چرا در ورودی شهر رشت یاس هلندی بکاریم؟!

 

یادداشت/رضا حقی

در خبرها آمده بود که به زودی در ورودی شهر رشت از سمت جاده تهران تعداد ۲۸ هزار درختچه یاس هلندی کاشته می‌شود.

یاس هلندی درختچه‌ای همیشه سبز است که خزان ندارد و در اکثر نقاط دنیا مرسوم است که برای ایجاد فضای سبز در سطح شهر و خانه‌ها کاشته می‌شود؛ ولی مسئله این است که چه تفکر خاصی در انتخاب یاس هلندی برای کاشت در ورودی شهر رشت وجود دارد؟

و اصولا آیا می توان با انتخاب وکاشت نهالی خاص در سطح شهر اقدام  به برند سازی شهر کرد.

در این راستا به جای یاس هلندی گزینه‌های دیگری  را می‌توان جایگزین کرد که در این یادداشت قصد معرفی کاشت نهال بادرنگ را دارم.

۱-  بادرنگ و بالنگ از گونه درختچه‌های بدون خزان مثل یاس هلندی و همیشه سبز است. ولی برخلاف یاس هلندی مزایای دیگری دارد.

۲- بادلنگ در آغاز بهار شکوفه می‌دهد و مثل انواع نهال مرکبات بوی معطری دارد که با کاشت بادرنگ  عنصر بو به شهر اضافه می‌شود.

اضافه کردن عنصر بو خصوصاً در ورودی شهر یک جذابیت گردشگری است که احساس خوشایندی را به هنگام ورود به شهر به همراه دارد.

۳-بادرنگ را کم و بیش مردم شمال  و به ندرت مردم دیگر شهرها در سطح شهر دیده‌اند. ولی اکثر مردم میوه بادلنگ را روی درخت  ندیده‌اند.

دیدن میوه بادرنگ برای هر بیننده‌ای جذابیت خاصی به همراه دارد؛ دیدن میوه‌ای به اندازه خربزه که از درخت آویزان است!

۴- با کاشت درخت بادرنگ یک گام عملی در معرفی «رشت شهر خلاق خوراک» برداشته‌ایم؛ از شکوفه بادرنگ می‌شود مربا، عرق گیاهی، نباتی و قند طعم‌دار تهیه کرد و آنرا به انواع چای سیاه و سبز نیز اضافه کرد.

همچنین دمنوش گل بادرنگ و ترکیب آن با انواع گیاهان دیگر مثل گل گاوزبان، بابونه، به لیمو و… طعم های متفاوت با خواص متفاوتی را ایجاد می کند.

ضمن اینکه با میوه بادرنگ می‌توان انواع شیرینی، دسر، پودینگ، کمپوت،  مرباو ترشی تهیه نمود.

۵- در راستای افزایش نشاط اجتماعی و حفظ و تبلیغ « رشت شهر خلاق خوراک»  می توان اقدام به برگزاری دو جشنواره در طول سال در همان مکان کرد.

جشنواره اول در بهار شامل مسابقه برای شهروندان جهت ارائه انواع دسر و نوشیدنی با گل بادرنگ و جشنواره دوم در اوایل پاییز  در دو بخش خانگی و قنادان و کافه داران که شامل دسر، شیرینی، کمپوت و خوراک با استفاده از میوه بادرنگ در سطح شهر برگزار نمود.

اعتقاد براین است همین یک اقدام شهر رشت را به برند کشوری تبدیل می‌کند و جشنواره در سال دوم می‌تواند به منطقه‌ای شمال کشور و بعد در سطح کشور برگزار شود.

۶- در فصل زمستان که هوا خیلی سرد است درختان بادرنگ جوان احتیاج به پوشش دارند. پوشش با کاه و کلش جزو کارهای است که از دیر باز در منطقه ما مرسوم است.

۶- به منظور  مشارکت شهروندان به عنوان افزایش سرمایه اجتماعی و ایجاد شور و نشاط، جشنواره مجسمه‌های کاه و کلش پیشنهاد می‌گردد.

جشنواره در دو بخش مردمی و هنرمندان برگزار می گردد که با بستن کاه و کلش به درختان یک نمایشگاه در ورودی شهر رشت بر پا می شود، شامل ۱۰۰۰ مجسمه کاه و کلش به ابعاد مختلف که هم درختان از سرما حفظ می‌شوند و هم اینکه کشاورزان متوجه می‌شوند کاه و کلش را نسوزانند تا بوی آن در فصل برداشت و دود ناشی از سوزاندن آنها به ریه شهروندان رشتی نرود.

برگزاری جشنواره مجسمه‌های کاه وکلوش با کمترین هزینه ممکن، نیز می‌تواند به یک برند جهانی تبدیل شود.

 

۷- از مزایای دیگر کاشت بادرنگ این است که هزینه خرید نهال بادرنگ یک سوم تا یک دوم خرید نهال یاس هلندی است و از این بابت در بودجه شهرداری صرفه‌جویی می‌شود.

۸- میوه بادرنگ تنوع زیادی داردچه به لحاظ اندازه وچه به لحاظ شکل،  ولی درختانش همه شبیه یکدیگر هستند.

در این یادداشت دلایل بالا را با هدف برندسازی رشت برای کاشت بادرنگ ذکر کردم؛ از مسئولین شهری خصوصاً سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری رشت  نیز انتظار دارم دلایل و پیوست‌های فرهنگی در نظر گرفته برای کاشت یاس هلندی را اعلام کنند.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=35038

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: