جنگل‌های سراوان رشت در انتظار سرسبزی دوباره

باز باران خبر/ رویا خورسندی: استان زیبای گیلان در منطقه شمالی با ظرفیت های بی نظیرش زبانزد مردم دیگر استان های کشور است و هر ساله میزبان میلیون ها گردشگر می باشد.
اما مشکلی که مردمان این استان را آزار می دهد پسماند و زباله است که بعلت برخی بی تدبیری ها توجه خاصی نشده و به یک معضل تبدیل شده است و در این راستا شهر رشت بیشترین آسیب را از پسماند دیده و جنگل های زیبای منطقه سراوان با انبوهی از زباله انباشته شده و نفس هایش به شماره افتاده و نه تنها سرسبزی و حیات جنگل را تهدید کرده بلکه سلامتی مردم منطقه را نیز به خطر انداخته است. همچنین شیرابه‌ زباله به سمت رودخانه‌های گیلان، شهرستان رشت و تالاب انزلی می‌رود و در نهایت به دریای خزر می‌ریزد.
از مسیر تهران به رشت که می آیید در فاصله کمتر از ۱۰ تا ۱۵ کیلومتری به ورودی شهر بوی تعفن زباله به مشام می رسد و خواهید دید که جنگل سرسبز سراوان محل دفن زباله هایی با بیش از ۱۲۰ متر ارتفاع شده است.

با وجود اینکه چندین دهه منطقه سراوان رشت میزبان زباله مرکز گیلان و بیش از ۱۷ شهر اطراف آن بوده اما هیچگاه آینده نگری برای معضل این دفن گاه نشد که این امر مشکلات زیادی را برای مردم منطقه و همچنین در بخش آلودگی محیط زیست و بیماری های عفونی بدنبال داشت.
دفن‌گاه زباله سراوان در حالی این روزها به یک بحران زیست محیطی و دغدغه اصلی مردم استان و منطقه تبدیل شده است که سه دهه بی‌تدبیری و وعده‌های محقق نشده مدیران و دولت‌های پیشین را به ارث برده است.
طی ماه های اخیر با اعتراضات اهالی منطقه و بستن مسیر حمل زباله و ورود دستگاه قضایی و انتظامی اقداماتی در حال انجام است و مصوبات و اعتباراتی پس از سفر رئیس جمهور به گیلان در جهت مدیریت پسماند ابلاغ شد که اندکی از زخم کهنه جنگل های استان کاسته شود. ساخت کارخانه‌های کود آلی و زباله سوز ۶۰۰ تنی، ساخت تصفیه خانه شیرابه‌های حاصل از زباله‌های سراوان و بهسازی و پوشش محل دفن زباله از تصمیمات اتخاذ شده بود و وعده داد شد که تا پایان امسال محل دفن زباله سراوان تعطیل و بعد از بهسازی نهایی درختکاری در این منطقه صورت گیرد.
امید است وعده های داده شده و اقدامات به سرانجام برسد و جنگل های زیبای سراوان رشت به دامنه طبیعت برگردند.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=25194

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: