زیرساخت‌های فرهنگی و هنری گیلان باید تقویت شود

 

باز باران خبر/میتراحسابی/جلسه ای باحضور بیش از سی نفر از کارگردانان فعال تئاتر ، سرپرستان گروههای نمایش استان گیلان ، مدیران اموزشگاهها و بازیگران فعال تاتر استان و اصحاب رسانه روز یکشنبه دوم بهمن ماه ۱۴۰۲ در محل کانون جوانان رضوی به منظور تبادل نظر در پی افزایش قیمت گذاری سالن های استان برگزار شد و حاضرین به بیان مشکلات خود پرداختند .

“مهدی یوسف زاده” یکی از فعالان هنری گیلان در این نشست گفت : افزایش سرسام آور هزینه‌ها در حوزه هنر موجب دلسردی هنرمندان شده است.
وی با تاکید بر لزوم حمایت همه جانبه متولیان فرهنگی از جامعه هنری افزود: مسؤولان و متولیان فرهنگی گیلان باید از حق هنرمندان دفاع کنند.
این هنرمند گیلانی با بیان اینکه استیفای حق اهالی هنر مطالبه گری شود، گفت: رسانه‌ها و خبرنگاران به مشکلات و چالش‌های جامعه هنری بپردازند.
یوسف زاده به تشریح ابعاد مختلف مطالبات هنرمندان گیلان پرداخت و بیان کرد: مطالبه هنرمندان در بخش‌های مختلف رسانه‌ای شود تا اثر بگذارد.
در ادامه ” مهرداد محب علی زاده ” یکی دیگر از فعالان هنری گیلان با انتقاد از رفتار غیر حرفه‌ای متولیان فرهنگی استان در قبال مطالبات و چالش‌های هنرمندان اظهار کرد: اجاره سالن برای انجام فعالیت‌های هنری ساعتی ۲ میلیون تومان تعرفه شده که پرداخت این هزینه‌ها از توان گروه‌های هنری خارج است.
وی با بیان اینکه مسؤولان فرهنگی قبل از استفاده سالن وجه نقد را دریافت می‌کنند، افزود: دریافت مبلغ اجاره قبل از استفاده فضا و سالن نمایش یک نوع بی احترامی به جامعه هنری است.
این فعال هنری گیلان با بیان اینکه برای فیلمبرداری جشنواره فجر هم از گروه هنری هزینه سالن دریافت شد، گفت: قبل از فیلمبرداری هزینه اجاره سالن را از ما گرفتند و سپس درب سالن را روی عوامل تیم باز کردند.

“رضا میر معنوی” کارگردان تئاتر و فعال هنری گیلان نیز در ادامه این نشست عنوان کرد : تحول در تئاتر به جهت سلیقه محوری و اعمال نگاه شخصی به این مقوله صورت نگرفته است.
این فعال هنری گیلان با تاکید بر لزوم ساماندهی انجمن نمایش استان بیان کرد: انجمن نمایش باید با محوریت فعالان و دلسوزان این حوزه پا بگیرد و فعالیت کند.
میر معنوی با انتقاد از حالت انفعالی انجمن نمایش و اداره کل ارشاد گیلان در قبال تعرفه‌های سرسام آور اجاره بهای سالن‌ها اضافه کرد: مشکلات پیرامون هنرهای نمایشی و تئاتر باید توسط انجمن نمایش حل و فصل شود اما گویا این انجمن به حالت انفعالی رفته و هیچ امیدی بر آن نمی‌رود.
وی با بیان اینکه انجمن نمایش گیلان غیر قانونی است، افزود: بر مبنای اساسنامه هر فرد می‌تواند دو دوره به عنوان مسؤول انجمن انتخاب شود اما فرد مورد نظر ۱۰ دوره است که انتخاب شده است.
کارگردان تئاتر گیلان با بیان اینکه جامعه هنری استان درد مشترک دارند، گفت: اقتصاد هنر و تئاتر گیلان بر پایه ضرر و زیان بنا شده است و هیچ حمایتی از این افراد صورت نمی‌گیرد.
میر معنوی با تاکید بر لزوم تعامل و هم افزایی فعالان هنری گیلان بیان کرد: تعامل، همدلی و هم افزایی راهکار اصلی حل مساله است.
وی با بیان اینکه تئاتر و هنرهای نمایشی به سوی تعطیلی می‌رود، افزود: مسؤولان نظارتی و متولیان امر باید جلوی این اجحاف علیه هنر را بگیرند.
“رضا حقی” یکی دیگر از فعالان هنری گیلان با انتقاد از حالت انفعالی متولیان فرهنگی استان اظهار کرد: مطالبات حوزه هنرهای نمایشی و تئاتر باید خوراک خبری رسانه‌ها تبدیل شود.
وی با بیان اینکه مدیرکل ارشاد باید دغدغه فرهنگی داشته باشد، افزود: متولیان فرهنگی باید برای حل مشکلات فرهنگ و جامعه هنری دنبال راهکار بوده و در این حوزه دغدغه مند باشد.
این فعال هنری گیلان با انتقاد از زیرساخت‌های ضعیف حوزه هنر در این استان بیان کرد: زیرساخت‌های فرهنگی و هنری گیلان باید تقویت شود و از طرفی دیگر فضاهای موجود باید رایگان در اختیار هنرمندان قرار گیرد.
حقی با اشاره به اینکه جشنواره‌های هنری و فرهنگی در گیلان از رونقافتاده است، گفت: زمانی در گیلان بیش از ۲۰ جشنواره هنری برگزار می‌شد اما اکنون همه آنها به فراموشی سپرده شده است.
این فعال هنری گیلان با اشاره به اینکه زیرساخت‌های هنری استان پاسخگوی نیاز هنرمندان نیست، افزود: بر اساس داده آماری و به نسبت جمعیت، رشت باید حدود ۳۰۰ سالن نمایش داشته باشد.
” مجید مژدهی” یکی دیگر از فعالان هنر گیلان نیز در ادامه گفت : انجمن نمایش باید از حالت انفعالی خارج شود و به مشکلات گروه‌های نمایشی برسد.
وی با اشاره به بلاتکلیفی گروه‌های نمایشی برای تمرین و اجرا افزود: تعریف تعرفه‌های غیر معقول برای اجاره سالن منجر به بلاتکلیفی گروه‌های هنری شده است.

“محمد پورجعفری” کارگردان و فعال هنری گیلان با بیان اینکه برخی حرفه‌ها معاف از مالیات هستند، اظهار کرد: معافیت مالیاتی مطالبه به حق هنرمندان است.
وی با بیان اینکه اقتصاد و معیشت هنرمندان گیلانی در خطر است، افزود: تعطیلی سالن‌های نمایش و تئاتر معیشت و اقتصاد جامعه هنری را تحت شعاع قرار می‌دهد.
این فعال هنری گیلان با بیان اینکه صدای دادخواهی هنرمندان استان باید شنیده شود، گفت: مطالبه گری مشکلات و چالش‌های هنرمندان در بخش‌های مختلف مورد توجه قرار گیرد.
پورجعفری با بیان اینکه حل مشکلات هنرمندان به کارزار رسانه‌ای تبدیل شود، اضافه کرد: فریادهای خاموش و بی صدا برای مطالبه گری مسائل هنرمندان نتیجه نمی‌دهد.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=34361

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: