چاپ از عوامل موثر توسعه فرهنگی است

معاون فرهنگی و امور رسانه اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به جایگاه فعالان صنعت چاپ این استان در کشور، گفت: صنعت چاپ از عوامل موثر توسعه فرهنگی است و قطعاً اگر نبود، آنچه که امروز در قالب فرهنگ و توسعه فرهنگی مشاهده می‌کنیم وجود نداشت.

به گزارش باز باران خبر و به نقل از روابط عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، حسین ابراهیمیان، در پنجمین همایش استانی تجلیل از چاپخانه‌داران و فعالان عرصه چاپ گیلان که در رشت برگزار شد، با اشاره به اینکه این برنامه با همکاری اداره‌کل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شده است، گفت: از سال گذشته تلاش کردیم این برنامه در دو بخش بازدید میدانی و نشست دورهمی چاپخانه‌داران استان گیلان برگزار شود تا ضمن ایجاد زمینه‌ای برای تعامل بیشتر و استفاده از تجارب یکدیگر، فرصتی برای تجدید دیدار این قشر زحمتکش جامعه ایجاد شود.

وی با بیان اینکه از سال ٩٣ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هر ساله از تعدادی محدودی از پیشکسوتان و فعالان عرصه چاپ کشور طی مراسمی تجلیل و تقدیر می‌کند، اظهار کرد: استان گیلان این توفیق را داشته است که هر سال در این مراسم یک نماینده داشته باشد.

معاون فرهنگی و امور رسانه اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان ادامه داد: این نشان از اهمیت و جایگاه ممتاز و ویژه پیشکسوتان چاپ استان در کشور دارد.

ابراهیمیان با بیان اینکه تورم و گرانی کاغذ در دو سال اخیر از مهم‌ترین عوامل بروز مشکل در صنعت چاپ کشور است، تصریح کرد: متأسفانه وجود این عوامل سبب بروز مشکلاتی برای اکثر چاپخانه‌ها و مراکز فرهنگی گیلان نیز شده است.

وی افزود: به همین دلیل طی دو هفته اخیر، نشست‌های هم‌اندیشی با مسئولان ادارات کل امور مالیاتی و تعاون گیلان داشتیم که امیدوارم با برگزاری و استمرار چنین نشست‌هایی بتوانیم بخشی از مشکلات صنعت چاپ استان را حل کنیم.

معاون فرهنگی و امور رسانه اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان تأکید کرد: در حال حاضر با توجه به شرایط موجود، فقط با همدلی و هم‌اندیشی می‌توانیمبخشی از مشکلات حوزه چاپ را برطرف کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به جایگاه و نقش صنعت چاپ در جهان اشاره کرد و افزود: انقلاب فرهنگی در جهان با اختراع خط آغاز شد و بروز و ظهور چاپ نیز مرحله دوم انقلاب فرهنگی نامیده می‌شود.

ابراهیمیان اذعان کرد: صنعت چاپ از عوامل موثر توسعه فرهنگی است و قطعاً اگر نبود، آنچه که امروز در قالب فرهنگ و توسعه فرهنگی مشاهده می‌کنیم وجود نداشت.

وی ادامه داد: قبل از آن که صنعت چاپ در قرن پانزدهم میلادی به‌وسیله گوتنبرگ به‌صورت امروزی معرفی شود آنچه وجود داشت چاپ کتاب در تیراژ محدود و بهره‌مندی افراد اندک از این حوزه بود.

ابراهیمیان تصریح کرد: صنعت چاپ به شکل امروزی سبب ایجاد تحولات عظیم در این حوزه شده که امکان تکثیر کتاب به تعداد زیاد تنها بخشی از این تحولات بوده است.

معاون فرهنگی و امور رسانه اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با بیان اینکه فراهم کردن بستر لازم برای افزایش تولید محصولات فرهنگی نیز خود یک انقلاب است که به واسطه صنعت چاپ به‌دست آمده است، در پایان اضافه کرد: امیدواریم صنعت چاپ استان گیلان نیز به جایگاه اصلی خود بازگردد.

ذکر تجارب و خاطراتی از کار توسط مهندس زمینی از مدیران صنعت چاپ گیلان که عضو خانواده‌ای با قدمت حضور بالغ بر ٧٧ سال در این عرصه است، اجرای استندآپ کمدی و اجرای موسیقی زنده از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

در ادامه، ضمن تجلیل حسن فقیر قانع صفت (مدیر چاپ توکل صومعه‌سرا) که امسال یکی از پنج پیشکسوت تقدیر شده توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نوزدهمین جشنواره ملی چاپ کشور بود، از ١۴ چاپخانه‌دار و فعال عرصه چاپ استان گیلان تجلیل و تقدیر شد.

میرعزیز نواده لنگرودی از چاپ پرویز رودسر و هادی جنگدوست از چاپ قیام رشت (به‌عنوان پیشکسوت)، علیرضا فولادلو از چاپ فولادلو لاهیجان (کارآفرین نمونه)، حامد دانش‌پژوه از چاپ لاله رشت (مدیر نمونه چاپ افست)، غلامرضا زیبانگار از چاپ و نشر نوین رشت و اکبر حسن‌پور از چاپ توکل صومعه‌سرا (بازنشسته)، ابراهیم طالبی از چاپ شاهد رشت، یوسف مردآزاد ناوی از چاپ گیلتا بندر انزلی، مهران دلاور از شرکت چاپ و نشر نوین رشت و ابراهیم نوبخت از لیتوگرافی همراهان رشت (متصدی چاپ)، یوسف ابراهیم‌نژاد کسگری از چاپ دیجیتال گیلان‌آرا شفت و امین دولتخواه از چاپ دیجیتال کفشدوزک آستارا (فعال چاپ دیجیتال) و ربابه بلورچی و سیده فاطمه محمدپور فلاح (کارشناسان چاپ ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان‌های رودسر و سیاهکل) در این مراسم تقدیر شدند.

همچنین در این مراسم به همت چاپخانه‌داران گیلان از پرستو ضیابخش، کارشناس چاپ اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان که به دلیل انتقال به اداره‌کل کردستان، آخرین روز کاری خود را در گیلان می‌گذراند، تقدیر شد.

پنجمین همایش استانی تجلیل از چاپخانه‌داران و فعالان عرصه چاپ گیلانبه‌مناسبت روز ملی چاپ و با همکاری اداره‌کل چاپ و نشر معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، شرکت تعاونی چاپخانه‌داران استان و شرکت چاپ و نشر نوین رشت برگزار شد.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=3606

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: