شهرداری رشت چهره مشاهیر گیلانی را در یک دیوار به تصویر کشید

تصویر نقاشی دیواری استاد انوش برزیگر در میان مشاهیر گیلانی

باز باران خبر/ شهر رشت به عنوان شهری پرآوازه در طول تاریخ، مردان و زنان تأثیرگذاری در حوزه علمی، سیاسی، فرهنگی ـ هنری و اقتصادی ایران در خود پرورش داده است.

به گزارش باز باران خبر؛ به عنوان شهری پرآوازه در طول تاریخ، مردان و زنان تأثیرگذاری در حوزه علمی، سیاسی، فرهنگی ـ هنری و اقتصادی ایران در خود پرورش داده است.

استان گیلان و به ویژه، شهر رشت از این امر مستثنا نبوده و مشاهیر و نام آوران فراوانی دارد؛ سازمان زیبا و منظر شهرداری رشت چندی قبل در یک اقدام فرهنگی و هنری ماندگار، شماری از مشاهیر گیلانی را با اجرای نقاشی دیواری در ضلع جنوبی غربی میدان شهید انصاری (چهار راه گلسار) به تصویر کشید.

با اجرای این اقدام هنری ارزشمند که می تواند فرهنگ سازی مهمی را برای شناساندن مشاهیر گیلانی به شهروندان و حتی مسافران و گردشگران داخلی و خارجی به همراه داشته باشد، می‌تواند نسل جدید و افرادی که خارج از استان و یا گردشگرانی را که وارد شهر رشت می شوند را با مشاهیر گیلانی آشنا کند.

در میان چهرهایی که توسط نقاش اجرا شده است، چهرهایی دیده می‌شود که شهرت آنان از مرزهای ایران فرا تر رفته و در جهان شهرت پرآوازه ای را به عنوان یک چهره برجسته علمی ایرانی به ارمغان آورده است.

البته مشاهیر گیلان زمین کم نیستند؛ میرزا کوچک خان جنگلی ،آیت اله احسان بخش، دکتر آذر اندامی ، پرفسور فضل اله رضا، پرفسور مجید سمیعی دارنده نشان خدمت درجه ۱ دولت آلمان، جایزه حلقه لایبنیتز، جایزه برترین جراح مغز سال ۲۰۱۳، جایزه برترین جراح مغز ۲۰۱۴، کلید طلایی رشت و دکترای افتخاری دانشگاه تهران. پرفسور اکبرزاده، استاد دکتر بهزاد، دکتر آذر اندامی، آرسن میناسیان، شیون فومنی، شمسای گیلانی، فضل‌الله رضا، کاظم مژدهی و … که برخی از آنان را می توانیم در این نقاشی دیواری غرور آفرین ببینیم.

در این نقاشی دیوار که کاری از سازمان زیبا و منظر شهرداری رشت است تصویر استاد انوش برزیگر پزشک مشهور گیلانی نیز دیده می شود که در این سطور به بخشی از خدمات ماندگار وی خواهیم پرداخت.

پرفسور انوش برزیگر
یکی از چهره های مشهور در این نقاشی دیواری افتخار آمیز؛ تصویر پرفسور انوش برزیگر استاد گروه قلب دانشگاه علوم پزشکی گیلان است که اکنون ریاست نظام پزشکی گیلان و عضویت در شورای عالی نظام پزشکی را عهده دار می باشند. فعالیت ایشان در ابعاد علمی و آموزشی و مدیریتی و نیکو کاری چشم گیر است.

فعالیت علمی و آموزشی
این پزشک حاذق گیلانی از شهرستان صومعه‌سرا پس از تکمیل تحصیلات خود در دبیرستان در رشت توانست با پذیرش در رشته پزشکی عمومی در دانشگاه ملی سابق (شهید بهشتی) و بعد در رشته تخصصی داخلی قلب و بعد در رشته فوق تخصص قلب و عروق فارغ‌التحصیل شود.

پرفسور انوش برزیگر در سال ۱۳۶۵ به عنوان استاد یار به استخدام دانشگاه گیلان درآمدند و در همین مدت با فعالیت های آموزشی و پژوهشی خدمت خود را ادامه که در اولین جشن فارغ التحصیلی دانشگاه به عنوان استاد یار نمونه با تقدیر وزیر وقت بهداشت استاد ملک زاده معرفی شدند و با استمرار فعالیت های آموزشی و پژوهشی به عنوان نخستین استاد دانشگاه علوم پزشکی ارتقاء و با درجه بالا مورد تشویق وزیر قرار گرفت.

وی در سال ۱۳۷۶ با امتیاز بالا به عنوان استاد نمونه کشوری در جشنواره بوعلی سینا با حضور معاون رییس جمهور و وزیر بهداشت و جناب آقای دکتر فرهادی انتخاب شدند.

ایشان همچنین دو بار به عنوان پزشک نمونه کشوری از طرف نظام پزشکی انتخاب و تقدیر شدند. پرفسور انوش برزیگر دوبار نیز به عنوان استاد نمونه‌ی کشوری در کنگره تازه‌های قلب و عروق در مرکز همایش‌های بین‌المللی تهران به عنوان استاد نمونه انتخاب شدند. همچنین استاد برزیگر دوبار نیز به عنوان استاد نمونه جامعه متخصصین داخلی ایران نیز انتخاب و افتخار آفرین شدند.
سالها عضو هیات ممتحنه بورد تخصصی و عضو سیاست گذاری قلب و عروق وزارت بهداشت و نیز عضو هیات ممیزی وزارت بهداشت بوده است تجلیل از سوی معاون رییس جمهور و وزیر بهداشت، انتخاب استاد نمونه در روز پزشک و تجلیل از سوی وزیر بهداشت در وزارت کشور، محقق نمونه، پزشک نمونه، انجام فعالیت‌های شاخص علمی و پژوهشی او را به یکی از پرافتخارترین پزشکان ایرانی تبدیل کرد.

فعالیت مدیریتی و صنفی
وی که سال ها به عنوان نخستین مدیر گروه و رییس بخش و سال ها به عنوان معاون آموزشی ، پژوهشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه بود نقش بسزایی در عرصه علم و دانش استان داشته است.

مسوولیت دانشگاه علوم پزشکی گیلان طی سال‌های ۹۲ تا ۹۴، عضویت در سیاست‌گذاری بیماری‌های قلب و عروق ایران، ریاست بیمارستان قلب حشمت رشت، نایب رییسی شورای عالی نظام پزشکی در چند دوره، عضویت در شورای عالی تاکنون، ریاست چند دوره شورای هماهنگی نظام پزشکی گیلان (تاکنون) از جمله موارد درخشان در فعالیت های پرفسور انوش برزیگر به عنوان عملکرد و افتخارات ایشان است.

همچنین بنیانگذاری ساختمان سازمان نظام پزشکی که از مدرن ترین ساختمان های نظام پزشکی کشور است از یادگارهای درخشان ایشان می باشد.

گفتنی است مسوولیت دیگر ایشان عضویت در هیات امنای دانشگاه و هیات ممیزه دانشگاه نیز از افتخارات شان است. در خصوص فعالیت های تحقیقاتی استاد انوش برزیگر می تواند به موارد زیر اشاره کرد:

• بررسی چهار صد و پنجاه هزار دانش‌آموز استان گیلان در ارتباط با بیماری‌های قلبی و رماتیسمی و مادرزادی قلب و مقایسه شیوع آنها با کوه‌نشین ها و شهرنشین ها

• بررسی ریسک فاکتورها (عوامل خطر ) و عوامل همراه در دو هزار بیمار آنفاکتوس (سکته ) قلبی و ارایه نتایج آن در کنگره ‌ها

• بررسی ریسک فاکتورهای (عوامل خطر ) بیماری های قلب و عروق و بررسی اثر ریسک فاکتور ها در ایجاد هایپرتانشن ( فشار خون بالا ) در شهرستان صومعه سرا و ارایه آن در کنگره بین المللی سورات هند در آن کنگره به عنوان سخنران برجسته اعلام شدند.

• بررسی ریسک فاکتور ( عوامل خطر ) کرونری در اکثر مشاغل و مقایسه آن ها با هم

• بررسی اثر کورتیکوتراپی در بلوک های دهلیزی – بطنی در بیماران آنفاکتوس تحتانی قلب ( سکته حاد قلبی ) برای اولین بار در ایران

• بررسی عوامل استرس، (زلزله و بمباران جنگ) در ایجاد بیماری کرونری قلب

• بررسی اثر استروپتوکیناز ( داروهای ضد لخته ) و عوارض آن در بیماران آنفاکتوس حاد قلبی و …

و تالیف چندین کتاب از جمله معروف ترین آن: کتاب صدای سوفل های قلبی و کتاب آریتمی (کتاب دیسریتمی های قلبی)

فعالیت نیکوکارانه و مردمی
ریاست و عضویت هیات مدیره و عضو هیات امناء آسایشگاه معلولین و سالمندان گیلان از دیگر فعالیت‌های پرفسور انوش برزیگر در عرصه پزشکی، درمانی و نیکوکارانه بوده است.

افزون بر موارد پیش گفت پرفسور انوش برزیگر بنیانگذار بیمارستان تک تخصصی قلب دکتر حشمت رشت که ابتدا بیمارستان عمومی بود و توسط ایشان به بیمارستان تک تخصصی قلب تبدیل شد ، که امروزه به عنوان یکی از مهمترین مراکز تخصصی قلب و سالانه به درمان هزاران نفر بیمار قلبی کمک می نماید.

وی یکی از بنیان‌گذاران دانشگاه علوم پزشکی گیلان است و کوشش موفق برای دریافت و تخصیص زمین تاسیس سایت دانشگاهی (۲۰۰) هکتاری در زمان مسوولیت وی در معاونت آموزشی و پژوهشی دانشگاه گیلان از افتخارات این چهره معتبر گیلانی بوده است.

شایان ذکر است پرفسور انوش برزیگر استاد و پزشک نمونه کشور که پنجم دی ماه ۱۳۹۲ با حکم قاضی زاده هاشمی به ریاست دانشگاه علوم پزشکی گیلان منصوب شد، طی مدتی که مسوولیت بهداشت و درمان استان را عهده‌دار بود توانست در حوزه سلامت و تجهیز مراکز درمانی و بیمارستانی به توسعه زیرساخت‌ها توجه شایانی کند که در سفر دکتر قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت به گیلان و در جریان افتتاح و تجهیز چندین پروژه درمانی و بهداشتی از قبیل رادیوتراپی بیمارستان رازی بیمارستان های شفت ، املش ، سیاهکل و رودسر و رودبار ، تجهیز بخش ای سی یو و سی سی یو بیمارستان آستانه و زمانی هم که وزیر بهداشت برای افتتاح مرکز آموزشی ، درمانی و پژوهشی تخصصی و فوق تخصصی ۱۲۰ تختخوابی ۱۷ شهریور رشت حضور پیدا کرده بود از این بیمارستان به عنوان یک هتل بیمارستانی نام برد و از پرفسور برزیگر به خاطر تلاش در جهت ارتقای سطح درمان استان قدردانی کرد.

استاد انوش برزیگر که از بنیان‌گذاران بیمارستان تخصصی قلب دکتر حشمت است به ریاست این بیمارستان منصوب و مجددا با حکم ریاست وقت دانشگاه برای مدتی ریاست این بیمارستان تا سال گذشته بر عهده داشت.

خدمات پرفسور انوش برزیگر در عرصه مدیریتی پزشکی گیلان بر کسی پوشیده نیست.

وی بعد از انقلاب با مسوولیت‌هایی که در ارکان دولتی و مردم نهاد در حوزه‌های فوق داشته است همواره به عنوان یکی از چهره‌های اثرگذار و برجسته مدیریتی و پزشکی، علمی و آموزشی پژوهشی استان قلمداد می‌شود، او ساختار نوین آسایشگاه معلولین و سالمندان گیلان را بنا نهاد است.

در واقع آسایشگاه در سال ۵۸ در شرایط و وضعیت بسیار بدی قرار داشت و از نظر درمانی و رسیدگی به نیازمندان در شرایط مناسبی نبود ، با حضور مستمر و درایت ایشان ساختار نوین آسایشگاه بنا نهاده شد و حتی همانند یک مرکز بیمارستانی ادامه حیات یافت.

پرفسور انوش برزیگر علاوه بر همه این فعالیت‌ها در زمینه اقدامات نیکوکارانه پیشقدم و گفتنی است حضورش در هر جایگاهی منشا اقدامات و فعالیت‌های ماندگار و موثر است.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=20216

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: