از تجربه‌های سالمندان بهره گرفته شود

مدیرکل بهزیستی استان گیلان توجه و رسیدگی به سالمندان را کاری توسعه محور خواند و گفت: باید از تجربه های سالمندان در بخش های مختلف بهره گرفته شود.

به گزارش باز باران خبر و به نقل از ایرنا، حسین نحوی نژاد روز یکشنبه به مناسبت هفته جهانی سالمند در همایشی با موضوع سالمندی، فرصت ها و چالش ها در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در رشت افزود: نمی توانیم در مورد سالمندان صحبت کنیم بدون این که به زیرساخت های مربوط به این مهم توجه نکنیم.

وی با بیان این که سالمندان الگوی سن و سال بالا از آدم های میانسال و بزرگسال نیستند بلکه زوایا و پیچیدگی های خاصی دارند، اظهار داشت:  بایستی زندگی سالم را برای سالمندان فراهم کنیم تا آنان از کنار در خانواده و جامعه بودن، لذب ببرند.

مدیرکل بهزیستی استان گیلان با تاکید بر ضرورت بهره گیری از تجربه های سالمندان در بخش های مختلف خاطر نشان کرد: جامعه را نباید از وجود سالمندان محروم کنیم بلکه بایستی از تجربه ها و دانش آنها بهره مند شویم.

وی با اشاره به بروز مشکلاتی ناشی از اعتیاد در  جامعه و اینکه ارتباط بین نسلی می تواند از بروز این آسیب و آسیب های اجتماعی دیگر پیشگیری کند، اضافه کرد: گاهی وقت ها پدربزرگ ها و مادربزرگ ها، حرف های جوانان و نوجوانان را بهتر از پدرها و مادرها درک می کنند.

نحوی نژاد ادامه داد: متاسفانه ارتباط بین نسلی گمشده ماست که بایستی روز به روز ارتباط به نسلی را افزایش دهیم تا از این طریق از بروز مشکلات پیشگیری کنیم.

وی در ادامه سخنانش با تشریح اهداف سند ملی سالمندان کشور بیان داشت: ارتقای سطح فرهنگی جامعه درباره پدیده سالمندی، توانمندسازی سالمندان، حفظ و ارتقای سلامت جسمی، روانی و اجتماعی سالمندان، ارتقای سرمایه اجتماعی و حمایت های اجتماعی، توسعه زیرساخت های مورد نیاز در امور سالمندی و امنیت مالی نظام حمایت از سالمندان از اهداف این سند است.

مدیرکل بهزیستی استان گیلان اضافه کرد: آمادگی برای دو سطح سالمندی فردی و سالمندی جمعیت، فرصت های برابر برای تمام سنین و افزایش مشارکت فعال سالمندان در خانواده، جامعه و تمامی امور اقتصادی ، اجتماعی، فرهنگی و ارتباط بین نسلی چشم انداز سند ملی سالمندان کشور است.

سند ملی سالمندان کشور سال ۹۶ توسط رییس جمهوری در جلسه شورای عالی سلامت به تصویب رسید و به بحث هایی مانند معیشت و امنیت درآمد سالمندان از منابع عمومی می پردازد و بر اساس این سند لازم است وظایف دستگاه ها در رابطه با سالمندی در بودجه های آینده، دیده شوند.

سالمندی بنا به تعریف سازمان جهانی بهداشت جهانی عبور از مرز ۶۰ سالگی است . امروزه افزایش امید به زندگی و کاهش سطح باروری و زاد و ولد موجب بالا رفتن شمار سالمندان نسبت به جمعیت کل شده است و این رشد فزاینده افراد مسن همچنان ادامه دارد به طوریکه بر اساس پیش بینی کارشناسان در آینده ای نه چندان دور در جهان از هر پنج نفر یک نفر سالمند خواهد بود. با افزایش سالمندان مساله بهداشت، سلامت و تامین آسایش و رفاه آنان در جامعه هر روز ابعاد تازه و گسترده ای پیدا می کند.

باید قبول کرد که سالمندی بیماری نیست بلکه یک فرایند طبیعی است و نمی توان آن را متوقف و یا معکوس نمود؛ می توان با مراقبت های صحیح و ساده به سالمندی توام با سلامت رسید. چون سالمندی همراه با فقدان یا کمبودهایی است، توجه به نیازهای بهداشت روانی و جسمانی آنان لازم و ضروری است.از طرف دیگر هنگامی که خود مردم آگاهی و برداشت کافی از دوران و مسایل مربوط به سالمندی داشته باشند در وضع و موقعیت بهتری جهت برخورد با مسائل و واقعیات دوران پیری و رعایت موارد پیشگیری و بهداشت این دوران قرار خواهند گرفت.بنابراین توجه به بهداشت دوران سالمندی موجب خواهد شد فرد سال های پایانی عمر خویش را در نهایت آرامش و سلامت جسمی، روانی و اجنماعی سپری کند.

به مناسبت هفته سالمندان همایش سالمند، فرصت ها  چالش ها امروز  از سوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان با همکاری بهزیستی استان در رشت برگزار شد.

سوم تا نهم مهر ماه هفته سالمندان نام گرفته است.

سالمند، سلامت و سبک زندگی، سالمند وهمبستگی در بستر خانواده، سالمند، سنت های دیرین فرهنگی، دینی و تکریم منزلت، سالمند، رفاه اجتماعی، و محیط توانمندساز، سالمند، عدالت، حقوق شهروندی و حمایت های قانونی، سالمندی فعال و مشارکت اجتماعی و سالمند و سازمان های مردم نهاد روز شمار هفته سالمندان است.

گفتنی است بر اساس سرشماری سال ۹۵، ۲۵ / ۱۳ درصد از جمعیت استان گیلان سالمند هستند.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=4146

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: