بیماری فاسیولا در کمین گیلانیان است

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان از مردم استان خواست تا به توصیه های پیشگیری از بیماری انگلی فاسیولا توجه کنند.

به گزارش باز باران خبر، دکتر ارسلان سالاری اظهار داشت: خوردن سبزی های محلی و فرآورده هایی شامل دلار و زیتون پرورده که در آنها از سبزی های محلی استفاده می شود، از علت ابتلا به بیماری فاسیولا است.

وی با بیان اینکه انگل فاسیولا با شست و شوی سبزی با محلول شوینده ها از بین نمی رود، افزود : این انگل با پختن سبزی های محلی و خشک کردن از بین می رود، ضمن اینکه قبل از استفاده از فرآورده های سبزی محلی آن را باید در دمای منفی ۱۸ درجه تا سه روز “فریز کردن” نگهداری کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان خاطر نشان کرد: درگیر کردن کبد، خارش و تب از نشانه‌های فرد مبتلا به فاسیولا است.

فاسیولا بیماری انگلی است که تخم این انگل از طریق سبزیجات محلی  در شمال کشور  منتقل می شود.

تب، تعریق، سرفه، درد در ناحیه شکم، بی اشتهایی، دردهای مفصلی، لرز، درد در ناحیه پشت، زردی و اسهال از نشانه های بیماری فاسیولا است، ورود انگل به بدن انسان در مرحله حاد می تواند به سرعت و در مقیاس گسترده، صفرا، اثنی عشر و در نهایت کبد را تخریب کند.

بیماری فاسیولا در دو مرحله از اواخر اردیبهشت تا آخر خرداد و از مهر تا آبان شیوع پیدا می کند، زیتون پرورده و نمک سبز دو محصول پرمصرف گیلانیان است که در آن از سبزی های محلی شامل چوچاق و خالی واش استفاده می شود.

بر اساس نتایج مثبت آزمایشگاهی، تاکنون ۲۴ نفر در استان گیلان به این بیماری انگلی فاسیولا مبتلا شده اند.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=9875

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: