کمیته اقدام ارزی گیلان آستین بالا زد

۶۱۷ مورد تعهد ارزی در گیلان تعیین تکلیف می شود

فرهاد دلق پوش ، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت در اولین جلسه کمیته اقدام ارزی که با حضور مدیران سازمان بازرسی، اتاق تعاون، گمرک و اتاق بازرگانی برگزار شد، بیان داشت: تکلیف بازگشت حاصل از صادرات باید تعیین تکلیف شود و بر اساس تصمیمات کلان کشوری و لزوم برگشت ارز به چرخه اقتصادی کشور بسیار مهم است.
به گزارش باز باران خبر و به نقل از روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان، دلق پوش افزود؛ تشکیل کمیته اقدام ارزی با هدف برگشت ارزهای صادراتی و پایش ورود ارز به کشور هر هفته تشکیل خواهد شد تا ارز حاصل از صادرات به نفع اقتصاد کشور مدیریت شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گفت؛ مجموعاً برای استان گیلان ۶۱۷ مورد تعهدات کارت های بازرگانی صادره از استان را داشته ایم که در گام نخست، یک میلیارد و ۲۳۰ میلیون یورو و برخی رقم های ارزی بالاتر در اولویت گذاشته شده است که باید وضعیت آن مشخص گردد.
رئیس کمیته اقدام ارزی گیلان با بیان اینکه براساس تصمیمات تیم اقتصادی هیات دولت، وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف شده است که منابع ارزی حاصل از صادرات را به کشور برگرداند، تاکید کرد: روال کار این است که متعهدین باید در محل دبیرخانه کمیته اقدام ارزی این سازمان حضور یابند و در مورد رفع مشکلات و تعیین تکلیف تعهدات ارزی اقدام نمایند و گرنه جنبه های تنبیهی نیز در نظر گرفته می شود.
وی تشریح کرد: محصولات کشاورزی معاف از مالیات بر ارزش افزوده می باشد. شرایط واحدهای تولیدی و صنعتی که برای مواد اولیه و ماشین آلات را به شکل ویژه ای دیده می شود که در پروسه تولید اخلال انجام نشود.
دکتر دلق پوش در بخشی دیگر از هدفگذاری صادراتی۶۰۰ میلیون دلاری گیلان در سال جهش تولید سخن گفت و اعلام کرد: در سال گذشته ۵۸۷ میلیون دلار در سال گذشته داشته ایم که نسبت سال قبل تر رشد قابل توجهی را شاهد بودیم.
وی با اذعان اینکه صادرکنندگان؛ محور تحول اقتصادی کشور هستند یادآور شد: هر کشوری مشابه کشور ما در شرایط فشار تحریمی و کرونا بود دچار مشکلات عدیده ای می گردید. لذا اگر از تمامی ظرفیتها به نحو مطلوب در حوزه تجاری استفاده کنیم، بر راحتی می توانیم تراز تجاری گیلان را افزایش می دهیم.

رئیس سازمان صمت گیلان اظهار داشت: گیلان در ۵ ماه نخست امسال صادرات از لحاظ دلاری ۳۹ درصد نسبت به مدت مشابه رشد داشته است. که در مجموع ٣۶٧٨٧۵ تن کالا و به ارزش بیش از ٢١۴ میلیون دلار شامل محصولات نباتی، معدنی، صنایع غذایی، محصولات نساجی و محصولات پلاستیکی و سایر به کشورهای روسیه، آذربایجان، قزاقستان، گرجستان، افغانستان، عراق صادرگردیده است.

فرهاد دلق پوش خاطر نشان کرد: در بخش صادرات چمدانی بعلت شیوع ویروس کرونا و کاهش تردد مسافر از مرزهای گیلان با کاهشی ۹۶ درصدی نسبت به مدت مشابه مواجه شده ایم.
در ادامه بازرس کل، اداره کل بازرسی استان که در این جلسه حضور داشت، عنوان نمود؛ همه حاضرین در کمیته از خبرگان تجاری هستند ولی اکنون کشور در شرایط خاصی می باشد که توسل به صادرات می تواند به اقتصاد کشور کمک نماید و فرصتی طلایی نیز برای تجار و صادرکنندگان می باشد که هم اشتغال ایجاد می شود و منافع اقتصادی دارد که باید تسهیل شود و در کوتاه ترین زمان ممکن مبادلات تجاری انجام گردد و این وظیفه دولت است که موانع را مرتفع نماید.
سیف ا… مسرور افزود: تجار نیز وظیفه دارند به تعهدات ارزی خود پایبند باشند تا طرفین از این فضای اقتصادی به نحو مطلوب بهره مند شوند و تعامل باید در این خصوص به حد اعلای خود باشد.
وی از عدم رویکرد جزمی و تحکم آمیز سازمان بازرسی به این قضیه سخن گفت و اعلام کرد: نگاه ما صرفاً برای رفع موانع می باشد و در کنار آن حقوق دولت نیز رعایت شود و ارز حاصل از صادرات به نحوی به نفع مصالح کشور مسترد شود و خواهان حسن همکاری برای رعایت مقررات هستیم.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=12469

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: