رشت؛ شهر کبوتران اسیدی!

باز باران خبر/ یادداشت/ مجید مصطفوی / شهر باران های نقره ای آه را در نهاد آدمی حبس می کند؛ این شهر آنقدر معضل، مشکل و تنگنا دارد که فکر نکنم هیچ کشوری بدین اندازه چالش داشته باشد!

حتی فریاد های که زده می شود، احساس می کنم بیشتر شبیه فیلم است و سناریوی از پیش نوشته شده، اما با بازی بد بازیگران آن! 

حال بگذریم و برسیم به اصل موضوع؛به گفته منابع تاریخی اهلی کردن کبوتر  به بیش از ۵۰۰۰ سال پیش بر می گردد،  اما در رشت روز افتتاح پیاده راه سازی فرهنگی شهرداری این مدل ونیزی رقم خورد.

در طول تاریخ داستان های زیادی در مورد کمک کبوتر ها به انسان ها نقل شده است. از استفاده نظامی انسان ها از کفتر ها (زمان تیمور لنگ)به عنوان پرنده ای نامه رسان تا داستان های عاشقانه ای که در آنها کبوتر ها نقش حیاتی داشته اند.از شاعران مشهوری  همچون شفیعی کدکنی، مشیری، اخوان ثالث و… گرفته تا نویسندگان ایرانی و خارجی که رمان هایی در این خصوص نوشتند؛ شاید همین موضوعات باعث علاقه مردم به این پرنده شده است . پرورش دهندگان و فروشندگان کبوترهای زینتی  کم نیستند، فقط کافی است به پرنده فروشی های ساغریسازان نیم نگاهی بیندازید. حتی کفتر بازان قدری در این شهر داریم. البته منظور نگارنده فعلا طرح و واکاوی این امور نمی باشد!

    می دانید که عدم استحمام پرنده و خشکی هوا، بخصوص در فصل گرم سال، باعث ریزش پر و پوسته بدن پرندگان می شود. این پوسته ها در هوا پخش شده و از طریق تنفس وارد بدن انسان می شوند، این زایعات می تواند برای  افراد، مشکلات تنفسی به وجود آورد و اسباب  زحمت شود.متاسفانه آلودگی‌ها و بوهای نامطبوع در حوالی پیاده راه فرهنگی در روزهای گرم سال بیشتر بوده و دخالت انسان باعث شده  تا شهر ما  کثیف شود و نمای بناهای ارزشمند و تاریخی کلانشهر، مزین به فضولات کبوتران گردد. چرا که  غذای کافی، باعث ازدیاد نسل آنها  و عدم رعایت بهداشت عمومی شده است. 

طبق گفته کارشناسان یکی از بیماری های که از کبوتر به انسان منتقل میشود، بیماری سالمونلا است. یک مشت دانه کافی است تا شما در میان تعداد زیادی کبوتر غرق شوید. برای عکاسی خویش انداز و گرفتن لایک در یک استوری این صحنه زیباست اما سلامتی جامعه از یک لحظه شادی ارجح تر است.

 باید سنت دیرینه و اشتباه غذا دادن به کبوتران در پیاده راه  فرهنگی و همچنین در کل شهر رشت ممنوع شود تا آنها به چرخه محیط زیست خود برگردند.  البته در این میان قانون اساسی برای مواقعی که مشکلاتی پیش بیاید قوانین مشخص و مدونی وضع کرده است. مسئولان شهری باید بدانند که از سال ۲۰۰۸  غذا دادن به کبوتران در ونیز ممنوع شده و حتی فروش و توزیع دانه نیز برای تغذیه پرندگان ممنوع است و هر کس مبادرت به این کار کند جریمه می شوند.

در کشورهای دور دست کبوترها در جهت تولید گوشت پرورش داده  و به کشورهای اروپایی صادر می شوند. انتظار می رود با این گرانی گوشت و مرغ و هزینه درمان در این خصوص قدمی برداشته شود!

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=29290

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: