یادداشت/کریم خورسندی مژدهی

افغانی ها؛ مهاجر یا مهاجم؟!

 

این روزها ابراز نگرانی مردم کشورمان از مهاجرت بی شمار و بی رویه افغانی ها که حضورشان بدون هیچ مانعی در اکثر استان‌ها به وضوح  نمایان است، جدی شده و خوشبختانه این احساس نگرانی به یک مطالبه عمومی در همه رسانه های مکتوب و مجازی و حتی گروه ها و کانال های خبری و… نیز بدل شده  و حتی در فضای مجازی هم هجوم آنها  بصورت عکس و تصویر و کلیپ های بلند مدت به نمایش گذاشته شده است و کار به جایی رسیده که روزنامه کیهان هم به عنوان منتقد وارد عمل گردیده و در این باره تحلیل کرده و خواستار پیشگیری است!
متاسفانه ماجرا بسیار جدی است و حضور میلیون ها افغانی در جای جای ایران ملموس بوده  و اینکه آنها بصورت گروهی و خانوادگی  برای زندگی ، کار و احیانا برای ماندگاری همیشگی سرزمین ما را انتخاب کرده اند به خوبی نمایان و هویداست؛ موضوعی که شاید در وهله اول بحران  قلمداد نشود ولی وقتی موضوع بحرانی می شود که دولت از آنها حمایت می کند و حتی مقدمات تحصیل و اسکانشان را هم  فراهم می کند و اینجاست که موضوع به بحران واقعی بدل می شود؛ جایی که این روزها مردم کشورمان نیز به دلیل مشکلات اقتصادی و اجتماعی به سختی روزگار  می گذرانند،  حضور مهمانان ناخوانده افغانی واقعا غیر قابل باور و تحمل است!
شوربختانه نفوذ و سیل حضور افغانی ها در همه جای استان گیلان به خوبی هویداست و آنها سوای از حضور غیر مجاز در برخی کارگاه ها و شرکت های استان حتی در کارخانه های شالیکوبی  و سریداری  ویلا در روستاهایی مثل سراوان هم غافل نیستند و این یعنی تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل!
البته این همه ماجرا نیست و چون طی سنوات و ایام گذشته افغانی ها به صورت فردی یا گروه ای و دسته ای مسبب اتفاقات، حوادث و رویداد های ناگواری در کشورمان بوده اند باید هم اکنون آژیر خطر را برای تمام مسئولان به صدا در آورد و آنها را نسبت به این موضوع حساس کرد که متاسفانه ماجرای فعلی فقط مسئله‌ مهاجرت افغانی ها به دلیل فشارها و سخت گیری های اجتماعی، مدنی و معیشتی گروه طالبان و حاکمان افغانستان نیست؛ چرا که در این لا بلا بخش عمده ای از افغانی ها به شکل سارق، خرابکار و گروه های تروریستی هم به عنوان مهاجم وارد کشور شده اند که امنیت  و آرامش جامعه و خانواده های ایرانی را مورد تعدی قرار داده و می دهند!
بر این اساس خطاب به مسئولان و متولیان امر معروض میداریم که  مطالبه بحق مردم در مورد اتباع بیگانه و خصوصا افعانی ها را جدی بگیرند و امنیت اجتماعی را تقویت کنند!
حضور غیرمتعارف و کنترل نشده اتباع خارجی در هر کشوری قطعا با تبعاتی همراه است  که در این رابطه به نمایندگان مجلس پیشنهاد می شود تا  وزیر کشور را به صحن علنی مجلس آورده و وی را استنطاق کنند!
با توجه به هجوم گسترده پناه جویان افغانی به ایران در سال های اخیر که همچنان ادامه دارد، آیا تشخیص افکار و عقاید سیاسی آنها با یک مصاحبه جزیی و مقدماتی امکان پذیر می باشد؟
آیا کنترل امنیتی این همه افغانی برای پلیس و نهادهای امنیتی کشور ما امکان پذیر است؟ در شرایط فعلی که علاوه بر شهرهای بزرگ و کوچک در هر روستای کشورما دهها افغانی بسر می برند، شما بر اساس چه معیاری تعداد پناهندگان افغانی در ایران را در حد ۵ الی۶ میلیون اعلام می کنید؟
مگر گروهک داعش که در خاور میانه و سوریه آن همه فجایع به بار اورد،  یک شبه تاسیس شد؟!
همه این گفته ها و دلایل نشان می دهد که ما در اقدامات پدافندی و پیشگیرانه ای ضعیف عمل کرده و همچنان بفکر پیشگیری نیستیم؟!
اقدامات پیشگیرانه معمولا از وظایف دستگاه های سیاسی است که  باید در اتاق های فکر برنامه ریزی و سپس اجرایی و عملیاتی شوند.
قطعا اگر برای این همه پناهجوی افغانی چاره اندیشی نشود،  تبعات و خطراتش در آینده ای بسیار نزدیک متوجه مردم کشورمان خواهد شد.
آقایان مسئول باید قبول کنند که مصالح عمومی جامعه و امنیت کشور را نمی توان فدای عواطف و احساسات کرد؛ پس لطفا تصمیم درست و مناسب را به موقع بگیرید و از نگرانی های مردم بکاهید!

 

 

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=32890

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: