معادله افزایش جدید قیمت خودرو و مهار تورم؟!

یادداشت / کریم خورسندی مژدهی

  شعار مقام معظم رهبری در اولین روز فروردین سال ۱۴۰۲ “مهار تورم و رشد تولید” عنوان شد و این امیدواری در مردم ایجاد گردید که دست اندرکاران و مسئولان باید حواسشان جمع باشد که طبق فرمایش رهبری به دنبال گران کردن اجناس و قیمت ها نباشند!
متاسفانه  افزایش خودسرانه قیمت خودرو،  دلار، طلا، سکه و سایر اقلام و  لوازم زندگی  در سال گذشته کمر بسیاری از مردم و خانوارهای ایرانی را شکست و تورم موجود در جامعه و بازار زندگی بسیاری از افراد را به نابودی و فنا ‌کشاند! 
   اما مثل اینکه این پایان کار نبوده و قرار نیست آب خوش از گلوی  مردم پایین برود و دوباره اقلام و اجناس در حال گران شدن هستند و انگار قرار هم نیست برای مهار تورم اقدامی شود و در اولین گام وقتی افزایش قیمت جدید خودروهای داخلی اعلام شد( ۲۹ درصد ایران خودرو و ۱۸ درصد سایپا) فاتحه مهار تورم هم خوانده شد!
 در حالی که هنوز در اولین ماه سال قرار داریم در گام نخست دو شرکت خودرو سازی کشورمان امروز دوشنبه ۲۱ فروردین ماه قیمت های خود را افزایش دادند و در همین راستا مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا می گوید: محصولات پرتیراژ ایران خودرو ۲۹ درصد و محصولات سایپا میانگین ۱۷ تا ۱۸ درصد افزایش قیمت داشته‌اند؛ و حتی منت هم گذاشته و می گوید: پیش از این میزان افزایش قیمت‌ها بیش از ۴۰ درصد بود که پس از دستور معاون اول رئیس‌جمهوری این قیمت‌ها توسط سازمان حمایت پالایش و درصد افزایش قیمت‌ها کمتر شد.(ایسنا)
بهرحال این بی توجهی به شعار سال و این افزایش دادن قیمت ها قطعا بی ارتباط با موضوعات پیچیده اقتصادی نیست که سالهاست گریبان جامعه ایرانی را گرفته و مسئولین  هم انگار کاری از دستشان بر نمی آید! معادله ای که متخصصین اقتصادی و کارشناسان حوزه پول و اعتبار و دارایی باید به درستی آنرا ارزیابی و مشکلات آنرا ریشه یابی کنند.
  آن طور که رهبر معظم  انقلاب در تبیین شعار سال فرمودند، برای رشد تولید باید تورم را مهار کرد وگرنه با تشدید قیمت ها و افزایش تورم مسئله تولید به محاق رفته و بعید است رونقی در کشور صورت بگیرد و تولید رشد کرده و به ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی دست یابیم.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=30241

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: