شوراها و دهیاران بستر پیشرفت و اجرای طرح های درآمدزا را فراهم کنند

مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری گیلان گفت: اجرای طرح های درآمدزا با هدف توسعه مناطق روستایی، در اولویت برنامه های دهیاران قرار گیرد.

به گزارش باز باران خبر؛ یاور پیر اعلایی در جلسه بررسی طرح های خودکفایی و درآمدزایی دهیاری های شهرستان آستانه اشرفیه افزود: توجه به ایجاد درآمدهای پایدار از سوی دهیاران می تواند در ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی روستاها موثر باشد.

وی ایجاد بازارچه های محلی، احیاء آبندان ها، اجرای طرح های گردشگری، توریستی، ورزشی و مانند آن را از جمله طرح های درآمدزا در مناطق روستایی گیلان دانست و یادآور شد: روستاهای گیلان از ظرفیت های ویژه ای در بخش های مختلف به منظور اجرای طرح های خودکفایی برخوردار است و انتظار می رود دهیاران با شناسایی این توانمندی ها و ظرفیت ها درآمد پایداری را برای خود ایجاد کنند.

وی با اشاره به وجود محصولات مهم کشاورزی در شهرستان آستانه اشرفیه خاطر نشان کرد: بادام و برنج دو محصول کشاورزی استراتژیک این منطقه است که همواره نقش بسزایی در رونق اقتصادی شهرستان دارد.

پیراعلایی توجه به ایجاد صنایع تبدیلی این محصول را ضروری دانست و گفت: دهیاران این شهرستان می توانند با اجرای چنین طرح هایی به خودکفایی لازم دست پیدا یابند.

وی همچنین با تاکید بر اینکه اجرای درآمدهای پایدار از سوی دهیاران باید متناسب با امکانات موجود دهیاری ها و همچنین ظرفیت های مناطق روستایی انجام شود خاطر نشان کرد: از کلیه طرح هایی که با هدف ایجاد درآمد پایدار، ایجاد اشتغال، رونق و  توسعه مناطق روستایی توسط دهیاران گیلان انجام شود با پرداخت تسهیلات ارزان حمایت می شود.

مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری گیلان در ادامه با اشاره به اینکه تاکنون اجرای ۴۳ طرح درآمدزا توسط دهیاران استان به تصویب رسیده، افزود: از این تعداد ۴ طرح شامل احداث زمین های ورزشی، شیلات، خرید ماشین آلات به اجرا رسیده ضمن آنکه اجرای مابقی طرح ها با جدیت دنبال می شود.

پیراعلایی همچنین به ایجاد زمینه های مناسب جهت خرید ماشین آلات سنگین از سوی دهیاران گیلان نیز اشاره کرد وگفت: زمینه دریافت تسهیلات ارزان و آسان توسط دهیاران جهت خرید انواع ماشین آلات چون تراکتور، بیل بکهو و دیگر دستگاههای سنگین در این استان فراهم شده است.

وی برخورداری دهیاران از امکانات و تجهیزات مناسب خدماتی، عمرانی و غیره را از سیاست های دولت دانست و یادآور شد: پرداخت چنین تسهیلاتی از سوی دولت در راستای ارتقاء سطح درآمدی دهیاران و در نهایت عمران و آبادانی مناطق روستایی صورت می گیرد.

پیراعلایی با بیان اینکه برخی از دهیاران استان با دریافت چنین تسهیلاتی ماشین آلات مورد نیاز خود را خریداری کرده اند، افزود: کلیه دهیاران این استان می توانند با بهره مندی از تسهیلات ارزان، نسبت به خرید ماشین آلات مورد نیاز دهیاری های خود در مناطق روستایی اقدام کنند.

وی در بخشی از سخنان خود زمین های شالیزار و باغات را میراثی ارزشمند دانست و اظهار داشت: این میراث باید به خوبی حفظ و به آیندگان سپرده شود.

پیراعلایی با تاکید بر اینکه دهیاران باید با جدیت از هرگونه ساخت و ساز غیر مجاز و تخلفات ساختمانی در روستاها جلوگیری کنند افزود: تخلفات ساختمانی و ساخت و سازهای غیر مجاز خط قرمز دولت، قوه قضاییه و استانداری  است و  دستگاه های نظارتی با جدیت با این تخلفات برخورد خواهند کرد.

وی خاطر نشان کرد : هیچگونه ساخت و ساز غیر قانونی در روستاها به ویژه در سطح شالیزارها و باغات نباید صورت گیرد و در صورت مشاهده، دهیاران در مراحل اولیه باید آن را متوقف و از بروز تخلف جلوگیری کنند.

پیراعلایی دهیاران را نمایندگان دولت در مناطق روستایی دانست و اظهار داشت: انتظار می رود شوراهای اسلامی و دهیاران با تعامل و مشارکت یکدیگر بستر پیشرفت و اجرای طرح های عمرانی، خدماتی و درآمدزا را در مناطق روستایی فراهم سازند.

وی با اشاره به برخی از اقدامات دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری گیلان نیز گفت: اجرای طرح جامع بیمه حوادث روستاییان، صدور کارت های شناسایی دهیاران، اجرای طرح بیمه تکمیلی دهیاران و کارشناسان، بیمه مسئولیت مدنی دهیاران  ، برگزاری جشنواره های بومی و محلی و غیره از دیگر  اقدامات این دفتر است.

به گفته وی گیلان دارای دو هزار و ۶۰۰ روستا و یک هزار و ۸۳۴ دهیاری مصوب است.

سرپرست فرمانداری شهرستان آستانه اشرفیه نیز در این نشست اظهار داشت: عدم درآمد مناسب و کافی یکی از دغدغه ها و مشکلاتی است که دهیاری های این شهرستان با آن روبرو هستند.

حمید رضایی بهره مندی از تسهیلات ارزان و یارانه ای را گامی موثر در جهت ایجاد درآمد پایدار برای دهیاری ها دانست و گفت: افزایش و ارتقاء سطح درآمد دهیاری ها با هدف توسعه مناطق روستایی و خدمات رسانی مطلوب تر به روستاییان از برنامه ها و سیاست های مهم دولت است.

وی خرید ماشین آلات مورد نیاز توسط دهیاری ها را یکی از برنامه های دولت در جهت ایجاد درآمد پایدار در مناطق روستایی دانست و ادامه داد: هیچگونه محدودیتی برای خرید ماشین آلات توسط دهیاران وجود ندارد و دولت با پرداخت تسهیلات ارزان در این بخش از دهیاری ها حمایت می کند.

وی اجرای این برنامه را فرصتی مناسب برای دهیاران دانست و یادآور شد: دهیاران می توانند با دریافت تسهیلات مناسب، بدون وثیقه و با شرایط آسان ضمن خرید ماشین آلات مورد نیاز، دهیاری های خود را تقویت کنند.

به گفته رضایی، تجهیز دهیاری ها به تجهیزات و ماشین آلات مناسب می تواند درآمد پایداری را برای آنان فراهم سازد، ضمن اینکه تحقق این امر تحولات خوبی را در روستاها به همراه دارد.

وی از کلیه دهیاران این شهرستان خواست تا به منظور بهره مندی از این فرصت از هیچگونه کوششی دریغ نکنند.

در ادامه این جلسه که با حضور بخشداران و جمعی از شوراهای اسلامی و دهیاران این شهرستان در محل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با رعایت پروتکل های ستاد مقابله با شیوع ویروس کرونا برگزار شد، مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری گیلان به سوالات حاضرین پاسخ داد.

شهرستان آستانه اشرفیه با داشتن دو بخش مرکزی و بندرکیاشهر دارای ۱۰۵ روستا و حدود ۱۰۸ هزار نفر جمعیت است.

تعداد ۸۴ دهیاری مصوب در این شهرستان فعالیت دارند که از این تعداد ۵۸ دهیاری در بخش مرکزی و ۲۶ دهیاری نیز در بخش بندرکیاشهر این شهرستان فعالیت دارند.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=13270

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: