کتاب «فضا‌های تجاری در فرایند توسعه» منتشر شد

 

باز باران خبر/کتاب «فضا‌های تجاری در فرآیند توسعه» نوشته ناصر پوررضا کریم سرا مدرس دانشگاه و دکترای جامعه شناسی اقتصادی و توسعه در ۱۸۷ صفحه راهی بازار نشر شد.

 

به باور نویسنده این کتاب، پیوند معرفت‌شناسانه بین فضای کالبدی و فضای اجتماعی در شهر وجود دارد. شهر با فضای شهری معنا و مفهوم پیدا می‌کند؛ چراکه این فضا نقطهٔ تلاقی فضای کالبدی و اجتماعی است که روابط انسانی در آن ظهور می‌کند. براین‌اساس، فضای شهری نقش مهمی در درک ما از تحولات تاریخی و اجتماعی شهر دارد. در این بین فضا‌های تجاری در عصر جدید نقش و کارکرد جدیدی کسب کرده است که با آنچه در گذشته بوده، تفاوت ماهوی دارد. این فضا‌ها با خود مجموعه‌ای از تغییرات و پیامد‌های اجتماعی به دنبال داشته که برخی از آن‌ها مفید و برخی به‌زعم نگارندهٔ ناخوشایند شهر و شهروندان بوده است. گرچه مگامال‌ها و مجتمع‌های تجاری ساخت انسان هستند، این مکان‌ها خواست و ارادهٔ شهروندان را تحت‌تاثیر قرار داده‌اند و رفتار انسانی و سبک زندگی آن‌ها را تحت سیطرهٔ خود درآورده‌اند.

 

این جامعه شناس بر این باور است که باید به پیامد‌های اجتماعی احداث مگامال‌ها و هایپرمارکت‌ها بر جامعه بیشتر توجه کنیم. این فضا‌های نوین شهری می‌تواند از یک طرف فضا‌های اقتصاد محلی را که درنتیجهٔ کنده شدن افراد از شبکه‌های سنتی ارتباطی و اجتماعی کارکرد ارتباطی و تعاملی پیدا کرده است، تحت‌تأثیر قرار دهد و ازسوی‌دیگر فرهنگ مصرف فزاینده را در جامعه جا بیندازند.

 

نویسنده در این کتاب کوشیده است تا پیامد‌های مختلف اجتماعی مگامال‌ها و مجتمع‌های تجاری را بررسی کند. گفتنی است این کتاب از معدود تحقیق‌ها در زمینه پیامد‌های اجتماعی مگامال‌هاست که دربارهٔ تأثیر این مراکز بر سرمایهٔ اجتماعی و شبکه‌های اجتماعی سخن می‌گوید.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=34240

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: