خطر مسمومیت دانش آموزان را جدی بگیرید!

یادداشت / مجید مصطفوی 

این روزها کشور با پدیده ای جدید و بحرانی بزرگ روبرو شده و مسمومیت دانش‌آموزان مدارس دخترانه وارد فاز استانی شده است!

هرچند هنوز هیچ گزاره مطمئن و موثقی در این خصوص وجود ندارد اما آنچه می‌توان از آن اطمینان داشت، هماهنگی در یک عملیات هماهنگ غیرانسانی در چندین شهر و شهرستان، نقاط دور از هم و بی‌ارتباط، بدون الگوی مشخص و در یک زمان مشخص است.

مسمومیت‌های جدید دانش‌آموزان در ۷ استان به طور همزمان صورت گرفته و۱۰ دانش آموز در هفتکل خوزستان،۴۴ دانش‌آموز در شهر قم،۳۱ دانش‌آموز در بجنورد، ۲۸ دانش‌آموز و ۳ کادر در شهر ارومیه، ۷ دانش‌ آموز در ایلام،۲۰ دانش‌ آموز در پرندِ تهران،۱۰ دانش آموز در شهر لاهیجان و همزمان هم از شهرهای تهران، کرج ، رشت، تبریز، همدان، زنجان، پاکدشت، اسلامشهر، املش، ارومیه و کرمانشاه گزارشات متعددی از انتشار گاز در مدارس منتشر شده است.

آنچه در فضای مجازی از زبان دانش آموزان شنیده می شود با آنچه مسئولان آموزش و پرورش می گویند، نشان می دهد هنوز در این زمینه مسئولان چیز زیادی نمی دانند و همه چیز در هاله ای از ابهام است!

کارشناسان معتقدند این مسئله مسمومیت شایعه ای می باشد که گریبان کودکان را گرفته و در این خصوص باید به آنها آموزش های لازم داده شود.

اما متخصصان می گویند: بعد از نمونه‌برداری‌ها و آزمایش‌های انجام شده روی دانش آموزان، عامل مسمومیت استنشاقی است که سبب بروزحالت تهوع، استفراغ، سرفه، تنگی نفس و… می‌شود.

گاز N2 که این روزها بیشتر شنیده می شود، گازی که به خودی خود بی اثر بوده و خطر خاصی برای سلامتی افراد به دنبال ندارد این گاز فراوان ترین ماده در هوایی است که ما تنفس می کنیم اما وجود غلظت بیشتر از حد مجاز گاز نیتروژن در هوای تنفسی انسان می تواند نیاز او به اکسیژن را افزایش دهد که این خود باعث سرگیجه و تهوع می شود. با این توصیف مردم منتظر پاسخ مسئولان هستند و منتظرند تا متولیان امور هرچه سریعتر به پرسش‌هایشان پاسخ قانع کننده ای دهند؛ نه اینکه هیچ واکنشی نشان ندهند و بر ابهامات اذهان عمومی بیفزایند.

در هر صورت به خطر افتادن امنیت کودکان و دانش‌آموزان ابعاد روانی و امنیتی خانواده را در پی دارد و اگر هرچه سریعتر مسئولین و کارشناسان نتوانند در این باره پاسخی دهند، به زودی با بحران‌های دیگری باید مواجه شویم و هزینه های بیشتری باید پرداخت کنیم.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=29783

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: