فعالان فرهنگی حوزه کتاب و کتابخوانی گیلان تقدیر شدند

باز باران خبر/ معاونت امور فرهنگی و رسانه اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان طی مراسمی به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی از ۱۸ فعال فرهنگی حوزه کتاب استان تقدیر کرد.

حسین ابراهیمیان معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در این جلسه ضمن گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی گفت: امسال با توجه به شیوع بیماری کرونا و برگزار نشدن نمایشگاه کتاب، اداره امور فرهنگی ارشاد گیلان تصمیم به برگزاری جلسه ای به منظور تجلیل از ناشران کتاب در سطح استان نمود.
ابراهیمیان افزود: از سال ۱۳۷۱ هفته ای به عنوان هفته کتاب و کتابخوانی در کشور تعیین شده که هدف از آن همسو شدن سازمان های مختلفی چون اداره اموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، اداره کل کتابخانه های عمومی و دانشگاه ها حول محور موضوع کتاب و کتابخوانی است.
وی با بیان اینکه گیلان یک استان فرهنگی است خاطر نشان کرد: با وجود گسترش فضای مجازی، جایگاه کتاب بصورت مکتوب همچنان در خانواده ها حفظ شده است.

معاون فرهنگی ارشاد گیلان تصریح کرد: کتاب مجموعه ای است ماندگار که در سطح جامعه رواج دارد که این فقط متعلق به دیروز و امروز نمی باشد بلکه این ماندگاری در بهبود توسعه فرهنگی، اجتماعی و اخلاقی همه آحاد جامعه نقش ارزنده ای دارد.
وی با اشاره به اینکه شعار امسال در این هفته “دانایی و مانایی” است اظهار داشت: یکی از رموز پیشرفت و توسعه هر جامعه دانایی زیاد است و این دانایی به راحتی بدست نمی آید مگر با مطالعه و ارزش گذاری به فرهنگ کتابخوانی.

حسین ابراهیمیان در ادامه به جایگاه مطلوب استان در سطح کشور در عرصه چاپ و نشر کتاب اشاره کرد و اذعان داشت: خوشبختانه گیلان جزو استان های برتر در حوزه کتابخوانی و کتاب فروشی است.
وی افزود: استان گیلان ۶۰ ناشر فعال دارد و در طول سال ۸۰۰ تا ۸۵۰ عنوان کتاب در سطح استان چاپ و منتشر شده که این رقم سهم خوبی را در کشور نشان می دهد‌.
معاون فرهنگی ارشاد گیلان اضافه کرد: ۸۰ درصد کتاب های منتشر شده جزو کتاب های تالیفی هستند و همچنین یک چهارم تالیفات در حوزه کتاب کودک نیز است که نشان از نبوغ و ذوق فکری مولفان و ناشران دارد چرا که در سایر استان های کشور لزوما در حوزه آموزشی و ترجمه جایگاه دارند.
وی در پایان ضمن تقدیر از مولفان برگزیده از نشریات و پایگاه های خبری که در اهمیت کتاب و کتابخوانی و تلاش در انعکاس اخبار مربوط به این حوزه و بررسی مشکلات بر سر راه ناشران قلم می زنند قدردانی کرد.

گفتنی است؛ همزمان با ششمین روز از هفته کتاب و کتابخوانی که در سالن اجتماعات این اداره‌کل برگزار شد، ۷ کتابفروشی، ۴ ناشر، ۴ مولف و ۳ تن از اهالی رسانه گیلان به‌عنوان فعالان فرهنگی برگزیده استان در حوزه کتاب طی سال ۱۳۹۹ تقدیر شدند.
بر این اساس؛ از مدیران کتابفروشی‌های عبادی تالش (بهرام عبادی جوکندان)، میرزایی بندر انزلی (قهرمان میرزایی)، مولاپناه صومعه‌سرا (عبدالرضا مولاپناه گشتی)، شهرکتاب لاهیجان (علی رضایی)، ققنوس رضوانشهر (فریما خوشابری)، مرکز فرهنگی آسمان رشت (نازلی هجری ظریفی) و فرازمند رشت (ابراهیم فرازمند) به‌عنوان کتابفروشی‌های برگزیده تقدیر شد.

همچنین؛ مدیران مسئول انتشارات الهام اندیشه لاهیجان (پیام یوسفی)، پوررفیع رشت (مجید پوررفیع)، بهشت گمشده رشت (حسن دادرس) و رج {حوزه دفاع مقدس} رشت (اسماعیل محمدپور) به‌عنوان ناشران برگزیده و زینب صادقی (من طلای سبز گیلان هستم – نشر الهام اندیشه لاهیجان)، ثنا حسین‌پور (سفر پرماجرای من و ماندانا – نشر دهسرا رشت)، رومینا تسلیمی نودهی (مردی که از شغال می‌ترسید – نشر هنر زرین لنگرود) و احمد پرمهر (نشر الهام اندیشه) به‌عنوان مولفان برگزیده معرفی تقدیر شدند.
از مرضیه ضامن، سیدحسین ضیابری و فاطمه لطیفی نیز به‌عنوان فعالان مطبوعات و رسانه گیلان در حوزه کتاب و کتابخوانی تقدیر شد.

گزارش: فاطمه لطیفی

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=15966

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: