این ضایعات پوستی را با “خال ” اشتباه نگیرید!

بازباران خبر/یک متخصص پوست و مو به تشریح تفاوت‌های خال با ضایعات پوستی سرطانی پرداخت.

دکتر علی ابراهیمی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه میان خال و ضایعات پوستی سرطانی تفاوت وجود دارد، گفت: عموما تمام افراد وقتی ضایعه پوستی مشکی یا قهوه ای را سطح پوست مشاهده می کنند آن را خال می نامند و برخی جهت زیبایی برای برداشتن این خال ها اقدام می کنند، این درحالیست که خال با ضایعات پوستی سرطانی متفاوت است و شاید خیلی از افراد این تفاوت را تشخیص ندهند.

ابراهیمی در تشریحی برخی از این تفاوت ها گفت: خال ها عموما از دوران کودکی بر روی پوست افراد وجود دارند، همچنین خال ها زخم نشده و ترشحات و خونریزی هم ندارند و دردناک نیستند.این متخصص پوست و مو گفت: برخلاف خال ها، ضایعات پوستی سرطانی در طول زندگی افراد روی بدن ایجاد می شوند.

این ضایعات ممکن است رنگی مشابه خال داشته باشند، اما رنگشان یکنواخت نیست و حاشیه های اطراف آنها نامنظم است. همچنین این ضایعات بعضا با خونریزی و ترشحات همراه هستند و در مواردی هم دردناکند.این متخصص پوست و مو با بیان اینکه خال و ضایعات پوستی سرطانی تفاوت های دیگری نیز با یکدیگر دارند، گفت: در مجموع برای تشخیص این موارد در زمانی که افراد قصد برداشتن خال را دارند باید به متخصص پوست و مو مراجعه کنند.

وی افزود: متاسفانه برخی افراد نزد افراد غیرمتخصص اقدام به برداشتن خال می کنند و این درحالیست که اگر تشخیص درستی در این زمینه صورت نگیرد و اشتباها ضایعه پوستی سرطانی به جای خال برداشته شود، عملا درمان ناقص مانده و احتمال عود مجدد آن وجود دارد.

ابراهیمی گفت: در خصوص ضایعه سرطانی برداشتن از طریق عمل جراحی یکی از راه های مهم درمان است، اما میزان این برداشت باید توسط متخصص تشخیص داده شود تا مجددا آن ضایعه عود نکرده و در سطح بدن فرد منتشر نشود.این متخصص پوست و مو باتاکید بر لزوم توجه به خال های بدن گفت: افراد باید مراقب تغییرات خال های بدن خود باشند و اگر تغییری مانند تغییر اندازه یا رنگ خال احساس کردند باید حتما به پزشک مراجعه کنند.

وی افزود: در خصوص خال های بزرگ در نقاطی از بدن که در دید افراد نیست هم توصیه می شود افراد این خال ها را تحت نظر پزشک بردارند، چرا که ممکن است نتوانند به موقع تغییرات آنها را مشاهده کنند.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=26113

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: