مشکل کمبود کاغذ نداریم/ تخصیص ۸۰ میلیون دلار برای کاغذ فرهنگی

به مناسبت فرارسیدن ۱۷ مرداد گرامیداشت روز خبرنگار، مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت ارشاد طی سفری به گیلان در نشستی صمیمانه با اصحاب رسانه استان گیلان‌ حاضر شد و به برنامه های وزارت ارشاد اشاره کرد و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.   

به گزارش باز باران خبر، سید محمدرضا دربندی  در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه بعد از انقلاب تاکنون ۱۱ هزار و ۴۰۰ مجور مطبوعاتی صادر شده است، اظهار کرد: در حال حاضر چهار هزار نشریه مکتوب، یک هزار و ۵۰۰ پایگاه خبری و ۳۰ خبرگزاری فعال در کشور داریم.

وی از چاپ ۳۰۰ روزنامه در ایران خبر داد و تصریح کرد: همچنین یک هزار و ۸۰۰ هفته نامه و دوهفته نامه و دو هزار ماهنامه و فصلنامه داریم.

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به امضای تفاهم نامه بیمه سه هزار خبرنگار و تعیین سهمیه سه هزار بیمه تکمیلی سالانه با صندوق هنر، خاطرنشان کرد: توجه به خبرنگاران رویکرد ماست.

دربندی با بیان اینکه خانه مطبوعات استان ها می توانند برای خبرنگاران اینترنت بدون فیلتر دریافت کنند، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دنبال صدور کارت خبرنگاری بین المللی برای خبرنگاران است.

وی با اشاره به شرایط پرداخت یارانه به مطبوعات و خبرگزاری ها، عنوان کرد: در گذشته یارانه کاغذ به نشریات مکتوب تعلق می گرفت، اما اکنون خبرگزاری ها و پایگاه های خبری نیز یارانه دریافت می کنند. این یارانه به استان های کم برخوردار، شرکت کنندگان در رتبه بندی وزارت ارشاد و مطبوعات تخصصی تعلق می گیرد. البته مطبوعات حکومتی یارانه دریافت نمی کنند و این سهمیه برای مطبوعات بخش خصوصی صرف می شود.

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت ارشاد تکریم ارباب رجوع و توجه به نشریات محلی را از جمله رویکردهای جدید معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد دانست و تصریح کرد: شیوه نامه جرایم و مجازات نمایندگی ها و سرپرستی های استانی مطبوعات و خبرگزاری ها با توجه به قانون مطبوعات و دستورالعمل شورای عالی امنیت ملی تدوین شده است.

دربندی با اشاره به تعطیلی تعدادی از نشریات مکتوب طی سال گذشته، یادآور شد: مسئولیت هر کالایی که با ارز دولتی توزیع می شود بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است لذا از مهرماه سال ۹۷ وزارت صمت این مسئولیت را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تفویض کرد و واردات و توزیع کاغذ را به ارشاد سپرد. در این راستا کارگروهی تشکیل و کاغذ تحریر و سفید برای ناشران کتاب و کاغذ روزنامه ای برای مطبوعات تعیین شد.

وی با بیان اینکه تا اردیبهشت ماه امسال مجوز خرید و ترخیص ۱۳ هزار تن کاغذ را از گمرک صادر کردیم، متذکر شد: یک هزار و ۵۸۴ نشریه از این ۱۳ هزار تن کاغذ بهره مند شدند، اما از آذرماه سال ۹۷ بانک مرکزی ارز دولتی کاغذ را قطع کرد و خرید کالاهای بهداشت و درمان همچون نخ بخیه و داروی بیهوشی را بر کاغذ ارجح دانست. به دنبال این سیاست کاغذ به کیلویی ۱۸ هزار تومان رسید و دولت در ۱۵ اردیبهشت ماه امسال ارز کاغذ را قطع کرد.

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت ارشاد با اشاره به دیدار مقام معظم رهبری با ناشران در حاشیه نمایشگاه کتاب کتاب، اضافه کرد: این دیدار موجب شد که معظم له دستور حل مشکل کاغذ را صادر فرمایند و لذا بانک مرکزی ۸۰ میلیون دلار برای کاغذ فرهنگی شامل ۴۰ میلیون دلار برای کاغذ کتاب و ۴۰ میلیون دلار برای کاغذ مطبوعات تخصیص داد لذا از ابتدای سال تاکنون ۲۰ میلیون دلار کاغذ مطبوعات را تامین کردیم.

دربندی با بیان اینکه از ۲۰ اردیبهشت ماه امسال تاکنون یک هزار و ۳۰۰ تن کاغذ توزیع کردیم و یک هزار و ۵۰۰ تن در حال توزیع داریم، گفت: مقرر شد تاجران دو هزار تن از کاغذ با ارز نیمایی را با نرخ ارز دولتی بفروشند و در حال حاضر مشکل کمبود کاغذ نداریم و قیمت کاغذ نیمایی کیلویی ۱۱ هزار تومان و کاغذ آزاد ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان است.

وی توزیع کاغذ دولتی را براساس قطع روزنامه، تعداد صفحات و تیراژ دانست و اظهار کرد: تیراژ واقعی روزنامه ها معمولا اعلام نمی شود و لذا از طریق خوداظهاری، راستی آزمایی چاپخانه ها، شرکت های توزیع روزنامه و بازرسی تیراژ دقیق را محاسبه و کاغذ را توزیع می کنیم. در واقع مبنای توزیع کاغذ شمارگان نزدیک به واقعیت است. در سامانه معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد شمارگان مصوب ۳۲۰ روزنامه تعیین شده است.

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت ارشاد با اشاره به خارج شدن زینک از ارز دولتی، خاطرنشان کرد: تا ماه آینده زینک نیمایی توزیع می شود، اما سال آینده کاغذ کاملا نیمایی می شود و روزنامه ها براساس عرضه و تقاضا روزنامه چاپ می کنند و روزنامه های غیر فعال مجبور به تعطیلی هستند.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=3147

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: