نیمه مهر ، زادروز شاعر آب و روشنی

امروز ۱۵ مهر سالروز تولد نویسنده، نقاش و شاعر نام آشنای کاشانی سهراب سپهری است.

به گزارش باز باران خبر؛ در نیمه مهر ۱۳۰۷ سومین فرزند اسدلله سپهری یکی از محبوب‌ترین شاعران نیمایی معاصر در شهر باغ‌های خوش عطر گل و گلاب، کاشان متولد شد.
سهراب سپهری، این هنرمند نام آشنای شعر و ادب ایران شعر‌ها و نقاشی هایش نه تنها برای ایرانیان بلکه برای بسیاری از علاقمندان به هنر در آن سوی آب‌ها نیز آشناست.

یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های شعر سهراب سپهری ایجاد تصویر‌های زیبا و دلنشین است، به گونه‌ای که می‌توان اشعار او را تابلویی نقاشی شده از طبیعت دانست.
سهراب نخستین شاعر معاصر کشور بود که در شعرهایش یک نظام فکری مدون و نقش بسته وجود داشت که همواره به خوانندگانش توصیه می‌کند از لحاظ روحی به دوره‌های کودکی و پاکی و شفافیت این دوران برگردند.
مرگ رنگ، زندگی خواب ها، آوار آفتاب، شرق اندوه، صدای پای آب، مسافر، حجم سبز، ما هیچ ما نگاه که در قالب هشت کتاب گردآوری شده از سروده‌های این شاعر خوش ذوق کاشانی است.
او به فرهنگ مشرق‌زمین علاقه زیادی داشت و به هندوستان، پاکستان، افغانستان، ژاپن و چین سفر کردو مدتی در ژاپن زندگی کرد و هنر حکاکی روی چوب را آنجا یاد گرفت.
سهراب سپهری در سال ۱۳۵۸ به بیماری سرطان خون مبتلا شد و سرانجام در غروب اول اردیبهشت سال ۱۳۵۹ در بیمارستان پارس تهران درگذشت.
صحن امام‌زاده سلطان‌علی روستای مشهد اردهال واقع در اطراف کاشان میزبان ابدی این شاعر و نقاش شد.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=14451

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: