سرمایه در گردش لازمه افزایش تولید در کارخانه چوکا است

آمادگی چوکا برای جذب سرمایه گذاران در خطوط تولید صنایع چوبی

مدیرعامل و نایب رییس هیات مدیره شرکت چوکا از ایجاد بستر مناسب به منظور جذب سرمایه گذار خبر داد.
به گزارش باز باران خبر؛ ایرج زمانی فرد مدیرعامل و نایب رییس هیات مدیره شرکت صنایع چوب و کاغذ ایران – چوکا در جمع خبرنگاران با اشاره به پیشینه تولید این مجموعه گفت: شرکت چوکا از سال ۱۳۵۷ با ظرفیت اسمی ۱۵۰ هزار تن تولید کاغذ بسته بندی تعریف شده فعالیت خود را آغاز کرده است.
وی افزود: در کنار این میزان تولید پایه گذاری شده ۶۷۰۰ متر مکعب تولید انواع تخته چند لایه و ۵۲ هزار متر مکعب تولید انواع تخته و الوار را نیز داشت.
زمانی فرد اضافه کرد: شرکت بعد از انقلاب در سال های ابتدایی با مشکلات مختلفی روبرو بود اما با وجود نیروهای متخصص و پرسنل زحمتکش و مردم غیرتمند ایران و گیلان این کارخانه مجددا سر پا گردید تا اینکه در دهه ۶۰ توانست تقاضای بازار را برآورده کند و در این راستا و در تولید محصولات چوبی بازار را به خوبی پشتیبانی نمود.
مدیرعامل شرکت چوکا ادامه داد: درسال ۷۵ در کنار چوکا شرکت چوب و کاغذ مازندران هم آغاز بکار کرد که خوشبختانه باعث شد تقاضا هم‌ افزایش پیدا کند.
وی همچنین خاطر نشان کرد: بعد از آن سال دولت طرح تنفس جنگل را اجرایی نمود و اجازه برداشت از چوبهای جنگل از کشورها گرفته شد شرکت چوکا اقدام اساسی در راستای تامین منابع چوب انجام داد.
مهندس زمانی فرد تصریح کرد: شرکت چوکا از کاغذها و کارتن های ضایعاتی در سطح کشور که موجب آلودگی محیط زیست می شد و این سرمایه کشور به هدر میرفت خط تولید کاغذی را راه اندازی کرد بنام خط تولید OCC که محصول این خط تولید کاغذی بنام لایتر است.
زمانی فرد با اشاره به دلایل کاهش نیروی استفاده‌شده در کارخانه چوکا گفت: این کارخانه در اوج روزهای کاری خود چهار هزار نیرو داشته است، ولی بنا به دلایل مختلف ازجمله ممنوعیت بهره‌برداری از جنگل و تعطیلی خط تولید مصنوعات چوبی که کاهش نیروی کار را در پی داشت، این رقم اکنون به ۷۰۰ نفر رسیده است.
وی از کاهش سرمایه در گردش کارخانه چوکا تالش خبر داد و افزود: چوکا از سال ۹۳ دچار بحران شده و روند زیان‌دهی این کارخانه سال‌به‌سال ادامه پیداکرده و این بحران موجب کاهش سرمایه چوکا شده و از سرمایه در گردش این شرکت کاسته است.
مدیرعامل شرکت چوکا در ادامه با بیان اینکه صنعت تولید کاغذ از چوب، صنعت پیچیده ای و گرانی است اظهار داشت: در دهه ۹۰ تولید کاغذ با کارتن های ضایعاتی افزایش یافت که این خود هم‌ مزایا و هم‌ معایبی داشته است.
زمانی فرد در ادامه افزود: شرکت چوکا از جمله اقدامات مثبتی که ارائه داد این بود که ۱- راه اندازی واحد تولید خمیر کاغذ ۲- احداث تصفیه خانه فاضلاب در شهرک ولیعصر که تا آن زمان از سیستم فاضلاب برخوردار نبود ۳- شرکت چوکا علاوه بر عهده دار بودن مسئولیت تولید کاغذ مسئولیت اجتماعی را هم برعهده دارد که می توان به باشگاه ورزشی چوکا اشاره کرد و همچنین حفاظت از مناطق مسکونی ۹۰۰۰ نفری شهرک ولیعصر و حمایت هایی به دانشگاه کاسپین هم‌به آن اضافه شده است.
وی در ادامه با بیان اینکه شرکت چوکا هزینه های دولتی را که باید توسط اداره ورزش و جوانان، آب و فاضلاب و شهرداری و … پوشش داده شود را برعهده دارد گفت: آب شرب مصرفی در روستاهای همجوار توسط شرکت چوکا تصفیه می شود و ایجاد و راه اندازی مخزن ۵۰۰۰۰ متر مکعب برای تامین آب هم از دیگر اقدامات شرکت چوکا می باشد.
مدیرعامل کارخانه چوکا تالش با تأکید بر اینکه اقدامات اخیر در کارخانه چوکا باعث حرکت روبه‌جلو آن شده است، یاداور شد: در طی این مدت اقدامات انجام‌شده توسط مدیران شرکت در جهت خروج چوکا از بحران با کمک شرکت‌های داخلی ازجمله پروژه بانک خازنی و پکیج بویلر علاوه بر کاهش مصرف برق و آب و گاز و قطع شدن آلودگی صوتی، شاهد حرکت روبه‌جلو این کارخانه با سرعت و هزینه کمتری شده است.
زمانی فرد سرمایه در گردش را لازمه افزایش تولید در کارخانه چوکا دانست و گفت: مدیران این کارخانه توانایی این را دارند تا چوکا را از زیان دهی خارج کرده و شرکت روی پای خودش بایستد زیرا سال گذشته ۲۱ هزار تن تولید داشتیم و امسال ۵۱ تولید هزار تن را پیش‌بینی کرده‌ایم که انجام این کار نیاز صندوق بازنشستگی سهم خود به چوکا را پرداخت کند.
وی با گله‌مندی از عدم پرداخت سهم صندوق بازنشستگی کشور به کارخانه چوکا تصریح کرد: آنچه کارخانه به آن نیاز دارد حمایت سهامداران است زیرا چوکا دو سهامدار عمده ای چون شستا و صندوق بازنشستگی دارد که متأسفانه صندوق بازنشستگی در زمینه افزایش سرمایه در گردش این کارخانه سهم خود را پرداخت نکرده است.
مدیرعامل چوکا با تأکید بر آینده روشن صنعت بسته‌بندی در کشور افزود: بر اساس آمار آینده درخشانی برای صنعت بسته‌بندی پیش‌بینی می‌شود لذا اگر سهامداران در این برهه زمانی از شرکت حمایت کنند، قطعاً در آینده از منافع آن بهره‌مند خواهند شد و باعث اشتغال افراد بیشتری در این شرکت می‌شوند.
زمانی فرد با بیان اینکه وقتی یک بنگاه اقتصادی دچار بحران مالی می‌شود، برای تأمین منابع مالی و تداوم فعالیت شرکت چند راهکار وجود دارد، تصریح کرد: اولین راهکار فروش دارایی‌ها است، دومی استقراض از بازار در قالب خریدهای اعتباری، راهکاری سوم سهامداران هستند که با افزایش سرمایه می‌توانند به شرکت کمک کنند و راه چهارم استفاده از تسهیلات بانکی و فروش اوراق است.
وی با درخواست از مسؤولان استانی در خصوص همکاری با کارخانه چوکا به‌منظور حل مشکلات این کارخانه خاطرنشان کرد: چندین راهکار به مسؤولین استانی جهت حل مشکل کمبود چوب و مواد اولیه برای شرکت چوکا ازجمله چوب‌های ریشه‌کن شده و افتاده و همچنین چوب‌های قاچاق کشف‌شده را به قیمت کارشناسی شده به این شرکت فروخته و جلوگیری از خروج چوب‌های منطقه را به خارج از استان یا حداقل غرب استان گیلان را داده‌ایم که امیدوارم با درخواست‌های ما موافقت شود.
مدیرعامل کارخانه چوکا همچنین در بخش دیگر از سخنان خود در خصوص کمپوست این شرکت گفت: کمپوست چوکا آلوده به فلزات سنگین است و به‌تنهایی و به این شکل قابلیت استفاده در کشاورزی را نداشته، اما با توجه همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان امروز شرکت چوکا توانسته است به دانش فنی تبدیل کمپوست چوکا به هموس دست پیدا کنند که به‌زودی عملیات تبدیلی آن را شروع می‌ کند.
زمانی فرد با تأکید بر تبدیل مواد سمی به خاکی با ارزش در کارخانه چوکا افزود: ظرفیت تبدیل مواد سمی به خاکی ارزشمند در کارخانه چوکا ۱۰ هزار تن در سال است و با قیمت امروز این محصول، هر کیلو بسته‌بندی‌شده این محصول در بازار ۶۰۰ تومان می‌شود.
وی با ابراز امیدواری به آغاز عملیات تبدیل کمپوست به کود و خاک قابل‌استفاده در کشاورزی تصریح کرد: انجام این کار علاوه بر آزاد شدن چندین هکتار از محوطه شرکت و درآمدزایی برای شرکت منجر به افزایش تأثیرات مثبت این مواد در رونق کشاورزی در سطح کشور خواهد شد.

گزارش: فاطمه لطیفی

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=10474

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: