عزاداری گیلانیان در اربعین سید و سالار شهیدان

 اینک چهل روز از عزای اباعبدالله (ع) او که حیات اسلام، انسانیت و ارزشهای انسانی است، گذشته است. این چله نشینی برای عزاداران آن حضرت، همپای یادآوری مصیبت های جانکاه روا داشته شده به کاروان حسینی و افشاگری های دخت امیرالمومنین حضرت زینب (س) و امام زین العابدین (ع) روحها را زنده می کند.
 به گزارش باز باران‌خبر؛ اینک چهلمین روز از قیام عاشورا، شهادت سرور و سالار شهیدان است قیامی که جبهه ای از نیکی و ارزش های الهی و انسانی را در برابر جلوه های تباهی، پلیدی و هر آنچه رنگ ظاهر و خودپرستی دارد برپا داشت که تا ابد ماندگار است.
 قیام و حماسه عاشورا در حکم حیات برای جامعه بشری، حیات انسانیت و ارزشهای انسانی و اسلام است زیرا حسین (ع) حقیقت اسلام است و ظهور اسلام و دوام و قوام آن از شهادت آن حضرت وخونهای مطهری است که به پای اسلام و انسانیت ریخته شد.
 عاشورا ماندگار شد در سرها و در سینه ها و رازی که افشا شد، بریده بریده در چکاچک شمشیرها.
عاشورا پس از عاشورا ماندگار شد آنجا که در مرثیه جانگداز و جگر سوخته و فریاد استوار عقیله بنی هاشمی و سید ساجدین در تمام تاریخ از ازل تا ابد انعکاس یافت.
 آری زینب (س) رسالت ناتمام برادر را در رساندن این پیام به تاریخ به انجام رساند و دونان دنیا پرست را به بندهای حقارت کشید و در نطق های آتشین و زلال خود سوزاند و ضامن ماندگاری اسلام شد.
 امروز قرن ها از آن روز می گذرد، شاید که نه، به طور قطع بر هزاران حادثه و اتفاق زنگار فراموشی نشسته و هزاران دیده و شنیده در ذهن و روان آدمیان به نسیان سپرده شد، اما حدیث عاشورا و قیام حسینی (ع) همچنان ماندگار و تازه است.
مردمان نگین سبز ایران زمین گیلان هم که عشق و حب الحسین (ع) با  ذره ذره وجودشان تنیده شده  در سوگ اباعبدالله (ع) سوگوارند اما می دانند که بیش و پیش از آن باید سیره و ارزش های الهی و انسانی که آن حضرت برای به پا داشتن آن قیام کرد را زنده نگه داشت.
 از این رو گیلانیان سوگوار در این شرایط سخت روزگاران کرونایی  می کوشند تا به مهر حسینی که مهر به دیگران است، دلها و خانه هایشان را حسینیه کنند و در نوای روحانی اربعین و دعا در منازل خود در کنار اعضای خانواده با رعایت پروتکلهای بهداشتی، تلاش های کادر درمان را در این روزگاران ارج نهند.
اگر چه شرایط بیماری کرونا موجب شد که پیاده روی اربعین دوستداران اباعبدالله حسین (ع) را در سال جاری نداشته باشیم اما مردم با درک شرایط برای عزادارای اربعین حسینی اقدام کرده اند و در چهلمین روز از شهادت امام حسنی (ع) با برگزار مراسم های ویژه این روز در فضاهای باز و در منازل به صورت خانوادگی سوگواری کردند.
هر خانه ای پرچمی سیاه به نماد عزا، گاه با بیتی از ترجیع بند معروف محتشم کاشانی بر سردر خانه و یا بر بالکن آپارتمان ها نصب کرده و در کنار جلوه های عزا در شهر چون پرچم ها و پرده نوشته های بزرگ حال و هوای متفاوت این روزهای مردمان را به تصویر می کشد.
تجمع اربعین حسینی امروز پنجشنبه با حضور ارسلان زارع استاندار گیلان و عزاداران اباعبدالله حسین (ع) با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در پیاده راه فرهنگی رشت برگزار شد عزاداران در این مراسم ضمن قرائت زیارت اربعین در سوگ شهادت آن حضرت سینه زنی کردند.
در حاشیه برگزاری تجمع اربعین حسینی موکب هایی در پیاده راه فرهنگی رشت با محوریت تاکید بر رعایت توصیه های بهداشتی و با تب سنجی از عزاداران حسینی دایر شد ضمن اینکه مراسم تجمع اربعین اباعبدالله حسین در پیاده راه فرهنگی رشت و شهرستان آستانه اشرفیه به صورت زنده پخش شد.
علاوه بر برگزاری تجمع اربعین حسینی در مرکز گیلان، مراسم های ویژه در میادین اصلی و گلزارهای سایر شهرستان های استان با رعایت توصیه های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا برگزار شد.
مراسم اربعین حسینی امروز در امام زادگان و بقاع متبرکه شاخص در شهرستان های مختلف استان گیلان برگزار شد، حجت الاسلام و المسلمین ستار علیزاده مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: ۴۱۵ بقعه متبرکه میزبان عزاداران حسینی برای قرائت زیارت اربعین بود./ایرنا

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=14540

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: