رونمایی رمان تابستان رویایش را تمام کرد در خانه فرهنگ گیلان

خانه فرهنگ نویسنده

باز باران خبر/ رمان “تابستان رویایش را تمام کرد” نوشته‌ی رویا سیدرییسی را با حضور اساتید برجسته‌ی زبان و ادبیات فارسی گیلان، نویسندگان و علاقمندان به داستان برگزار گردید.

عبدالله ضابطی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه ملک سعود ریاض، عربستان درباره‌ی دو ویژگی برجسته در داستان‌های نویسنده سخن گفت. وی اولین ویژگی رمان‌ را در نگاه فمنیستی مضمر و دومین ویژگی را ناسیونالیسم آشکار دانستند.

این استاد دانشگاه افزود فمنیسم نوشته‌هایش را در پرداختن به جزئیات و ظرایف اشیا و احساسات پنهان می‌کند و ناسیونالیسم نوشته‌هایش با فراوانی نام اشیا، مکان ها و غذاهای بومی به چشم می‌آورد.

ضابطی داستان نویسان را به جهانی اندیشیدن و پرداختن به مسائل جهانی دعوت کرد. او همچنین به رمان‌هایی از کشورهای عربی و خلاقیت و گستردگی تکنیک‌های روایی نوشتن و تحول داستان نویسی در آن‌ها پرداخت.

دکتر معصومه غیوری استادیار، رشته زبان و ادبییات فارسی،گروه ادبیات فارسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه گیلان در مورد عناصر داستان و انواع زاویه دید در داستان گفتند و بهترین نوع روایت همراهی زاویه دید راوی و کانونی سازی دانستند.

در کانونی‌سازی، راوی آنچه را دیگری می‌بیند روایت می‌کند. در روایاتی که راوی فقط از خود و نگاه خود روایت میکند نوعی انسداد روایی و تک‌صدایی در داستان حاکم می‌شود. در کانونی‌سازی، راوی مجال بیشتری برای مشارکت ذهنی و حسی مخاطب فراهم می‌کند.

وی افزود فاصله‌گذاری بین راوی و نویسنده و پرهیز از شخصی سازی در داستان است. در شخصی‌سازی داستان، راوی در انحصار نویسنده است و بروز و تحول شخصیت‌ها جولان اندکی دارد. نویسنده باید خود را از روایت دور نگه دارد و اجازه دهد مخاطب با در کنار او ایستادن، همراه او تجربه کند و به ادراک برسد و از همه مهمتر به جای تعریف کردن، قدرت به تصویر کشیدن داشته باشد.

در مورد انواع روایت نیز به روایت سیال ذهن و شناختی بودن آن اشاره کردند و توضیح دادند، روایت موفق سیال ذهن به دلیل شناختی ، به مخاطب علاوه بر احساس همسانی و همدردی، مجال شناخت و ادراک شهودی خودش را می‌دهد. ادراکی که در لحظه خواندن و حتی پس از آن اتفاق می‌افتد و امتداد می‌یابد.

رویا سیدرییسی نویسنده قسمتی از رمان “تابستان رویایش را تمام کرد” را خواند و از اساتید محترم برای ارتقای داستان نویسی گیلان تقاضای همراهی بیشتر در خانه فرهنگ را نمود. وی موضوع رمانش را با یادآوری آدم‌هایی دانست که در زندگی او نقش داشتند و نقش می‌زند.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=24265

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: