چرایی کاشت گل محمدی در رشت

باز باران خبر/ رضا حقی

هفمین یادداشت برند سازی به کاشت گل محمدی و پیوست های گردشگری آن پرداخته می‌شود.
گل محمدی گونه‌ای گل رز است ولی معطر با خواص دارویی فراوان در رنگ‌های سفید، زرد و قرمز در ایران شناخته می‌شود.
کاشت گل محمدی در سطح یک خیابان در دست احداث و یا وسط بلوار‌های موجود و یا دو طرف هر خیابانی در رشت و یا در پارک خاص، قابلیت اجرا دارد.
این گل در ماه‌های اردیبهشت و خرداد به گلدهی می‌رسد و از آنجا که شهر ما پسوند شهر خلاق خوراک را یدک می‌کشد، کاشت این گل می‌تواند یک اقدام عملی جهت برندسازی شهری باشد؛ به انضمام اینکه تاثیر مستقیم دراقتصاد شهری ایجاد می کند به شرطی که پیوست های گردشگری و فرهنگی آن اجرا شود.
با کاشت ردیفی و یا کاشت انبوه آن در کنار خیابان یا وسط بلوار و یا پارک و ایجاد غرفه‌هایی دائمی در آن مکان می‌توان قدم اول در این زمینه را برداشت. غرفه‌هایی شامل کافی شاپ، قنادی، رستوران و غرفه صنایع دستی.
غرفه کافی شاپ برای عرضه انواع دمنوش گل محمدی با خواص فراوان و دمنوش گل محمدی و ترکیبات با گیاهان دارویی دیگر مثل بابونه، به لیمو، گل گاوزبان و غیره که هر کدام خواص خاص خود را دارد و همچنین غرفه شربت گل محمدی همراه با مربای گل محمدی.
غرفه قنادی عرضه کیک گل محمدی، باسلق، حلوا و کلوچه گل محمدی و انواع شیرینی خشک با مربای گل محمدی به صورت ترکیبی.
رستوران موضوعی گل محمدی برای عرضه خورشت گل محمدی با پیش غذای خاص سوپ گل محمدی البته غذا با روغن گل محمدی تهیه می‌شود و بعد از صرف غذا دسر گل محمدی نیز سرو می‌شود. در این رستوران همه غذاها یعنی پیش غذا ( سوپ) غذای اصلی (خورشت) و دسر همه از گل محمدی است.
این کافی شاپ و قنادی و رستوران بی‌شک خاص‌ترین عرضه محصولات با یک گل هستند که در هیچ جای دیگر وجود ندارد.
می‌توان با گل که صرفاً جنبه زیبایی دارد این همه خوراکی و نوشیدنی تهیه کرد. با توجه به اینکه چینی گل سرخی جز ظروف شناخته شده و دارای پیشینه تاریخی و احساس نوستالژیک برای اغلب ایرانیان است،  ظرف‌های مخصوص دمنوش و همچنین خوراکی‌های عرضه شده در رستوران در ظروف چینی گل سرخی به عنوان برندسازی با لوگوی شهر خلاق رشت عرضه خواهد شد.
غرفه عرضه گل محمدی خشک شده، کرم گل محمدی، عطر گل محمدی و گلاب مخصوص نیز می‌تواند در غرفه ای خاص در خیابان یا پارک باشد.
همچنین برگزاری کارگاه آموزشی گلاب گیری در اردیبهشت و کارگاه ماسک زیبایی گل محمدی و  روغن گیری از گل محمدی از دیگر رویدادهای جذاب ودیدنی این مکان است.
ضمن اینکه برگزاری مسابقات شیرینی، خوراک خلاقانه، دمنوش و غذا با گل محمدی در دو بخش خانگی و حرفه‌ای و اعلام نفرات برگزیده و معرفی صاحبان مشاغل و حرف در صنف رستوران داران، قنادان و کافی شاپ‌ها می‌تواند گام عملی دیگری در افزایش مشارکت مردمی، ایجاد نشاط روحی و مشارکت پذیری شهری را به دنبال داشته باشد.
در این میان یک خوراک منحصر به فرد مخصوص رشت است حتی در شرق و غرب گیلان نیز از گذشته مرسوم نبوده ولی در سالیان اخیر به مدد فضای مجازی در شهرهای گیلان و بعضی از استان‌های دیگر رواج پیدا کرده است و آن گل پالوده است.
گل پالود خوراکی که با شیر، برنج، شکر، کره و گل محمدی تهیه می‌شود.
خوراکی بسیار خوشمزه و مقوی که از گذشته در ایام ماه رمضان به عنوان افطار و یا به عنوان قیل ناهار یا  قبل از نهار( وعده غذایی مخصوص گیلان حد فاصل صبحانه تا ناهار) صرف می‌شود که به اشتباه در فضای مجازی به عنوان دسر از آن نام برده می‌شود.
در اصل سرو دسر بعد از غذای اصلی است. این خوراک وعده اصلی بوده که در افطار نیز صرف می‌شده ولی قابلیت استفاده به عنوان دسر را نیز دارد.
گل پالوده در اکثر قریب به اتفاق مصرف کنندگان در بار اول مورد پسند قرار می گیرد و به تنهایی قابلیت برندسازی کشوری و جهانی را دارد.
با برداشتن قدم اول یعنی کاشت و معرفی محلی و کشوری و در قدم بعدی با جلب سرمایه‌گذاری برای تولید صنعتی محصولات می‌توان با عنوان شهر خلاق خوراک غذا و غذای حلال به عنوان یک برند جهانی به آن نگاه بلند مدت داشت.
در زمان آقای حاج محمدی که سال ۱۳۹۸ شهردار رشت بود با چند نفر از اهالی تئاتر رشت با ایشان و آقای قانع رئیس وقت روابط عمومی و شهر خلاق رشت جلسه ای داشتیم. جلسه قبلی شهردار با هیئتی از کشور چین بود.
حد فاصل دو جلسه آقای قانع با نشان دادن چند بولتن بسیار وزین و جالب همراه با سی دی برایم توضیح داد این هیئت از شهر یانگ جوی چین آمدند و پیشنهاد دادند که هزینه بلیط رفت و برگشت و اسکان پذیرایی دو نفر از شهر خلاق رشت و شهردار را تقبل می‌کنند تا جلسه بعدی که قرار است در ماه آینده تشکیل شود حضور داشته باشند.

پرسیدم چرا می‌خواهند برای شما این هزینه را انجام دهند؟ وی گفت چون طبق قانون شهرهای خلاق در یونسکو رای گیری بین اعضای قبلی انجام می‌شود که با عضویت جدید به مجموعه شهری شهرهای خلاق خوراک موافقت کنند.  – آن زمان تعدادشان ۲۶ شهر در کل دنیا بود-
پرسیدم چرا برایشان اینقدر اهمیت دارد که به خاطر آن به حدود ۲۰ شهر و کشور دنیا بروند و حضوری آنها را دعوت کنند که در این رأی‌گیری شرکت کنند؟
آقای قانع با نشان دادن یکی از کتاب‌ها گفت این‌ها در این شهر فقط این غذا را تهیه می‌کنند و درآمد چند میلیارد دلاری از صادرات این غذا دارند.
خوراکی بود بیشتر شبیه کوفته که اتفاقا از برنج درست می شد.
چینی هاگفتند اگر ما بتوانیم عنوان شهر خلاق خوراک را بدست بیاوریم با اضافه کردن لوگوی شهر خلاق می‌توانیم این صادرات را تا چندین برابر افزایش دهیم.
حالا شما مقایسه کنید ما غذاهای خاصی داریم و همزمان می‌توانیم لوگوی شهر خلاق و لوگوی غذای حلال را داشته باشیم که بی‌شک تاثیر این برندسازی، اقتصاد شهری و اقتصادمنطقه را متحول خواهد کرد.
یادمان نرود زالویی که دارای سابقه تاریخی  هزار ساله در ایران بود را به کشور تایلند واگذار کردیم.
در سال ۹۸ اعلام کردند ارزش دلاری صادرات زالوی تایلند از نفت ایران بیشتر است! یعنی دقیقاً قیمت چهار زالو برابر یک بشکه نفت است!
برندسازی شهری و  زمینه صادرات غذای خاص در اولین اقدام ساده یعنی کاشت گل محمدی در شهر شروع می‌شود.
نمونه مشابه شیرینی از دیر باز در استان ما مسبوق به سابقه می باشد.
کلوچه فومن بعد از این همه سال هنوز در کیسه نایلکس تحویل مشتری می‌شود! و در سطح استان عرضه می گردد. ولی کلوچه لاهیجان در انواع بسته‌بندی در سطح کشور عرضه میشود.
شهر رشت خوراکی های منحصر به فرد زیادی دارد که قابلیت عرضه کشوری، منطقه‌ای و جهانی شدن را دارد.
برند شهر خلاق خوراک وبرند غذای حلال دو عنوانی است که میتوان با آن به اندازه چندین برابر  فروش نفت ارز آوری  داشت.
متاسفانه ما تاکنون هیچ اقدامی جهت استفاده از برند شهر خلاق خوراک در راستای بهبود وضعیت اقتصادی شهر بر نداشته ایم.
به هرحال منتظر اقدام و یا پاسخ شهرداری رشت در این زمینه‌ می‌مانیم.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=35451

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

پیشنهادی: