در گفتگو با محمد مهدی سرگل، فرزند امیر سرتیپ خلبان شهید حسن سرگل مطرح شد:؛ حیات صنعت گیلان در گرو امنیت و تقویت سرمایه‌گذاری است

 

باز باران خبر/ گیلان، استانی با نقش قالب کشاورزی و گردشگری است اما علی رغم پتانسیل‌های طبیعی این استان، توسعه صنعتی در گیلان پیشرفت چندانی نداشته لذا پیرامون این مسئله،گفتگویی با محمد مهدی سرگل کارشناس حوزه انرژی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید؛

 

محمد مهدی سرگل، در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری گیل اِبراز، با تاکید بر لزوم احیای واحدهای صنعتی و روشن کردن چراغ تولید استان گفت:استان گیلان دارای ۳۳ شهرک و ناحیه صنعتی بوده و بیش از ۱۷ هزار نفر به صورت مستقیم در این شهرک ها و نواحی مشغول به کار هستند. کمبود نقدینگی، عدم ارائه تسهیلات مناسب با نیاز برای رونق تولید، مساله سرمایه در گردش و همچنین عدم الزام بانک ها برای رفع تصرف و تملک از جمله مهمترین معضلات واحدهای تولیدی در استان گیلان است که صنعتگران زیادی را دچار چالش کرده است.

 

وی در ادامه صحبت‌هایش اعلام داشتندکه راکد بودن واحدهای تولیدی و بنگاه‌های اقتصادی، تبعات سنگینی برای اقتصاد استان در پی داشته و عقب افتادگی در سرمایه‌گذاری را موجب شده است.

 

سرگل، با اشاره به شاخص‌های کلان اقتصادی و راکدشدن صنایع در استان، تصریح کرد: در پایش کارشناسان خانه صنعت معدن و تجارت ایران و همچنین بر پایه نظرات صاحبان کسب‌وکار‌های راکد و بر اساس آمار دریافتی از شرکت شهرکهای صنعتی، ۴۴‌درصد از واحد‌های راکد، مشکل تأمین مالی و ‌ ‌۱۶‌درصد مشکل بازار، ۱۱‌درصد مشکل تأمین مواد اولیه، ۱۰‌درصد مشکل فرسودگی ماشین‌آلات تولید، ۸‌درصد مشکلات زیرساختی، ۲‌درصد اختلافات سهامداران و ۹‌درصد نیز اختلاف با دیگر دستگاه‌ها مواجه اند.

 

از سوی دیگر به زعم بنده، ‌با توجه به مشکلات نقدینگی و مالی و اوضاع نابسامان فعلی،‌ همچنان نرخ تورم برای تولیدکنندگان رو به افزایش بوده لذا مبحث تأمین مالی و سرمایه در گردش، مسئله‌ای است که باید به صورت جدی به آن توجه شود تابنگاه‌های تولیدی در چرخه تولید بمانند ‌‌.

 

سرگل، با انتقاد از رویه بنگاه داری بانک‌ها گفت: متاسفانه با وجود عزم راسخ دولت سیزدهم برای بازگشت واحدهای تولیدی راکد به چرخه تولید، رویکرد بنگاه داری شبکه بانکی، مانع اجرای سیاست های حمایتی است.

 

وی با انتقاد از از اینکه چرا تاکنون فقط یک همت از تسهیلات تکلیفی تبصره ۱۶ در گیلان پرداخت شده است، گفت: با پرداخت این مقدار تسهیلات فقط توانستیم در یک دوره زمانی سه ماهه، ۶ هزار نفر را در بنگاه های اقتصادی و تولیدی استان جذب کنیم. بنابراین ضرورت دارد که بانک‌ ها، منابع خود را در استان گیلان برای رشد تولید اختصاص دهند و این موارد باید تا تحقق اهداف، مدام رصد گردد.

 

وی با بیان اینکه ما حتی در جذب سرمایه‌گذاری هم موفق عمل نکرده‌ایم، گفت: سرمایه‌گذاری در کشور ما از رشد مناسبی برخوردار نیست و حتی شاهد خروج سرمایه از کشور نیز هستیم؛ از این‌رو انتظار می‌رود ‌ در راستای رشد اقتصادی و رفع مشکلات اقتصادی، شرایط را برای سرمایه‌گذاری در کشور فراهم گردد.

 

موضوع بعدی که تاثیر بر فضای سرمایه‌گذاری می‌گذارد، مربوط به قوانین و مقررات بخش تولید است. سرمایه‌گذار باید امنیت فکری داشته باشد تا بتواند برای بلندمدت برنامه‌ریزی کند. یکی از الزامات امنیت فکری این است که در کشور قوانین و آیین‌نامه‌ها به‌صورت ناگهانی دچار تغییر نشوند. معتقدم یکی از واقعیت‌های بخش صنعت، هماهنگ نبودن سیاست‌ها و تصمیم‌گیری‌هاست که تاثیر منفی بر فضای کسب‌وکار می‌گذارند. بی‌ثباتی‌های اقتصادی مانع رغبت تولیدکنندگان برای حضور در بخش تولید و صنعت یا گسترش واحدهای تولیدی می‌شود.

 

نتیجه بغرنج اینجاست که نرخ بیکاری بالایی را تجربه میکنیم، آمار بالای بی کاری مشکل معیشت خانواده ها را با خود به همراه داشته، نبود درآمد موجب شده که صف انبوهی از افراد در انتظار این باشند تا تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) یا بهزیستی قرار گیرند

 

وی در پایان صحبت‌هایش گفت: استان گیلان به دلیل شرایط ژئوپولیتیکی دارای ظرفیت خوبی به لحاظ سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف تولید است و امیدوارم روزی برسد که استان عزیزمان، با برنامه ای مدون، از این ظرفیت ها و برکات الهی نهایت بهره‌برداری را ببرد.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=34683

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: