زیبایی بنیان خانواده با حفظ زینت حجاب

 یادداشت امروز/فاطمه واسع حقدوست

داشتن حجاب یکی از مهمترین ارزش‌ها در دین و کشور اسلامی ما محسوب می‌شود که به زنان اجازه می‌دهد با حفظ جایگاه انسانی و بعد روحانی خود در فعالیت‌های گوناگون اجتماعی نقش کارآمد و سازنده داشته باشند

زنان که مانند جواهری گران‌بها نیمی از جامعه را تشکیل داده‌اند، نقش‌ها و مسولیت‌های بسیار مهمی را در امر خانواده و هم در محیط اطراف خود دارند. زنان بدون حجاب نمی‌توانند آزادی، کرامت و آرامش خود را پاس بدارند و اگر این نکته رعایت نشود، زنان از پیشتازی در حرکت به سمت ارزش‌ها باز خواهند ماند.
حجاب برای زنان جزء احکامی است که خداوند متعال به آن دستور داده و بدون شک خداوند هیچ حکمی را بدون دلیل واجب نکرده است.
بر این اساس در نظام خلقت هر موجودی با ویژگی‌ها و خصوصیات منحصر به فردی خلق می‌شود؛ زنان هم به عنوان یکی از مخلوقات خداوند ویژگی‌های خاصی دارند که باعث تمایز آنها از مردان می‌شود.
داشتن حجاب سبب مصونیت و امنیت و حفظ زن شده و این مسئله مهم از نظر تمام ادیان، تعالی معنوی زن مستلزم حجاب و پوشیدگی آنان است و نشان می‌دهد که نه ‌تنها در دین اسلام بلکه در ادیان دیگر نیز برای رسیدن به کمالات معنوی و عرفانی باید حجاب داشت و زن با پوشاندن سر و پیکر خود دل و جان خودش را از زینت‌های دنیایی حفظ می‌کند.
همچنین حفظ استواری خانواده یکی از آثار و فواید حجاب است که در سلامت روانی زنان تاثیر دارد و نقشی است که در پای‌بندی همسران به پیمان مقدس ازدواج دارد. زیرا حجاب و پوشش باعث می‌شود زنان از دیده نامحرم محفوظ و به زندگی و خانواده‌ خود وفادار باشند.
بدحجابی و بی‌توجهی به موازین شرعی و دینی موجب آشفتگی و انحرافات اخلاقی، سستی بنیان خانواده، بروز نزاع و گسیختگی در خانواده‌ها و کاهش احساس امنیت به ویژه در زنان می‌شود. می‌توان گفت یکی از مهمترین علل افزایش طلاق در کشور بد حجابی و رعایت نکردن حریم‌های عفاف و حجاب می‌باشد. بدحجابی تسهیل کننده جدایی زوجین در جامعه به شمار می‌رود و هنگامی که در جامعه هنجارهایی که نه تنها در دین بلکه در عرف و اصالت ایرانی ریشه دارد زیرپا گذاشته می‌شود و زنان و مردان با ظاهری نامعقول در بطن اجتماع حضور یابند، این شیوه پوشش و رفتار منجر به تحریک هیجانات و غرایز شده و افراد را از نظر روحی و روانی تحت فشار قرار می‌دهد. گرمی خانواده‌ها، استحکام رابطه زن و شوهر، تداوم زندگی، آرامش و ثبات، دلبستگی، عشق و علاقه مرد به همسر قانونی و شرعی خود مرهون حجاب زنان است و گسترش بی‌حجابی در جامعه منجر به بروز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی از جمله از هم گسیختگی خانواده‌ها و طلاق می‌شود.
ضمن اینکه باید عنوان شود بدحجابی نخستین لطمه را به خود فرد بدحجاب یا بی‌حجاب وارد می‌سازد و زمینه برخوردهای توهین‌آمیز برخی افراد با فرد بدحجاب را فراهم می‌کند؛ برخی والدین با این تصور که رعایت پوشش اسلامی موجب محدودیت و آزار فرزندانشان است، آنها را از این مصونیت محدود می‌کنند.
افزایش آگاهی‌ها، انگیزه و علاقه به رعایت موازین شرعی در وهله نخست وظیفه خانواده و سپس بر عهده مسئولان اجتماعی است. والدین باید محسنات حجاب اسلامی و مضرات بی‌حجابی را برای فرزندان خود بیان کرده و ارتباط عاطفی خود با فرزندانشان را تقویت کنند.
بی‌بند و باری و زیرپا گذاشتن ارزش‌های دینی، نهاد خانواده را از معنویت، صفا و پاکی تهی کرده و موجب از هم گسیختگی عاطفی و هنجارهای حاکم بر آن می‌شود.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=30373

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: