خارج شدن کنترل قیمت ها از دست مسئولان!

یادداشت/کریم خورسندی مژدهی

سیر صعودی و بی سابقه قیمت ها و افزایش خارج از تصور نرخ خدمات و کالاهای اساسی طی ۶ ماه دوم سالجاری نشان می دهد که مسئولان و متولیان بازار با وجود شعارها و اجرای مانور های تبلیغاتی هیج توانی در کنترل آن ندارند و متاسفانه این روزها قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته و بسیاری از افراد جامعه از سبد روزانه خود گوشت قرمز، گوشت مرغ و ماهی، انواع میوه ها و حتی پیاز و… را خارج کرده اند!

انگار مسئولان صنعت ، معدن و تجارت و بازرگانی داخلی و حتی ناظران بازار  کارشان را تعطیل کرده و همه چیز را به امان خدا رها کرده اند و هرکس هرجور دوست دارد قیمت گذاری نموده و به نوعی هرج و مرج رواج یافته است و برخی ها هم فقط در صدد توجیه هستند و اوضاع را طور دیگری وانمود می‌کنند!
 در حالی که طی سالجاری با افزایش ۸۰ درصدی قیمت گوشت قرمز مواجهه بوده ایم، این شایعه رواج یافته که حتی این رقم باز هم در روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ افرایش خواهد یافت!
براساس گزارش مرکز آمار ایران، شاخص تورم خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در بهمن‌ماه امسال نسبت به بهمن‌ماه سال گذشته ۷۱/۵ درصد افزایش یافته است.
 همچنین در طول یک‌سال گذشته قیمت نان و غلات ۶۲ درصد، گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آن‌ها ۸۰ درصد، گوشت قرمز و گوشت ماکیان ۸۷/۴ درصد؛ ماهی‌ها و آبزیان ۴۰ درصد؛ شیر، پنیر و تخم‌مرغ ۸۲/۷ درصد؛ روغن‌ها و چربی‌ها ۲۴۶/۹ درصد؛ میوه و خشکبار ۴۴/۶ درصد و سبزیجات ۶۵/۶ درصد گران شده است.
البته این افزایش ها در حالی ایجاد شده که دولت هنوز قیمت نان دولتی و بنزین را افزایش نداده و این تنها دلخوشی مردم است! ضمن اینکه  بالا رفتن قیمت دلار ، سکه و طلا و همچنین  قیمت خودرو، املاک و اجاره خانه و دیگر خدمات ضروری، فشارهای عصبی و استرس بیش از حدی را به جامعه وارد کرده است!
قطعا ادامه این روند باعث ایجاد شکاف بین مردم و دولت خواهد شد و دولت باید هرچه سریعتر با ایجاد تغییراتی در سیاست های اقتصادی‌اش کنترل بازار و قیمت ها را در دست گیرد تا فشار مضاعفی که این روزها  بر مردم وارد آمده را اندکی کاهش دهد.


در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=29630

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: