مدرسۀ تاریخی فروغ رشت،نیاز به حمایت آموزش و پرورش و میراث فرهنگی و شهرداری دارد

بازباران خبر/در ابتکاری جالب، ده‌ها تن از خانم‌های دانش‌آموختۀ دبیرستان تاریخی و ماندگار فروغ در شهر رشت که برخی در دهه‌های ششم و هفتم عمر خود هستند، گرد هم آمدند تا خاطرات گذشته را تازه کنند و دوستان و هم‌دوره‌ای ها بدانند چه کرده‌اند و اکنون چه می‌کنند و اگر کسانی از میان آنان رفته اند یادشان را گرامی دارند و البته به این بهانه ضرورت احیا و حفظ مدرسۀ ماندگار را به دست‌درکاران یادآور شوند.

به گزارش پایگاه خبری عصر ایران ، در این دورهمی قریب یکصد نفر از دانش‌آموختگان دهه‌های گذشته پس از ۳۰ یا ۴۰ و حتی ۵۰ سال دیدار تازه کردند تا هم گذر عمر را در قالب خطوط چهره همدیگر ببینند و هم از راه طی شده باخبر شوند.

دربارۀ مدرسۀ فروغ جالب است بدانید بیش از یکصد سال است که از تأسیس نخستین مدرسه دخترانه گیلان می‌گذرد. بنایی که با وجود کهولت و رنگ پریدگی هنوز در قدیمی‌ترین محلۀ رشت  نفس می‌کشد.

  مدرسه دخترانه «فروغ» که بعد از انقلاب به دبیرستان «۱۷ شهریور» تغییر نام داد، بر اساس مستندات سازمان میراث فرهنگی استان گیلان، در سال ۱۲۸۴ خورشیدی ساخته شده است. البته بر اساس یادداشت‌های برخی مورخان از جمله «شادی پیروزی»، در سال ۱۲۸۲ خورشیدی و بر اساس کتاب «مرادعلی توانا» در سال ۱۲۷۹ خورشیدی تأسیس شده است.

 بنای اولیه این مدرسه را مثل کالج تهران مسیونرهای آمریکایی گذاشتند و در واقع نخستین مدرسه دخترانه خارجی در گیلان بود. فروغ در سال ۱۳۱۲ خورشیدی مجوز تأسیس دوره کامل متوسطه را هم دریافت کرد.   همچنین جالب است بدانید بر اساس گزارشی که پیشتر خبرگزاری مهر منتشر کرده و به موجب نوشته‌های «فریدون نوزاد» – از مورخان گیلان- در ابتدا در مدرسه فروغ رشته «خانه داری» تدریس می‌شد، اما بعدها رشته‌های طبیعی و علمی نیز به رشته  اضافه شد و این دبیرستان، دخترانی را تحویل جامعه داده که برخی در سطح دنیا مطرح اند. 

فروغ دختران در رشت را می‌توان هم پای دبیرستان شاپور رشت (شهید بهشتی فعلی) یا مانند البرز پسران در تهران دانست. با این تفاوت که درهای البرز باز است ولی فروغ را می‌خواستند تخریب کنند و اگرچه ثبت آن در میراث فرهنگی مانع این فاجعه شد اما ماندگاری و استمرار آن به همکاری بیشتر آموزش و پرورش و میراث فرهنگی با حمایت شهرداری و نقش فعال‌تر چهره‌های فرهنگی و همین دانش آموختگان که به آن عِرق و عشق دارند نیاز دارد.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=26066

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: