شرکت فولاد گیلان پیشتاز در انجام مسئولیت های اجتماعی وحفظ محیط زیست

باز باران خبر / میترا حسابی / همایش محیط زیست به مناسبت پاسداشت هفته محیط زیست با حضور کلیه ناظرین صنایع استانی و ملی در مجتمع فولاد گیلان با حضور «محمدتقی تقی‌زاده» رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رشت برگزار شد.

قائم مقام مدیرعامل فولاد گیلان، در ابتدای این همایش ضمن تبریک هفته محیط زیست با اشاره به اینکه سلامت محیط یکی از محورهای اصلی توسعه پایدار در هر کشوری است، اظهار کرد: مهم ترین هدف در ارتقای فرهنگ زیست محیطی افراد جامعه، ایجاد شناخت در مورد اهمیت تعامل انسان با محیط زیست است و رکن اصلی در آموزش افراد ایجاد توانمندی در آنان برای تصمیم گیری صحیح و استفاده بهینه از منابع می باشد.

مهندس نوید ثابت، با بیان اینکه قرار داشتن برنامه‌ها و فعالیت‌های زیست‌محیطی جز برنامه‌های استراتژیک و اهداف کلان شرکت در حوزه حفظ محیط زیست قلمداد می شود، تصریح کرد: به توصیه آقای دانیال زاده مدیرعامل مجتمع فولاد گیلان الزامات قانون محیط زیست همواره به عنوان یک مسئولیت اجتماعی شامل همه اعضای شاغل در کارخانه بوده است.

مهندس ثابت، ضمن تشریح اقداماتی که در راستای حفظ محیط زیست در مجتمع فولاد گیلان صورت گرفته، اذعان داشت: احداث تصفیه خانه، پرورش گل و گیاه، احداث گلخانه های بزرگ از جمله اقدامات ما در مجتمع فولاد گیلان است. زیرا این واحد تولیدی همواره می‌کوشد تا با ایجاد بستری مناسب تفکر دوستدار زیست محیطی را در کارخانه فولاد اجرایی کند.

قائم مقام مدیرعامل فولاد گیلان با اشاره به اهداف کلان زیست محیطی در شرکت فولاد گیلان گفت:شرکت فولاد گیلان اهداف زیست محیطی ارزشمندی را در سطح کلان سازمانی،تدوین و اجرایی نموده است؛ که به طور نمونه میتوان به کاهش مصرف منابع ، انرژی و آب، کاهش مستمر آلاینده ها و جایگزینی مواد مخرب محیط زیست، کاهش مصرف منابع و مواد اولیه مصرفی، تلاش در جهت حفظ ونگهداری فضای سبز موجود، کاهش تولید ضایعات و تفکیک و بازیافت آنها در حد امکان و حرکت به سوی تولید پاک و اقتصاد سبز اشاره کرد.

وی با اشاره به اقدامات مجتمع فولاد گیلان برای حفظ محیط زیست و ایجاد فضای سبز افزود: فضای سبزی که شرکت فولاد گیلان در اطراف خود ایجاد کرده بسیار گسترده و وسیع است و این اقدامات نشان دهنده این است که مجتمع فولاد گیلان در زمینه حفظ محیط و پاسداشت محیط زیست موفق عمل کرده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رشت در ادامه این مراسم گفت: یکی از مهمترین وظایف صنایع و بنگاههای اقتصادی این است که علاوه بر کارهای تخصصی خود نقش چشمگیری در حفاظت از محیط زیست داشته باشند.

محمد تقی تقی زاده، شرکت فولاد گیلان را پیشتاز در انجام مسئولیت های اجتماعی وحفظ محیط زیست برشمرد و گفت: بدون اغراق مجتمع فولاد گیلان در این زمینه یکی از شرکتهای پیشرو در این استان محسوب می شود.وی با بیان اهمیت خروجی پساب کارخانه ها در صنایع اظهار کرد: کلیه واحد‌های تولیدی که سیستم تصفیه نداشته باشند و همچنین واحد آلاینده صنعتی براساس قانون حفاظت، احیاء و مدیریت تالاب های کشور به دلیل ورود فاضلاب صنعتی آلوده و فاقد استانداردهای زیست محیطی به تالاب ها مشمول جریمه هستند.

تقی زاده، با بیان اینکه شرکت فولاد گیلان هنوز مجهز به سیستم پایش آنلاین هوا نیست، اظهار کرد:با این وجود این شرکت اقدامات بسیار ارزشمندی را در زمینه محیط زیست انجام داده است به طور نمونه می‌توان به ذخیره سازی نزولات جوی در استخرها، بازچرخانی آب سیستم تصفیه و استفاده از آن در گلخانه ها، پایش آنلاین پساب، مدیریت پسماند، تفکیک پسماند و…. اشاره کرد. همچنین مقرر شد؛تا این مجتمع به زودی مجهز به سیستم پایش آنلاین هوا شود تا به صورت لحظه‌ای آلایندگی دودکش ها رصد شود.

وی تصریح کرد:‌ در ابتدا نتایج آنالیز پساب خروجی مجتمع فولاد گیلان که توسط اداره کل انجام شد، بالاتر از حد استاندارد بود، اما این مجتمع با بروزرسانی سیستم تصفیه خود و انجام مجدد آزمایش در آزمایشگاه های معتمد محیط زیست به نتایج مطلوب و در حد استاندارد رسیدند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رشت افزود:‌ کارشناسان محیط زیست باید عملکرد صنایع را بطور مداوم تحت کنترل قرار دهند،‌ البته صنایع نیز باید پارامترهای زیست محیطی را رعایت کنند. خوشبختانه تا به امروز در کارخانه مجتمع فولاد گیلان این اتفاق افتاده و این مجموعه به تعهدات زیست محیطی خود عمل کرده است.

تقی زاده، با اشاره به اهمیت سیستم پایش آنلاین پساب و هوا گفت: تمام واحدهای صنعتی آلاینده مستقر در شهرک صنعتی باید به سیستم پایش لحظه ای پساب و هوا تجهیز شوند در غیر اینصورت با متخلفین برخورد قانونی به عمل خواهد آمد.

مسئول محیط زیست مجتمع فولاد گیلان، در ادامه این مراسم گفت: پیشرفت و توسعه صنایع به ویژه کارخانجات و واحد‌های تولیدی که بستر ایجاد آلاینده‌های ناشی از فعالیت‌های صنعتی و مضرات محیط‌زیستی بوده، نقش و اهمیت کاردکرد واحدهای بهداشت، ایمنی و محیط زیست در کارخانجات را دو چندان می کند.

مریم نجفی، با اشاره به سیستم باز چرخانی آب در این مجتمع گفت: در کارخانه فولاد گیلان تصفیه‌خانه‌های بزرگ و پیشرفته‌ای برای تصفیه مجدد آب و بازچرخانی آن احداث شده است.

وی ضمن تشریح وضعیت تصفیه خانه های فاضلاب صنعتی نورد سرد و نورد گرم مجتمع فولاد گیلان گفت: آنالیز پساب خروجی این تصفیه خانه ها توسط آزمایشگاه محیط زیست انجام می شود و امکان دسترسی آنلاین سازمان حفاظت محیط زیست به این سیستم وجود دارد.

مریم نجفی، با بیان اینکه ۱۲ هکتار از مساحت مجتمع فولاد گیلان به فضای سبز اختصاص پیدا کرده است،افزود: توسعه فضای سبز مجتمع فولاد گیلان با کاشت گونه های درختی، بوته ای و تزیینی متناسب با اقلیم منطقه و ضرورت حفظ اکوسیستم انجام شده است.

مسئول محیط زیست مجتمع فولاد گیلان با اشاره به استخرهای ذخیره آب های سطحی افزود: برای استفاده در مصارف صنعتی بعد از عملیات تصفیه این آب ها به خط تولید هدایت می شود.

نجفی، با اشاره به ثبت مجتمع فولاد گیلان در سامانه جامع محیط زیست iranemp گفت: مدیریت پسماند، مدیریت پساب، بخش منابع انسانی، بخش مصرف آب و انرژی، مدیریت زیست محیطی و فضای سبز و گزینه های دیگری در این زمینه در این سامانه قابل پیگیری است.

وی در پایان افزود: همچنین از دیگر مواردی که در این واحد صنعتی مورد توجه واقع شده اجرای طرح جامع مدیریت پسماند است.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=31186

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: