چرا فروش مواد دخانی به افراد زیر ۱۸ سال ممنوع نیست؟!

یادداشت / مجید مصطفوی

هر ساله در  ایام هفته “مبارزه با مواد مخدر” از ۳۰ خرداد تا ۵ تیر ماه مراسم بزرگداشتی برگزار می شود و تمام کارشناسان این مقوله معتقدند اعتیاد با یک نخ سیگار شروع می شود.
جالب است در یک عصر تابستانی و در هوای مطبوع  این روزها در  شهر باران های نقره ای قدم بزنید و مغازه های دخانی که مثل قارچ رشد کرده اند را ببینید، دیگر مثل سابق سیگار را فقط در سوپر مارکت ها نمی یابید بلکه در مغازه های لاکچری با انواع بسته بندی های فریبنده و طعم های اغواگر هم می توانید تهیه کنید.
متاسفانه در شرایط کنونی مصرف مواد دخانی در کشور و در استان مدام رو به افزایش است و حتی به سنین زیر چهارده سال و متاسفانه به خانم ها هم سرایت کرده است؛ دیگر فقط پارک بانوان محل کشیدن سیگار نیست، بلکه در تمام پارک ها و در انظار عمومی با ژست های مختلف این پدیده دیده می شود!
جلوتر که می رویم می بینم این پدیده شوم در دنیای مجازی هم رسوخ کرده و به عنوان کسب و کار تبلیغ می شود؛
حال به یک نمونه تبلیغاتی آن توجه کنید: خوب است بدانید که انتخاب های شما در زمان خرید سیگار محدود به برند هایی که در سوپر مارکت ها موجود می باشد نیست و شما می توانید از طریق یک مرکز فروش خوب سیگار در رشت بهترین برند های سیگار را به طور اورجینال تهیه کنید.
در صورتی که به دنبال یک فروشگاه خوب سیگار در رشت و نزدیکی محل زندگی خود می گردید…کافی است اپلیکیشن پا قدم را نصب کنید و با انواع تبلیغات سیگار مواجه شوید!
در ماده ۲ قانون جامع کنترل دخانیات، تبلیغات محصولات دخانی را ممنوع اعلام کرده و در صورت وجود این تبلیغات دستگاه‌های قضائی باید با آنها برخورد کنند و البته مسئولیت رسیدگی به تبلیغات اینترنتی بر عهده پلیس فتا است.
قدیم تر ها سوپر مارکت ها یک نوشته ای رو شیشه مغازه می چسباندند با این مضمون که به افراد زیر ۱۸سال سیگار فروخته نمی شود!
جالب است بدانید در ماده ۹ لایحه قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات، صراحتاً فروش مواد دخانی توسط و به افراد زیر ۱۸ سال را ممنوع می‌داند. اما چرا هیچ عامل باز دارنده ای برای این مغازه های دخانی که مثل خوره به جان این جوانان افتاده اند، انجام نمی گیرد؟ چرا هیچکدام تابحال ممنوع فعالیت یا پلمپ نشده اند؟!
زمانی قلیان ها از قلیان سرا ها جمع می شدند اما چرا به یکباره به حال خود رها شده اند؟
آقایان مسئول و ناظر باور کنید که پیشگیری بهتر از درمان است و تا وضع از این بدتر نشده اقدام عاجلی صورت گیرد!

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=31353

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: