خانواده ها باید خطر اعتیاد در مدارس و فرزندان خود را جدی بگیرند

به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر مدیرکل بهزیستی استان گیلان به همکاری رییس کمیته فرهنگی و پیشگیری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان گیلان نشست خبری با حضور اصحاب رسانه در سالن جلسات بهزیستی گیلان برگزار کرد.

به گزارش باز باران خبر؛ دکتر محمد حسین شاهکویی با بیان اینکه ۲۶ ژوئن همه ساله به نام روز مبارزه با مواد مخدر نامگذاری شده است گفت : جمهوری اسلامی ایران سه هزار و ۸۰۰  شهید و ۱۲ هزار جانباز در راستای مبارزه با مواد مخدر داشته است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر افزود: با توجه به اینکه ۸۵ درصد افراد بهبود یافته مواد مخدر به سمت اعتیاد بر می گردند اما پیشگیری و ارتقای آموزش و آگاه سازی و یادآوری خانواده ها، مدارس و تمامی اقشار در اولویت کاری ما قرار دارد.

وی با بیان اینکه در استان گیلان ۳۷۵ هزار دانش آموز در معرض خطر اعتیاد هستند و باید خانواده‌ها آموزش‌های لازم را در این زمینه ببیند و این موضوع را جدی بگیرند.

با اشاره به این مطلب که تاکنون ۷۵۰ کیلوگرم انواع مخدر ضبط و کشف شده است، افزود: ۵۵ هزار نفر معتاد در گیلان در حال بهبودی و درمان هستند و ۳۷۰ مرکز سرپایی اعتیاد و ۴۲ کمپ در استان گیلان در حال فعالیت هستند.

دبیر ستاد شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان گیلان همچنین ادامه داد: براساس گزارش سازمان ملل متحد، ۱۰ میلیون قاچاقچی مواد مخدر، هزار و ۴۰۰ میلیارد دلار از محل تجارت مواد مخدر سود می‌برند این در حالی است که ما در طول جنگ هشت ساله هزار میلیارد دلار خسارت دیدیم.

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور خاطر نشان کرد: هر ساله از پنجم تیرماه هفته جهانی مبارزه با مواد مخدر است و استان گیلان در این راستا برنامه‎های متعددی دارد که شامل برگزاری ۱۶ نمایشگاه در شهرستان‌های گیلان، همایش تجلیل از دست اندکاران مبارزه با مواد مخدر در گیلان با حضور استاندار گیلان، نصب بنر و تبلیغات محیطی و همایش پیاده روی خانوادگی می‌باشد.

شاهکویی با اشاره به این مطلب که تاکنون ۷۵۰ کیلوگرم انواع مخدر ضبط و کشف شده است، افزود: ۵۰ هزار نفر معتاد در گیلان در حال بهبودی و درمان هستند و ۳۷۰ مرکز سرپایی اعتیاد و ۴۲ کمپ در استان گیلان در حال فعالیت هستند.

همه نهادها و ارگان ها باید با بهزیستی و ستاد شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گیلان همکاری کنند

مدیرکل بهزیستی استان گیلان نیز در ادامه این نشست ضمن تقدیر از حضور سازنده و اثر گذار رسانه های گروهی استان گیلان   گفت:تمام عملکرد ها در حوزه مبارزه با مواد مخدر نباید به بهزیستی ختم شود زیرا نهادهای مختلف در این مبحث دخیل هستند و همه باید در این امر مهم همکاری داشته باشند.

دکتر حسین نحوی نژاد افزود: ابعاد مختلف  مبارزه با مواد مخدر نظام را مجاب به تشکیل ستاد شورای هماهنگی در مبارزه با این مواد خانمان سوز کرده است.

وی با بیان اینکه کمیته های مختلف در مبارزه با مواد مخدر در گیلان همکاری و همراهی دارند افزود: این هم پوشانی در برخورد و شیوع و بروز اعتیاد در بحث امنیتی،مسکن،اشتغال ،درمان و هزینه ها و غیره گاهی کار را سخت تر می کند و ناهماهنگی ها دیده می شود.

مدیرکل بهزیستی گیلان با اشاره به اینکه کمیته نظارت و پیگیری در مباحث مختلف از جمله مبحث درمانی و حمایتی را بر عهده بهزیستی گذاشته گفت: تمام عملکرد ها نباید به بهزیستی ختم شود زیرا نهادهای مختلف در این مبحث دخیل هستند و ما نیازمند کار گروهی هستیم تا نتایج تاثیرگذار آن را شاهد باشیم.

نحوی نژاد مهمترین برنامه سال ۹۸ را شامل برنامه های اجتماع محور و خانواده محور خواند و گفت: برنامه های اجتماع محور به عنوان هسته اصلی این کانون در قلب جامعه و با همکاری همیار شهروند توسط موسسات غیر دولتی در ۱۶ استان از سال گذشته آغاز و  ۷۰۲هزار نفر در زمینه پیشگیری و آموزش آسیب های اعتیاد آموزش دیدند.

وی با بیان اینکه تاکنون حدود ۲۶هزار نفر از خدمات مراکز ترک اعتیاد بهزیستی استفاده کرده اند گفت: در زمان کنونی به ۲۲۰معتاد متجاهر در تنها مرکز ماده ۱۶ترک اعتیاد بهزیستی خدمات  رسانی می شود.
نحوی نژاد با بیان اینکه بهزیستی ما همچنین برگزاری نمایشگاه ، طرح اتوبوس  سیار در محلات آسیب پذیر، جشنواره رفاهی ، برگزاری مسابقات ورزشی دوچرخه سواری و … نمایشگاه پیشگیری از اعتیاد، مشاوره رایگان، کارزار رسانه ای گل  و غیره را در برنامه داریم گفت: مراکز اقامتی سرپایی، اقامتی گذری و سیار و پناهگاه و توانمند سازی معتادان از دیگر اقدامات بهزیستی استان است.

مدیر کل بهزیستی گیلان کار این سازمان را درمان افراد داوطلب معتاد خواند و گفت: ما در گیلان ۱۰۷۲ معتاد متجاهر داریم.

وی در پایان با بیان اینکه اکنون ۱۴۱مرکز ترک اعتیاد در گیلان با نظارت بهزیستی فعالیت می کنندکه نزدیک ۲۶ هزار نفر از خدمات آن بهره مند شدند گفت: در هفته مبارزه با موادمخدر امسال هم ۳مرکز درمان مدار دیگر هم در استان افتتاح خواهد شد.

گزارش: فاطمه لطیفی

 

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=2021

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: