پایان عرض ارادت موسیقی محلی گیلان به امام رضا(ع) بر بام‌های پلکانی ماسوله

هنرمندان موسیقی محلی گیلان در دو بخش تالشی و گالشی در قالب اجرای ویژه‌برنامه «آوای ارادت رضوی» به مدت سه شب، عشق و علاقه خود به امام رضا(ع) را به نمایش گذاشتند.

به گزارش باز باران خبر و به نقل از روابط عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، مسافران، گردشگران خارجی و مردم شهرک تاریخی ماسوله، شامگاه یکشنبه ١۶ تیر ٩٨ میزبان اختتامیه ویژه‌برنامه «آوای ارادت رضوی» با حضور بزرگان موسیقی بومی و محلی گیلان در دو بخش تالشی و گالشی بودند.

ویژه برنامه «آوای ارادت رضوی» که در دو شب پیش از آن نیز میهمان مردم شهرهای لاهیجان و رشت بود، شامگاه یکشنبه آخرین اجرای خود را در میان بازار سنتی ماسوله و بر بام‌های پلکانی این شهرک تاریخی به نمایش گذاشت.

معاون امور هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در آئین پایانی این مراسم، با اشاره به برگزاری هفدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) به‌مناسبت دهه کرامت و گرامی‌داشت ایام میلاد عالم آل محمد(ص) حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) و حضرت فاطمه معصومه‌(س) در ایران و اقصی نقاط جهان، اظهار کرد: ویژه‌برنامه «آوای ارادت رضوی» به میزبانی استان گیلان، یکی از بخش‌های این جشنواره در حوزه موسیقی بومی و محلی است.

سید امیر مصباح افزود: این برنامه‌ها با رویکرد ترویج فرهنگ رضوی تدارک دیده شده و در همین راستا جشنواره‌ها و برنامه‌های مختلفی با محوریت فرهنگ رضوی اجرا و برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برای انتقال یک فرهنگ، هنر بهترین و تأثیرگذارترین راهکار است، گفت: با هنر به‌ویژه موسیقی می‌توانیم در کوتاه‌ترین زمان، یک مفهوم و یا فرهنگ را به مخاطب انتقال داده و در ذهن‌ها ماندگار کنیم.

مصباح در ادامه با بیان اینکه به‌همین منظور امسال ویژه‌برنامه «آوای ارادت رضوی» با محوریت موسیقی بومی و محلی گیلان در دو بخش گالشی و تالشی برگزار شد، بیان کرد: این ویژه‌برنامه به مدت سه شب (جمعه، شنبه و یکشنبه) به میزبانی شهرهای لاهیجان، رشت و شهرک تاریخی ماسوله برگزار شد.

معاون امور هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با تأکید بر لزوم الگوبرداری از سیره ائمه اطهار(ع) به‌ویژه ترویج فرهنگ رضوی در جامعه و انتقال مفاهیم معنوی و رضوی در میان نسل جوان، تصریح کرد: تلاش می‌کنیم تا با بهره‌گیری از حوزه‌ها و بخش‌های مختلف هنر و اجرای برنامه‌ها و جشنواره‌های مختلف به این مهم دست یابیم.

وی با اشاره به اجرای گروه‌های حاضر در این ویژه‌برنامه، اظهار کرد: در سه شب اجرا، گروه‌ها در دو بخش تالشی و گالشی به اجرای برنامه با موضوع امام رضا(ع) پرداختند.

مصباح ادامه داد: در بخش موسیقی «تالشی»، صمد حبیبی (آواز) به‌همراه محرم‌علی بختیاری (آواز) و علی‌اشرف قربانی (آواز) به‌همراه کوهان شمامی (لَلِه) و محبت حق‌پرست (دایره) و در بخش موسیقی «گالشی» ، صفرعلی رمضانی (آواز و نقاره/ آواز و کمانچه) به‌همراه رضا عشقی (دایره)، اسماعیل گلی‌پور (چاووشی‌خوانی) به‌‌همراه گروه کرنانوازان متشکل از احمد گلی‌پور، تقی نیک‌اخلاق، نیما گلی‌پور، مرتضی علی‌اکبری، میثم قربانی، محمدرضا هادی‌پور، اکبر گلی‌پور، علی فلاح نیک‌اخلاق و صفر رضادوست اجرای برنامه کردند.

معاون امور هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان افزود: هنرمندان موسیقی بومی و محلی استان گیلان در این دو بخش با موضوع امام رضا(ع) در قالب‌های مختلف آوازی، ساز و آواز، مولودی خوانی، مرثیه‌خوانی، ثنا و نیایش، مناجات‌خوانی، منقبت‌خوانی و چاوشی‌خوانی اجرای برنامه داشتند.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=2491

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: