معادن گیلان ۲۰ درصد مصالح مورد نیاز استان را تامین می‌کنند

باز باران خبر/ مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گیلان گفت: کل معادن گیلان فقط ۲۰ درصد مصالح مورد نیاز این استان را تهیه می کنند و مابقی از استانهای همجوار تامین می‌شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل صمت استان، تیمور پورحیدری روز دوشنبه در همایش جایگاه معدن و صنایع مدنی در توسعه اقتصادی استان گیلان با رویکرد توسعه معدن کاری پایدار در تالار حکمت دانشگاه گیلان اظهار داشت: گیلان، استانی معدنی نیست اما به اندازه تمام استان‌های معدنی کشور با چالش و مشکل روبرو است. امسال حدود چهار جلسه در شورای معادن در استان برگزار و برخی از این چالش ها با مساعدت مسولان استان حل شد.

وی با بیان اینکه استان گیلان ۴۷ واحد معدنی دارای پروانه بهره برداری است که هزار و ۵۰۰ نفر به طور مستقیم در آن اشتغال دارند، افزود: کل معادن گیلان فقط ۲۰ درصد مصالح مورد نیاز استان را تامین می‌کنند و مابقی از استانهای همجوار وارد می‌شود.

وی تصریح کرد: ۷۱ محدوده معدنی را که از طریق مزایده در گیلان واگذار شده و یا آماده واگذاری است که مباحث اهلیت سنجی، شرایط فنی و مالی آنها درحال بررسی است تا بتوانیم در زمینه تامین مصالح نقش موثری داشته باشیم.

وی ادامه داد: ۲۲۰ واحد صنایع معدنی در استان گیلان وجود دارد که در زمینه فرآوری مواد معدنی و ایجاد ارزش افزوده فعالیت می‌کنند و برای بیش از هفت هزار نفر اشتغال ایجاد کرده اند. در بخش دانه بندی شن و ماسه هم ۱۸ واحد دانه بندی داریم که نزدیک پنج هزار نفر در آن اشتغال دارند.

پورحیدری با اشاره به گرانی قیمت مصالح استان در گیلان نسبت به سایر استانهای کشور؛ علت این گرانی را عدم تامین مصالح مورد نیاز استان اعلام و تاکید کرد: اگر برنامه ریزی ها در این زمینه به درستی پیش نرود در آینده نزدیک برای تامین مصالح معمولی در سطح استان با مشکل مواجه خواهیم شد و مصالح بی کیفیت به تامین کنندگان مصالح ساختمانی تحویل خواهد شد.

وی اضافه کرد: با وجود چالش های پیش رو در حوزه معدن مانند عدم وجود نقشه راه در نحوه فعالیت های معدنی ، بی توجهی به اکتشافات پایدار، کم توجهی به مهارت های آموزشی، باید مصالح مورد نیاز پروژه های ملی فعال در استان را نیز تامین کنیم .

وی گفت: امیدواریم با استفاده از ظرفیت‌های سازمان زمین شناسی و نظام مهندسی معدن و خانه معدن ؛ در شناسایی پهنه های جدید معدنی بتوانیم در توسعه عمرانی استان نقش آفرینی کنیم.

روند رشد اقتصادی معادن در کشور ۲٫۸ است
رئیس خانه معدن ایران نیز در این همایش گفت: امروز روند رشد اقتصادی معادن ۲٫۸ است که در برنامه هفتم توسعه، این رشد ۱۱٫۷ پیش بینی شده است.
محمدرضا بهرامن رویکرد صنعت معدن را نگاه به آینده اعالم کرد و افزود: مواد معدنی زایشی نیستند لذا باید برای رسیدن به اهداف برنامه توسعه هفتم باید راهکار ارائه دهیم.

وی خواستار در کنار هم قرار گرفتن صنعت و دانشگاه شد و افزود: این دو همواره باید در کنار هم باشند تا بتوانند نیازهای یکدیگر را به درستی رفع کنند.

وی تصریح کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت درحال برنامه ریزی برای بورسیه کردن دانشجویانی است که شروع به تحصیل کرده اند. در گیلان باید هم اکنون برای هزار فارغ التحصیلی که در نظام مهندسی مشغول تحصیل هستند برنامه ریزی داشته باشید تا در برنامه توسعه هفتم بخشی از آنها به سرانجام برسد..
گفتنی است در پایان همایش ، پنل پرسش و پاسخ جهت رسیدگی به چالش ها و مشکلات معدن کاران و صنعتگران با حضور مدیرکل صنعت معدن و تجارت استان گیلان و نیز دوتن از مدیران کل بهره‌برداری مواد معدنی و اکتشافات معدنی وزارت صمت و رئیس خانه معدن ایران برگزار گردید و طی دو ساعت به تک تک سوالات پاسخ مناسب ارائه گردید.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=31681

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: