مطبوعات و روزنامه های استانی باید به فکر رفع دغدغه های استان باشند / شرایط فعلی رسانه ای کشور هم فرصت و هم تهدید است

در پی مشکلات موجود در سر راه مطبوعات استان و دشواری ها و موانع این حوزه فرهنگی جمعی از مدیران روزنامه های گیلان با معاون مطبوعاتی و رسانه ای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دیدار و گفتگو کردند و خواستار رفع مشکلات مطبوعات استان شدند.

دکتر خدادی، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر حل مشکلات رسانه های مکتوب و تامین کاغذ و دیگر ملزومات چاپ از مهمترین برنامه های این معاونت است، گفت: رسانه ها و مطبوعات موقعی می توانند رشد و بالندگی داشته باشند که کار متفاوتی ارائه دهند ولی متاسفانه در حال حاضر در رسانه ها عملا مخاطب مدنظر نیست.

وی افزود: مطبوعات و روزنامه ها باید به سمتی بروند که همه هدف آنها خوانندگان و مخاطبان آنها باشد و به جای دغدغه “چیز” نوشتن باید دغدغه “چی“ نوشتن داشته باشند.

دکتر خدادی اضافه کرد: شرایط فعلی رسانه ای کشورمان هم فرصت و هم تهدید است و باید از این دوره گذار به بهترین نحو بهره برد؛ چرا که دنیای تولید دنیای عرضه و تقاضا است و باید چیزی در روزنامه ها و مطبوعات نوشت که مردم برای خواندن آن اشتیاق نشان دهند و اگر رسانه ها به مخاطبان خود اهمیت ندهند و آنها برایشان مهم نباشند، قطعا شکست خواهند خورد.

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: اعتقاد دارم که رسانه ها در کشورمان تازه دارند شکوفا می شوند و در شرایطی که بزرگترین قدرت و تکنولوژی جهان در خدمت رسانه است در کشور ما هم باید از این فرصت به بهترین شکل ممکن در توسعه کشور بهره برد.

وی اظهار داشت: سرعت تکنولوژی اطلاعات بسیار بالا رفته و در حال حاضر همه به شکل مطلوبی دارند از رسانه ها استفاده می کنند و در مجموع همه دارند کار رسانه انجام می دهند و این نکته بسیار مهمی است.

دکتر خدادی با اشاره به اینکه در فعالیت های رسانه ای محتوا باید بر اسم غالب باشد، گفت: در روزنامه ها دیگر نباید اقدام به چاپ خبر کرد چرا که در حال حاضر کسی در روزنامه های مکتوب به دنبال مطالعه خبر نیست و در مجموع نظام عرضه و تقاضا در روزنامه ها و مطبوعات مکتوب از بین رفته است.

معاون مطبوعاتی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: مطبوعات و روزنامه های استانی باید به فکر دغدغه های موجود استان بوده و با تولید مطالب و مقالات محتوایی و استفاده از نظر کارشناسان و مردم به رفع آنها اهتمام داشته باشند؛ مثلا در گیلان مشکلات بخش کشاورزی مانند چای، برنج و … مسایل زیست محیطی، دریا و گردشگری در اولویت هستند و باید در پی رفع معضلات و مسایل این حوزه ها بود تا با پرداختن و طرح این موضوعات مهم همچنان مخاطبان خود را حفظ کرد.

وی خاطرنشان کرد: روزنامه های استانی برای اینکه همچنان اثرگذار باشند، باید به مطالبات و خواسته های مردم پرداخته تا بلکه از وضعیت فعلی خارج شوند.

دکتر خدادی در خاتمه با بیان اینکه خانه های مطبوعات باید ناجی رسانه ها و مطبوعات کشور باشند، یادآور شد: متولیان خانه مطبوعات در همه استان ها باید در حمایت از رسانه ها و حل مشکلات آنها پیشگام شده و در تعامل با معاونت مطبوعاتی در صدد رفع مشکلات و موانع مطبوعات و رسانه ها باشند.

در این جلسه همچنین دکتر دربندی، مدیر کل مطبوعات داخلی معاونت مطبوعاتی نیز گفت: در بحث چاپ و نشر مطبوعات و نشریات استان ها نظر خانه های مطبوعات مرجع و مورد تایید است و آنها باید در این زمینه با رصد فعالیت مطبوعات و رسانه ها بر کار آنها نظارت نمایند.

وی افزود: مبنای کار معاونت مطبوعاتی سامانه این معاونت است و همه فعالیت ها و اقدامات از طریق سامانه به درستی انجام می شود و حتی در خصوص پرداخت یارانه ها نیز طبق اعلام وصول و درج در سامانه کارها بررسی و اقدام خواهد شد.

دکتر دربندی در خصوص واگذاری آگهی های ثبتی و دولتی به مطبوعات نیز اظهار داشت: در مورد واگذاری آگهی ها هر چند هیچ بخشی دست ما نیست، ولی در این راستا سازمان ها و دستگاه های دولتی و خصوص باید مشارکت کنند و توزیع آگهی ها را طبق دستورالعمل هیات دولت به ادارات کل ارشاد اسلامی محول نمایند تا توزیع و انتشار آگهی ها در بین همه نشریات به سهم مساوی انجام شود.

وی اضافه کرد: در بحث کاغذ خوشبختانه اقدامات خوبی صورت گرفته و به زودی ۳ هزار تن کاغذ به وزارتخانه خواهد رسید و بین ۲۵۰ روزنامه توزیع خواهد شد و برای ۳ ماه این مقدار اختصاص می یابد.

گفتنی است در این نشست مدیران مسئول روزنامه های گیلان نیز موارد مهمی را در خصوص فعالیت های رسانه ای، تامین کاغذ و ملزومات چاپ، مشکلات توزیع آگهی های ثبتی و سامانه ای و … مطرح کرده و خواستار رفع مشکلات این حوزه شدند.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=2738

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: