مغفول ماندن فرهنگ عاشورا در قاب هنر هفتم

معاون امور هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به تعداد اندک آثار سینمایی و تلویزیونی تولید شده با موضوع عاشورا، گفت: فیلم‌سازان باید به سوژه‌های عاشورایی در سینمای کودک توجه کنند.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، ۲۱ شهریور در تقویم ملی ایران به روز سینما نامگذاری شده است و با توجه به تقارن امسال با ایام محرم و شهادت سرور و سالار شهیدان تلاش کردیم به توجه تلویزیون و سینمای ایران به عاشورا و انتقال فرهنگ آن بیشتر بپردازیم که در این زمینه گفتگویی با معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان انجام شد که سید امیر مصباح با اشاره به اینکه با بررسی تاریخچه هنر می توانیم به این موضوع برسیم که رشد و گسترش هنر همیشه بر محوریت دین و تحت تاثیر باورهای دینی بوده است، اظهار کرد: هنر در دین اسلام از جایگاه خاصی برخوردار است.

نقش مهم هنر در فرهنگ سازی

مصباح با بیان اینکه هنری که دارای هدف والا و سازنده باشد می تواند در فرهنگ سازی نقش مهمی ایفا کرده و سبب رشد و بالندگی جامعه شود، افزود: بررسی گذشته و تاریخ غنی ایران نشان دهنده وجود چنین هنرمندانی است که نمونه‌های از آثار فاخر و تأثیرگذار آنها را می توانیم در معماری مساجد اسلامی کشور همانند مسجد امام اصفهان که برگرفته از نقاشی، سفالگری، مینیاتور و رنگ‌آمیزی  است و نمایشی از هنر اسلامی با محتوای بندگی و عبودیت، عشق و احساس خداوندبوده مشاهده کنیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه هنر نقش مهمی در فرهنگ سازی هر جامعه‌ای ایفا می‌کند، گفت: در جامعه، فرهنگ و تمدنی ماندگار و جاودانه می‌شود که آن جامعه دارای افراد هنرمند، خلاق و با استعداد باشد که ایران نمونه‌های بسیاری از این دست دارد.

معاون امور هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با تأکید بر اینکه اسلام هم وسیله است و هم هنر، تصریح کرد: هنرمند می تواند ارزش‌ها و آموزه‌های دین اسلام را با یک محتوای خوب در سطح جامعه منتقل کند.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ عاشورایی با کارکردهای مختلف و غنی خود در این زمینه می تواند نقش آفرین باشد، بر لزوم تبیین و انتقال فلسفه و پیام قیام امام حسین (ع) در جامعه به ویژه در میان نسل جوان امروز از طریق ابعاد مختلف هنر تأکید کرد و افزود: با توجه به هجمه‌های دشمنان می‌توانیم با استفاده از انواع قالب‌های هنری در این زمینه گام‌های مثبت و تأثیرگذاری برداریم.

تعزیه، پرده خوانی و نقالی از جمله هنرهای سنتی است که از قدیم برای انتقال فرهنگ عاشورایی در ایران استفاده شده و تاریخچه غنی در این زمینه وجود دارد

مصباح در ادامه به فعالیت‌های انجام شده در حوزه هنر در راستای تبیین فرهنگ عاشورایی اشاره و بیان کرد: از گذشته‌های دور تا به امروز بودند و هستند هنرمندانی که فرهنگ عاشورایی را در قالب هنر به نمایش گذاشته و آثار فاخری خلق کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه تعزیه، پرده خوانی و نقالی از جمله هنرهای سنتی است که از قدیم برای انتقال فرهنگ عاشورایی در ایران استفاده شده و تاریخچه غنی در این زمینه وجود دارد، افزود: امروز نیز با آغاز ماه‌های محرم و صفر و شروع ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان هنرمندان صحنه‌ای ایران به ویژه گیلان که ید طولایی در اجرای این نوع هنر دارند آن را برای مردم به نمایش می گذارند.

انتقال فرهنگ ناب عاشورایی با بهره‌گیری از روش‌های نو

معاون امور هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان تأکید کرد: با توجه به پیشرفت تکنولوژی و تغییر ذائقه نسل جوان جامعه باید از روش‌های مدرن برای انتقال فرهنگ عاشورا و فلسفه قیام امام حسین (ع) استفاده شود که باز در این زمینه هنر با ابعاد مختلف خود می‌تواند نقش‌آفرین باشد.

وی با بیان اینکه البته در دوره معاصر شاهد ظهور هنرمندانی هستیم که با تلفیق مدرنیته با فرهنگ عاشورایی آثار فاخر و تاثیرگذاری در حوزه تصویرگری، نقاشی، هنرهای تجسمی، عکاسی، گرافیک خلق کرده‌اند، افزود: نمونه‌های از این آثار فاخر را می‌توان در کارهای استاد محمود فرشچیان، کاظم چلیپا، حسین خسرو جودی، ایرج اسکندری، غلامعلی طاهری، مرتضی اسدی، علیرضا دیانی، حبیب الله صادقی، مصطفی گودرزی، عبدالحمید قدیریان و محمدعلی بنی اسدی مشاهده کرد.

مصباح با اشاره به اینکه این هنرمندان موفق شده‌اند آثار فاخر و تأثیرگذاری در زمینه هنر عاشورایی خلق کرده و به نمایش بگذارند، گفت: آنها با شناخت نیاز جامعه، هنر خود را با هنر عاشورایی تلفیق کرده و اثری زیبا و تأثیرگذار خلق کرده اند.

وی با بیان اینکه سایر حوزه‌های هنر نیز در سال‌های گذشته گام‌های خوبی در این زمینه برداشته‌اند، بیان کرد: اما در حوزه هنر هفتم با وجود همه ظرفیت‌ها و توانایی جهانی شدن یک موضوع و فرهنگ در طول عمر چهل ساله انقلاب در زمینه هنر عاشورایی کار خاصی صورت نگرفته است.

نمایش فرهنگ عاشورایی بیشتر در فیلم‌هایی با بن مایه دفاع مقدس

مصباح با اشاره به اینکه آثار تولید شده با موضوع عاشورا و کربلا تنها به یک فهرست ۱۵ عددی از سریال و فیلم‌های سینمایی در ایران ختم می شود که برای سابقه هنری که ظهور و بروز خود را مدیون انقلاب اسلامی برگرفته از فرهنگ عاشورایی است، تأسف بار است، تأکید کرد: این در حالی است که سینمای جهان آثار بسیاری با موضوع حضرت مسیح دارد.

وی با تأکید بر اینکه هنری که ظرفیت فرهنگ‌سازی دارد و جامعه هدف گسترده‌ای از آثار تولیدی آن تأثیر گرفته و می گیرند نباید در زمینه هنر عاشورایی با کارکردهای بالای آن اینگونه بی تفاوت و کم کار باشد، افزود: البته در حوزه مستند آثار بسیاری با موضوع عاشورا ساخته شده که می‌توانیم به یک نمونه فاخر آن با عنوان «شب عاشورایی» ساخته شهید «مرتضی آوینی» اشاره کنیم که هنوز این مستند می تواند در مخاطبان خود تاثیر گذار باشد.

معاون امور هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با بیان اینکه عاشورا و فرهنگ غنی آن در چند سال گذشته بیشتر در فیلم‌هایی با بن نمایه دفاع مقدس به تصویر کشیده شده است، گفت: با توجه به هجمه‌های فرهنگی دشمن هنرمندان ما در همه ابعاد به ویژه حوزه نمایش و سینما باید در زمینه تبیین و انتقال فرهنگ عاشورایی تلاش کرده و آثار فاخری در این زمینه بسازند.

با توجه به هجمه‌های فرهنگی دشمن هنرمندان ما در همه ابعاد به ویژه حوزه نمایش و سینما باید در زمینه تبیین و انتقال فرهنگ عاشورایی تلاش کرده و آثار فاخری در این زمینه بسازند

وی در ادامه با تأکید بر لزوم توجه به رده سنی کودکان با توجه به تأثیرپذیری بالا در زمینه هنر عاشورایی، اظهار کرد: باید با بهره گیری از شخصیت‌هایی همانند حضرت علی اکبر، حضرت علی اصغر و حضرت رقیه (س) برای این گروه سنی نیز واقعه کربلا را با زبان خودشان به تصویر کشید تا شخصیت دینی کودکانمان با بهره گیری از فرهنگ عاشورایی شکل بگیرد.

 

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=3818

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: