یادداشت/فرهاد خراسانی

انتخابات هیات فوتبال گیلان و ایراداتی  که اساسنامه دارد!

 

با نزدیک شدن به انتخابات ریاست هیات فوتبال گیلان و نحوه برگزاری آن لازم است گریزی به “اساسنامه هیات های فوتبال استان” و مطابقت آن با “اساسنامه فدراسیون فوتبال” بزنیم تا شاید به سهم خود به این فوتبال سراپا افسرده کمکی هر چند ناچیز کرده باشیم.
با این مقدمه کوتاه و بنا به تعریف ماده ۱ اساسنامه هیات های فوتبال استان، هیات فوتبال موسسه ای مستقل، غیرانتفاعی، غیردولتی و دارای شخصیت حقوقی است که مطابق مقررات جاری کشور و برای مدت نامحدود تشکیل شده است.
این هیات نماینده و جانشین فدراسیون فوتبال در استان بوده که فعالیت های مرتبط در سطح استان را با رعایت کامل قوانین و مقررات و در هماهنگی کامل با فدراسیون فوتبال و همکاری با اداره کل ورزش و جوانان استان اجرا یا بر آن نظارت می کند.
با دقت ، بررسی و تطابق اساسنامه فدراسیون فوتبال و اساسنامه هیات های فوتبال استان ها متوجه می شویم که اساسنامه هیات های فوتبال نه اینکه در پاره ای موارد از اساسنامه فدراسیون فوتبال بعنوان اساسنامه بالا دستی تبعیت نمی کند بلکه در مواردی برخلاف یا فراتر از اساسنامه فدراسیون فوتبال تنظیم شده است.
مثلا در ماده ۷ اساسنامه هیات‌های فوتبال آمده‌ است که این اساسنامه بر اساس اساسنامه فدراسیون فوتبال تنظیم شده‌ است. با این عبارت که: (تبعیت کامل از اساسنامه، آیین‌نامه‌ها، مقررات و دستورالعمل‌های صادره از فدراسیون فوتبال و تصمیمات اتخاذ شده مجمع عمومی هیات فوتبال، هیات رئیسه فدراسیون و هیات استان، استانداردهای فیفا و کنفدراسیون آسیا با حفظ منافع ملی و استانی)، اما در عمل و در قیاس دو اساسنامه  مذکور با یکدیگر مشاهده می گردد که علاوه بر اینکه در پاره ای موارد اساسنامه هیات های فوتبال استان ها از اساسنامه فدراسیون فوتبال پیروی نمی کند بلکه در بعضی موارد پا را جلوتر نهاده و اختیاراتی فراتر از رییس فدراسیون فوتبال به رییس هیات فوتبال داده و اساسنامه بالادستی را مورد تعدی قرار داده است.
بعنوان مثال در بند ۳ ماده ۳۳ اساسنامه فدراسیون فوتبال درباره ترکیب هیات رئیسه اشاره شده‌ که مدت زمان مسئولیت رئیس فدراسیون، نواب رئیس و اعضای هیات‌رئیسه ۴ سال است و هیچ شخصی نمی‌تواند بیش‌از ۳ دوره متوالی یا متناوب در هیات رئیسه فدراسیون حضور داشته باشد یا در ماده ۳۹ همان اساسنامه آمده است: رییس فدراسیون باید توسط مجمع عمومی و برای مدت چهار سال انتخاب شود. انتخاب مجدد رییس فدراسیون فوتبال بلامانع است ولی در مجموع نمی تواند بیش از سه دوره رییس باشد. اما در کمال تعجب در بند ۶ ماده ۲۰ “اساسنامه هیات های فوتبال استان ها” عنوان شده است، دوره فعالیت رییس هیات فوتبال، نواب رییس و اعضای هیات رییسه ۴ سال و انتخاب مجدد آنها بلامانع است. به عبارتی این افراد می‌توانند با استفاده از خلاء های موجود در اساسنامه مادام‌العمر عضو هیات رئیسه باقی بمانند.
در اطلاعیه صادره هیئت فوتبال گیلان در خصوص سوابق مدیریتی جهت تصدی ریاست هیئت فوتبال گیلان به مدت زمان ۲/۵ سال اشاره شده است اما در ضمیمه سابقه مدیریت اساسنامه هیات‌های فوتبال استان ها سابقه مدیریت برای کاندیدای ریاست هیات فوتبال حداقل ۴ سال معین گردیده و مشخص نیست سابقه ۲/۵ سال از کدام مرجع یا منبع مستنبط شده است.
با این اوصاف جا دارد در وهله اول  اداره کل ورزش به عنوان مسئول مستقیم حوزه ورزش به این موضوع ورود کرده و در مرحله بعد طی مکاتباتی فدراسیون فوتبال را مکلف به پیگیری و حل مشکلات بیان شده نماید تا با شفاف سازی نقاط مبهم و پنهان اساسنامه، فضای انتخابات مهم هیات فوتبال را سالم سازی نماید.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=32972

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: