قلم در دستان انسان کامل از عهده‌ رسالتش برمی‌آید

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در پیامی به‌مناسبت «روز قلم» با بیان اینکه قلم تنها در دستان انسان کامل از عهده‌ رسالتش برمی‌آید، این روز را به اهالی فرهیخته قلم در استان تبریک گفت.

به گزارش باز باران خبر و به نقل از روابط عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، متن پیام فیروز فاضلی به شرح ذیل است:

ن وَالْقَلَمِ وَمَا یَسْطُرُونَ

قلم، از منظر قرآن، سمبل تفکر و آگاهی بشر است. سوگند خداوند به «قلم» و «نوشته»، قلم را قداست و نوشتن را حرمت بخشیده است. قلم نعمتی بزرگ و موهبتی شگرف است که به تصریح حدیت نبوی، بدون وجود آن حکومت و دین پایدار نمی‌ماند و زندگانی صالح محقق نمی‌شود.

قلم، سرچشمه تمدن‌های بشری و منشأ پیشرفت و تکامل علوم، و بیداری اندیشه‌ها و افکار و شکل گرفتن مذاهب، و منشأ هدایت و آگاهی بشر بوده است، بدان حد که دوران زندگی بشر با پیدایش قلم (خط) به دوران «تاریخی» و دوران «ما قبل تاریخ» تقسیم می‌شود.

قلم، حافظ علوم و معارف، پاسدار افکار اندیشمندان، حلقه اتصال فکری علما، و پل ارتباطی گذشته و آینده است، و حتی ارتباط آسمان و زمین نیز از طریق لوح و قلم حاصل شده است.

در گستره‌ تاریخ بشر، هر گاه این ودیعه‌ گران‌بهای ربوبی در دست دانشمندی فرزانه قرار گرفت، چشمه‌سار علوم و معارف رحمانی از آن جاری گشت و هامون تفتیده‌ دل‌های مشتاق را به سرزمینی حاصل‌خیز تبدیل ساخت و این گواه بر آن است که قلم تنها در دستان انسان کامل از عهده‌ رسالتش برمی‌آید.

اهالی وادی قلم بی‌شک رسولان و پیغام آوران سعادت بشریت‌اند. فرهیختگانی که از رویش واژگان‌شان خواب جاودانگی یک ملت تعبیر می‌شود؛ و از ترشحات قلمشان؛ تقدیر بزرگی یک جامعه رقم می‌خورد.

چهاردهم تیرماه، روز قلم، فرصت مناسبی است تا قدردان همه‌ نویسندگان، شاعران، روزنامه‌نگاران، مؤلفان، ناشران و فیلم‌نامه و نمایشنامه‌نویسان باشیم. این مناسبت را به اهالی فرهیخته قلم در استان گیلان تبریک گفته و آرزو می‌کنم تا همواره سربلند و پیروز باشید.

فیروز فاضلی – مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان

چهاردهم تیرماه ۱۳۹۹

گفتنی است روز چهاردهم تیرماه در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران روز قلم است. این روز در سال ۱۳۸۱ پس از پیشنهاد انجمن قلم ایران و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی به ثبت رسید.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=10961

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: