مدرن‌سازی نظام آماری نیازمند همگرایی و هماهنگی همه دستگاه‌ها است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان با بیان اینکه آمار به فرهنگ عمومی جامعه ما تبدیل نشده است، تاکید کرد:‌ افکار عمومی هنوز آمار را به عنوان یک تخصص نپذیرفته است.

به گزارش باز باران خبر، کیوان محمدی ساختار آماری استان گیلان را بسیار مطلوب دانست و افزود: معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان‌ طی چند سال اخیر در کلیه ارزیابی‌ها جزو چهار استان اول کشور بوده است.

وی با بیان اینکه فرایندهای آماری ابلاغ شده به استان‌ها از سوی مرکز آمار ایران با دقت بسیار بالا در گیلان به انجام می‌رسد، افزود:‌ آمار و اطلاعات به دو روش تهیه شده و در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. بخشی از آمار و اطلاعات توسط کارشناسان آمار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان در قالب سرشماری‌های پنج ساله و ۱۰ ساله و بخش دیگر سلسله آمارهایی است که تحت عنوان «آمارهای ثبتی» توسط دستگاه‌های اجرایی تهیه می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان با اشاره به ارتقای شاخص‌های نظام آماری کشور نسبت به گذشته، یادآور شد:‌ هنوز با وضعیت مطلوب فاصله داریم و در حال فراهم کردن زیرساخت‌ها هستیم لذا امسال از سوی سازمان برنامه و بودجه سال «همگرایی ملی برای مدرن‌سازی نظام آماری» اعلام شده است.

محمدی مدرن‌سازی نظام آماری را نیازمند همگرایی، هماهنگی و همگامی همه سازمان‌ها، نهادها و دستگاه‌ها دانست و تصریح کرد: استفاده از فناوری‌های نوین در مدرن‌سازی نظام آماری اجتناب‌ناپذیر است، زیرا امروزه دنیا به سمتی در حرکت است که نادیده گرفتن فناوری‌های نوین ما را در رسیدن به اهداف پیش‌بینی شده دچار مشکل می‌کند.

وی از تدوین قانون آمار ایران خبر داد و خاطرنشان کرد:‌ برنامه ملی آمار نیز در شهریورماه سال ۹۷ ابلاغ شد تا مدرن‌سازی نظام آماری براساس آن شکل بگیرد و آمار از آن شکل سنتی خارج شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه نظام سنتی جمع‌آوری آمار و اطلاعات تا سال ۱۴۰۵ کنار گذاشته خواهد شد، گفت:‌ سال ۱۴۰۵ سال استقرار نظام آماری مدرن در کشور است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان اعتماد و همکاری را مبنای قانون فعلی آمار دانست و تصریح کرد:‌ فیلترهای اعتبارسنجی آماری وجود دارد، اما همواره تلقی ما این است که پاسخگو آمار و اطلاعات درست به پرسشگر ارائه می‌دهد؛ البته در برخی از کشورها ارائه آمار و اطلاعات غلط به آمارگیران جرم محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه آسیب‌های ارائه آمار غلط در درازمدت به پاسخگویی که صداقت لازم را ندارد بازمی‌گردد، ادامه داد: اگر ارائه درست و دقیق آمار صورت گیرد به یک وضعیت متعادل در جامعه خواهیم رسید.

محمدی با اشاره به پیشتازی گیلان در پذیرش روش‌های جدید زندگی از گذشته تا حال، عنوان کرد:‌ استان گیلان همواره از دانش مدرن در زمینه‌های مختلف استقبال کرده و لذا در حوزه فناوری‌های نوین و دانش‌بنیان نیز عملکرد خوبی داریم. امروز کلیه آمار و اطلاعات قابل انتشار در سامانه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قرار دارد و سالانه بالغ بر هشت هزار نفر از این آمارها استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه آمار به فرهنگ عمومی جامعه ما تبدیل نشده است، تاکید کرد:‌ افکار عمومی هنوز آمار را به عنوان یک تخصص نپذیرفته است لذا باید اعتمادسازی و فرهنگ‌سازی لازم آماری صورت گیرد و مردم آمارهای اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران را قبول کنند. در واقع مردم همانگونه که برای درمان بیماری‌ها به پزشک مراجعه می‌کنند، باید در حوزه نرخ جمعیت و تورم و بیکاری و… نیز به متخصصان آمار مراجعه کنند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان،‌ مرکز آمار ایران را مرجع و معیار اعلام آمارها دانست و یادآور شد:‌ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان نمایندگی سازمان‌های ملی همچون مرکز آمار ایران، سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و امور استخدامی را در استان بر عهده دارد و بر کلیه فعالیت‌های آماری مرکز آمار ایران در سطح استان نظارت می‌کند.

وی با اشاره به نقش آمار و اطلاعات در برنامه آمایش، متذکر شد:‌ آمایش به معنی برنامه‌ریزی فضایی، اکولوژیکی و جغرافیایی به منظور توزیع جمعیت، امکانات و ظرفیت‌های استان است لذا برنامه آمایش استان گیلان را از سال ۸۵ به صورت جدی آغاز کردیم و در سال ۹۵ مرحله اول آن انجام شد، اما یکی از مشکلات اساسی این برنامه مبنای سرشماری سال ۸۵ بود لذا در سال ۹۶ مرحله جدید تدوین برنامه آمایش را اجرا کردیم که امسال در شورای برنامه‌ریزی استان به تصویب رسید.

محمدی از تصویب برنامه آمایش گیلان در کمیسیون عالی آمایش خبر داد و اظهار کرد:‌ از سال آینده و بعد از ۱۳ سال کلیه اقدامات براساس آمایش انجام خواهد شد و لذا این فرهنگ باید در افکار عمومی به ویژه مدیران نهادینه شود.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=4552

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: