فاضلاب خانگی بزرگترین چالش تالاب انزلی

بازباران خبر/به گزارش خبرگزاری مهر، طی نشستی تخصصی با عنوان تالاب بین المللی‌ انزلی چالش‌ها و راهکارها با حضور متخصصان و پژوهشگران و اصحاب رسانه برگزار شد، مسائل پیرامونی یکی از مهم‌ترین زیست‌بوم‌های حیاتی کشور مورد واکاوی قرار گرفت.تالاب انزلی در حال مرگ نیست .

مجید مخدوم عضو شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور ادعای مرگ تالاب انزلی را غیر علمی توصیف کرد و گفت: تالاب انزلی در حال مرگ نیست و احیا آن نیازمند برنامه‌ریزی صحیح است. تالاب انزلی زیست بوم نیست؛ اکوسیستم است و هر اکوسیستم دارای نظامی پویا و خود جبران می‌باشد.وی با بیان این که بوم سازگان، بوم نظام و بوم سامانه معادل اکوسیستم است، اظهار داشت: تالاب انزلی اکوسیستم خود جبران است و متأسفانه مساحتش به دلیل بهره کشی بیشتر از ۱۰ هزار هکتار نیست. تالاب انزلی بیش از آنکه مورد بهره‌وری و بهره برداری قرار گیرد مورد بهره‌کشی قرار گرفت؛ بنابراین مساحتش از ۱۹ هزار هکتار رفته رفته کم شد.این استاد برجسته محیط زیست کشور گفت: درد ما این است که برای بهره کشی شجاعیم و همدیگر را کنار می زنیم ولی برای بهره وری نه، دکتر مخدوم با بیان این که شاه بیت تلاش‌ها و پژوهش‌های من این است که نخست باید با نقشه سازی توان تالاب و ظرفیت برد تالاب مشخص شود افزود: اگر برنامه احیا داریم اول باید توان احیا را روی نقشه در بیاوریم آسان نیست اما شدنی است. راهکارها باید روی نقشه مشخص شود؛ تالاب انزلی در حال مرگ نیست در این زمینه باید دوباره تجدید نظر شود. برنامه احیا تالاب انزلی در چهار بخش تعیین راهکار، تعیین سازمان تشکیلاتی، تعیین بودجه در دو بخش سرمایه‌ای و جاری و در آخر زمان‌بندی انجام شدنی است و اگر این کار را کردیم می‌توانیم امیدوار باشیم که تالاب را احیا می‌کنیم.

جمشید منصوری اکولوژیست و پرنده شناس برجسته کشور نیز در این نشست با بیان این که درگیری‌های بسیاری برای احیا تالاب انزلی متحمل شدیم، گفت: تالاب انزلی یک اکوسیستم پیچیده است و بهره وری پایدار یعنی از سود حاصل از داشته‌هایش استفاده کنیم اما متأسفانه خیلی چیزها را در تالاب از دست داده ایم.منصوری ادامه داد: ماهی سفید نه تنها از تالاب انزلی که از دریای خزر رخت بر بسته است؛ تالاب انزلی نیاز به دلسوزی دارد و نباید دکانی برای سودجویی باشد.

این کارشناس و پژوهشگر با بیان این که متأسفانه خیلی از تالاب‌های کشور خشک شدند، گفت: برای نجات تالاب انزلی اول باید آن را حفظ کرد؛ هنوز نمی‌دانیم محدوده تالاب کجاست؟ حفاظت از تالاب را باید برای مردم و مسئولان اولویت دار کنیم و در حفظش باید از مردم مدد جست.

وی با بیان این که بخش زیادی از سرمایه عظیم تالاب از دست رفته گفت: تالاب قبل از هر کاری باید حفظ شود زیرا خیلی متخلف در پیرامون تالاب داریم. متأسفانه طی این سال‌ها بودجه زیادی برای تالاب صرف شد و احیا تالاب بدون این که کاری انجام شود به دکانی برای سودجویی تبدیل شده است.

وی اظهار داشت: بسیاری از مساحت تالاب‌ انزلی توسط سودجویان تصاحب شده بنابراین برای احیا، اول حفاظت بعد بررسی و مشخص نمودن توان تالاب است زیرا باید محدوده تالاب مشخص باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: با همه ارزشمندی تالاب انزلی، ورود فاضلاب‌های خانگی بزرگترین چالش این تالاب است. در حالی که امروز ۴۷ سال از ثبت تالاب انزلی در کنوانسیون بین المللی رامسر می‌گذرد.

رضا زمانی بیان کرد: زرجوب و گوهر رود دو رودخانه رشت بار اصلی فاضلاب خانگی را وارد تالاب انزلی می‌کنند.

وی گونه‌های مهاجم را یکی دیگر از چالش‌ها عنوان کرد و گفت: متأسفانه هفت هزار هکتار از استان گیلان درگیر گونه مهاجم سنبل آبی است که ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار آن در تالاب انزلی قرار دارد و متأسفانه نفس تالاب را به شماره انداخته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با اشاره به برنامه ۷ ساله احیای تالاب انزلی از سال ۹۹ گفت: مدیریت آبخیز، مدیریت رسوب و فاضلاب در این برنامه دیده شده و زیر کمیته‌هایی تشکیل شده و امیدواریم در سالیان باقیمانده از این برنامه، روندی ایجاد شود که احیای تالاب انزلی سرعت گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: با همه ارزشمندی تالاب انزلی، ورود فاضلاب‌های خانگی بزرگترین چالش این تالاب است. در حالی که امروز ۴۷ سال از ثبت تالاب انزلی در کنوانسیون بین المللی رامسر می‌گذرد.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=25405

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: