بنیاد فردوسی در استان گیلان راه اندازی شد

 بنیاد فردوسی شاخه گیلان با حضور مهندس یاسر موحد فرد ، رئیس و دبیرکل بنیاد فردوسی در گیلان و شهرستان رشت تاسیس شد.

به گزارش باز باران خبر، طبق احکام صادره از سوی این بنیاد ، دکتر نصرالله زیرک به عنوان رئیس هیات مدیره بنیاد فردوسی شاخه گیلان منصوب شد؛ همچنین دکتر علیرضا مبرهن به عنوان نایب رییس ، دکتر عباسعلی زمینی به عنوان عضو هیات مدیره، سیدرضا ثابت قدم به عنوان عضو هیات مدیره و نماینده پایگاه خبری شاهنامه و ابوذر آستانی به عنوان دبیر بنیاد فردوسی شاخه گیلان منصوب شدند.
 رییس بنیاد فردوسی در مراسم راه اندازی این بنیاد در گیلان گفت: این هفتمین شاخه بنیاد فردوسی است که در گیلان راه اندازی می شود و امیدواریم که از این بنیاد در این استان فرهنگی کارهای زیادی را شاهد باشیم.
مهندس یاسر موحد فرد اظهار کرد: شاهنامه یک دانشنامه است و من ۱۵ سال پیش با کمک بزرگان شاهنامه شناس و هنرمندان این بنیاد را تاسیس کردم.

وی ادامه داد: ما سیاسی نیستیم چون فرهنگ متعلق به همه اقشار مختلف مردم است، بخصوص شاهنامه فردوسی که میراث ایران محسوب می شود که نه قوم گرا و نه ستیزه گراست.
مدیر پایگاه خبری شاهنامه اضافه کرد: ما تمدنی بیش از ۱۰ هزارساله داریم و نباید این تمدن و فرهنگ را نفی کنیم و بسیاری از پیامبران الهی نیز در سرزمین ایران رشد و نمو کرده و ایرانی تبار و ایرانی نژاد بوده اند.
موحد فرد بیان کرد: تلاش بنیاد فردوسی پیوند دهنده تاریخ ، هنر و قدمت ایران است و از نگاه شاهنامه ، ایران جهان است.

وی تصریح کرد: در شاهنامه نه تنها انسانها بلکه به حیوانات خصوصا اسب نگاه ویژه ای شده و در شاهنامه می بینیم که ایرانیان از دیرباز هنگام سوارشدن بر اسب بجای شمشیر ، چوب چوگان در دست می گرفتند و حتی ایرانیان به فکر روح و روان اسب ها نیز بودند.
 دبیرکل بنیاد فردوسی خاطرنشان کرد: متاسفانه ما روی زبان فارسی تعصب چندانی نداریم و این در حالی است که زبان فارسی بیشترین کلید واژه را دارد و در زمان گذشته طایفه ها و قبایل زیادی در ایران وجود داشتند که جز ایران بودند و هم اینک هریک کشور مستقلی هستند.

وی به زنده شدن نقاله خوانی اشاره کرد و گفت: حدود ۱۰ سال پیش عنوان کردم که نقاله خوانی در حال نابودی است که به همین دلیل کارهای زیادی را انجام دادیم و خوشبختانه با کمک مردم نه تنها نقاله خوانی بلکه موسیقی شاهنامه دوباره ترویج و گسترش یافت و این هنرها هنوز زنده هستند. 

موحد فرد افزود: هم اینک نیز مترصد چاپ مجموعه مقاله های دانشنامه شاهنامه فردوسی هستیم که ۴۰ مقاله نیز از کشورهای مختلف به زبان فارسی جمع آوری کردیم و می خواهیم این مقاله ها را در سه بخش جوانان ، میانسال و پیشگامان چاپ کنیم که در این راستا بنیاد فردوسی شاخه گیلان می تواند به ما کمک کند‌‌.

رییس بنیاد فردوسی ادامه داد: همچنین دو دوره نیز ضرب و نقل برگزار کردیم که سومین دوره آنرا گیلان می تواند به صورت مجازی برگزار کند.موحد فرد در خاتمه عنوان کرد:  ۱۰۱۰ سال از قدمت شاهنامه فردوسی می گذرد و هم اینک نیز شاهنامه خوانی در سطح کشور به خصوص میان کودکان و نوجوانان رواج مناسبی یافته و امیدواریم که مردم بیش  از پیش با شاهنامه آشنا شوند.
در ادامه نیز اعضای بنیاد فردوسی شاخه گیلان سخنانی را در خصوص ظرفیت های این استان عنوان کرده و خواستار تقویت این بنیاد شدند.
  شایان ذکر است بازدید از شرکت چاپ و نشر نوین ، بازدید از آرامگاه میرزا کوچک جنگلی و… از دیگر برنامه های رییس بنیاد فردوسی و اعضای این بنیاد در گیلان بود.

گزارش: سید حسین مجرد

عکس: سعید ابراهیم خانی

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=10301

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: