آمادگی کامل برای برگزاری انتخابات / دوم اسفندماه؛ نمایش اقتدار ملی و حماسی مردم ایران و گیلان

استاندار گیلان دوم اسفند ماه را نمایش اقتدار ملی و حماسی مردم ایران و گیلان عنوان کرد و از آمادگی کامل برای برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در استان خبر داد.

به گزارش باز باران خبر و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری گیلان؛ دکتر ارسلان زارع در برنامه “اَمی انتخابات” که شامگاه چهارشنبه از شبکه استانی باران (سیمای مرکز گیلان) پخش شد؛ اظهار داشت: همه انتخابات‌ها در نظام جمهوری اسلامی ایران از ابتدای شکل‌گیری، دارای اهمیت بالایی بوده که دلیل اصلی آن، این است که ملت بزرگ ایران راه خود را با انتخاب و تغییر رژیم سلطنتی پهلوی به جمهوری اسلامی آغاز کردند.

وی ادامه داد: این مهم کمتر از دو ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی در رفراندوم فروردین ماه سال ۵۸ نشان داده شد؛ آنجایی که ۹۸ درصد مردم نظام مردمسالاری جمهوری اسلامی را انتخاب کردند و بدیهی است که استمرار این عزت، افتخار، بزرگی و اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران، مرهون برگزاری‌ انتخابات‌ها و حضور مردم در مشارکت‌های سیاسی است.

استاندار گیلان از اهمیت یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی همانند ادوار گذشته سخن گفت و افزود: به سبب نقش و جایگاه قوه مقننه و پارلمان در همه نظام‌های مردم‌سالار و دموکرات از جمله نظام مردمسالاری دینی ایران، این دوره نیز دارای اهمیت بسیاری است ضمن آنکه مجلس شورای اسلامی در همه تصمیم‌گیری‌ها نقشی مهم دارد.

وی با یادآوری جنبش های مردمی ایران برای شکل گیری مجلس از دوران نهضت مشروطه و نیز نقش موثر مردم گیلان گفت: علاوه بر نقش ارزشمندی که گیلانیان در به پایان رساندن استبداد صغیر داشتند، در پیروزی انقلاب اسلامی نیز اینگونه بودند.

وی همه نهادهای کشور را مستقیم یا غیرمستقیم برگرفته از آرای مردمی دانست و با بیان اینکه بسیاری از کشورهای منطقه اکنون در حال تمرین دموکراسی هستند و انتخابات را هم معدود برگزار می کنند، افزود: مشروعیت نظام جمهوری اسلامی ایران همواره مرهون حضور مردم بوده و آنان در عرصه‌های مختلف این پشتیبانی و حمایت را نشان داده اند و به لحاظ ادبیات سیاسی یکی از صحنه‌هایی که دقیقاً این مشروعیت را مشخص می‌کند، انتخابات است.

استاندار گیلان با یادآوری تأکیدات امام راحل درباره اهمیت مردم و مشروعیت مردمی نظام اسلامی ایران گفت: در همان ابتدای انقلاب ایشان به وضوح تصریح کردند که جمهوری اسلامی ایران حکومت و نظامی برگرفته از نظام دینی امت است؛ مردم هرگز نظام جمهوری اسلامی و آرمان‌های انقلاب اسلامی را کنار نزدند و حضور و مشارکت آنان همواره نسبت به بسیاری از کشورهای دموکرات دنیا به طور میانگین، بیشتر بوده است.

دکتر زارع با اشاره به اهمیت اقتدار مردمی به عنوان نماد قدرت گفت: این انتخابات هم برای ملت ایران و البته برای جهانیان از نگاهی دیگر بسیار مهم است چرا که ما نخستین انتخابات را در طلیعه پنجمین دهه عمر انقلاب اسلامی برگزار خواهیم کرد.

استاندار گیلان با اشاره به هجمه‌های دشمنان به ویژه دولت مستکبر آمریکا طی سال‌های گذشته خصوصاً از سال ۹۶ به بعد و به ویژه در ما‌ه‌های اخیر افزود: دولت آمریکا در اقدامی غیرقانونی، غیر اخلاقی و غیر دیپلماتیک از برجام خروج  کرد، رو به تروریسم اقتصادی آورد و با به شهادت رساندن شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی، خیال می کرد که مردم ایران از نظام خود ناامید می‌شوند حال اینکه دیدیم چگونه به خاطر ثمره خون آن سردار دل‌ها، وحدت، وفاق و انسجام ملّی‌ مردم ایران تقویت شد.

دکتر زارع  برگزاری راهپیمایی ۲۲ بهمن در سراسر کشور را  به عنوان نمونه‌ای دیگر از انسجام ملّی عنوان کرد و افزود: راهپمایی مردم گیلان در شرایط نامساعد جوی و زیر بارش شدید برف از جمله شهر رشت نمونه برجسته‌ای بود که  نشان داد مردم ایران ناامید نمی‌شوند بلکه با اعتقاد و عزمی راسخ تر و قاطع‌تر، از همه آرمان‌های انقلاب اسلامی دفاع می‌کنند و مهم‌ترین آرمان انقلاب اسلامی نیز استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی است.

نماینده عالی دولت در گیلان در بخش دیگری از سخنانش از آمادگی کامل برای برگزاری انتخابات به لحاظ کمی و کیفی در روز دوم اسفند ماه سخن گفت و ادامه داد: همه برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته و تمهیدات مورد نیاز اتخاذ شده و این آمادگی ۱۰۰ درصد است.

دکتر زارع با یادآوری اینکه طی ده دوره گذشته انتخابات مجلس شورای اسلامی، میزان مشارکت مردم استان گیلان حدود ۶۴ درصد بوده، اضافه کرد: این میزان، چهار درصد بالاتر از متوسط کشوری بوده و امیدواریم میزان مشارکت گیلانیان در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز بالاتر از میانگین کشوری باشد.  

وی با یادآوری نقش برجسته جوانان در پیروزی انقلاب، دوران پر افتخار دفاع مقدس و دیگر زمان‌ها افزود: با شروع فرآیند انتخابات‌ها، در همان ساعات اولیه صبح، جوانان را می‌بینیم که باشور و اشتیاق در پای صندوق‌های اخذ رأی حضور می یابند و استان گیلان هم به سبب برخورداری از جوانانی شایسته، آگاه، باسواد و با بینش در انتخابات‌های گذشته همیشه سربلند بوده و یقین دارم در این دوره نیز سرافراز است.

دکتر زارع با اشاره به تعداد ۹۱ هزار و ۴۹۸ نفر رأی اولی در استان گیلان ادامه داد: بسیار امیدوارم همانطور که در روزهای مهلت قانونی تبلیغات نامزدها ، این جوانان بودند که شور و نشاط انتخاباتی را در همه شهرها آفریدند؛ در روز برگزاری انتخابات هم حضوری فعال داشته باشند ضمن آنکه برخی جوانان، خود دست‌اندرکار اخذ آراء از قشرهای مختلف مردم هستند.

وی تعداد واجدان شرایط رأی دادن در استان گیلان را یک میلیون و ۹۵۸ هزار و ۴۷۳ نفر در روز دوم اسفند عنوان کرد و افزود: گیلان از مجموع ۱۶ شهرستان، دارای ۱۱ حوزه انتخابیه و ۱۳ کرسی نمایندگی در خانه ملت است.

 دکتر زارع در خصوص نقش نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ویژه نمایندگان گیلان در اسناد بالادستی و توسعه‌ای ایران اسلامی گفت: نمایندگان در تدوین همه قوانین متناسب و منطبق با قانون اساسی و شرع مقدس اسلام اثرگذارند؛ ضمن آنکه نقش نظارتی مجلس ، کمتر از نقش تقنینی آن نیست.

وی اضافه کرد: اگرچه در برخی شاخص‌های توسعه‌ای از جمله استان‌های اول تا پنجم خصوصاً در حوزه‌های عملی، آموزشی، اجتماعی و فرهنگی و البته بعضی شاخص‌های اقتصادی هستیم اما لازم است در دیگر شاخص ها نیز به مطلوبیت لازم و متناسب با شأن مردم گیلان دست یابیم.

 دکتر زارع با بیان اینکه یکی از افتخارات نظام مردم‌سالاری دینی ما این است که برگزاری انتخابات‌ها عمدتاً توسط مردم انجام می‌شود، افزود: بالغ بر ۴۵ هزار نفر دست اندرکار برگزاری، نظارت و پشتیبانی انتخابات هستند.

استاندار گیلان گفت: رهبر معظم انقلاب بنابر شرایط حساس این دوره کشورمان در این روزها از حضور در انتخابات به عنوان یک فریضه یاد و از همه مردم ایران دعوت کردند حضوری باشکوهی در انتخابات داشته باشند و رئیس جمهوری هم در سخنرانی روز ۲۲ بهمن، از آحاد مردم این درخواست را داشتند.

وی با بیان اینکه دو هزار و ۵۵۹ شعبه اخذ رای در استان گیلان برای انتخابات روز دوم اسفند در نظر گرفته شده، افزود: از این تعداد ۳۴۵ شعبه سیار هستند که برای روستاهای کم جمعیت و کارخانجات پیش‌بینی شده؛ یک شعبه ثبت نام و اخذ رای هم مخصوص اقلیت‌های دینی است که عمدتاً در شهر انزلی ساکن هستند.

دکتر زارع خاطرنشان کرد: از همه معتمدان به عنوان کسانی که زمینه‌ساز تشکیل هیات‌های اجرایی شدند و در مرحله بعد به عنوان هیأت اجرایی، ناظران و مجریان با ستاد انتخابات و مردم در حال همکاری هستند، قدردانی می کنم.

نماینده عالی دولت در گیلان اظهار داشت: از هواداران مخصوصاً کسانی که در ستادهای تبلیغاتی در بسیاری از اوقات شبانه‌روز با برگزاری برنامه‌های مختلف از جمله میتینگ‌ها زمینه‌ ساز شور انتخاباتی و حضور حداکثری مردم شدند نیز تشکر می‌کنم.

وی خطاب به همه برگزارکنندگان امر انتخابات تأکید کرد: رأی مردم حق‌الناس است لذا پیوسته تمام تلاش خود را بر این نکته متمرکز کنید که قانون؛ اصل، مبنا و محور باشد ضمن آنکه به همه دست‌اندرکاران برگزاری توصیه کرده‌ایم تا به قانون انتخابات، آیین‌نامه های اجرایی و نیز دستورالعمل‌ها اشرافیت کامل داشته باشند تا به نحو شایسته این انتخابات برگزار شود.

دکتر زارع با اشاره به الکترونیکی بودن احزار هویت رأی دهندگان در روز رأی گیری گفت: دستگاه احراز هویت رأی دهندگان در اندک زمانی که مردم حضور پیدا می‌کنند و کارت ملی یا شناسنامه خود را ارائه می‌دهند، سریعاً اقدام به احراز هویت می کند؛ این کار پیشگیری از رای تکراری، سلامت انتخابات و  نیز تسریع در کار  أخذ رأی را به دنبال دارد.

وی بر حضور به موقع مردم در پای صندوق‌های رأی نیز تأکید کرد و ادامه داد: از مردم عزیز استان دعوت می‌کنم حتماً در همان ساعات اولیه صبح برای رای دادن به شعبات اخذ رای مراجعه کنند و همه شعب اخذ رای در سراسر استان این آمادگی را دارند تا از ساعت ۸ صبح روز جمعه دوم اسفند فرآیند اخذ رای را انجام دهند.

وی با تأکید براینکه مردم در زمان رأی گیری علاوه بر شناسنامه کارت ملی همراه داشته باشند، افزود: البته چنانچه شخصی کارت ملی ندارد، داشتن شماره ملی کفایت می‌کند ضمن آنکه تمام ادارات ثبت احوال مرکز استان و شهرستان‌ها این آمادگی را دارند که در همین روزهای باقیمانده تا صبح جمعه  خدمات‌رسانی لازم را انجام دهند.

دکتر زارع اضافه کرد: نامزدها، هواداران آنها و مردم عزیز، آرامش خودشان را حفظ کنند و از همه رسانه‌ها و هم استانی‌های عزیزمان این انتظار را دارم که هرگز به شایعات توجه نداشته باشند و تنها به منابع رسانه ای ذیصلاح اکتفا کنند.

استاندار گیلان همچنین گفت: انتظار دارم رسانه ها برای انعکاس به موقع و درست اخبار ، مانند همیشه اهتمام داشته باشند.

وی در خاتمه سخنانش ابراز امیدواری کرد روز دوم اسفندماه شاهد نمایش اقتدار مردم و حضور حداکثری و حماسی مردم ایران به ویژه گیلان پای صندوق‌های رأی باشیم تا بار دیگر همه جهان به عزت این مردم و سربلندی این ملت بزرگ و فهیم، بیشتر پی ببرند.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=7782

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: