آقای استاندار من خجالت می‌کشم!  

یادداشت /رضا حقی

آقای استاندار نقش شما در تعیین مدیران کل استان چقدر است تا چه حد در جریان کارهای مدیران هستید و در صورت لزوم اگر به موردی برخوردید چه کاری انجام می‌دهید؟
ما اهالی هنر که ظاهراً باید سر بر بالین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان بگذاریم، در یک سال اخیر بی‌دلیل مورد مضحکه دوست و دشمن قرار گرفته‌ایم و به همت مدیر کل سابق اداره کل فرهنگ و ارشاد گیلان طی چند روز به معروف‌ترین اداره کل ایران نیز تبدیل شدیم و به مدد فضای مجازی و شبکه‌های خارجی به معروف‌ترین اداره کل در سرتاسر جهان!
البته شدت این حواشی به حدی بود که وزیر ارشاد طی ۴۸ ساعت حکم عزل وی را صادر کرد و با عجله یک سرپرست برای اداره کل تعیین نمود؛ بعد از چندین ماه هم نمی‌دانیم با مشورت چه کسانی و با هماهنگی کدام یک از مسئولین استانی مدیر کل جدید بدون هیچ پشتوانه مدیریتی و یا رزومه فرهنگی و هنری خاص منصوب گردید.
بعد از آن قائله که چندین سال طول خواهد کشید تا مسائل آن کم کم از ذهن‌ها پاک شود، این اداره کل نیاز به مدیری داشت که با شناخت هنرمندان و فعالان فرهنگی و هنری بتواند جانی تازه به این اداره کل بدهد و آن آبرو‌ریزی‌ها را کم کم به گوشه‌ای برده و به فکر بازسازی بدنه اداره کل شود و به مشکلات فرهنگی و هنری در زمینه‌های مختلف بپردازد ولی در حرکتی محیرالعقول جهت ساماندهی به سالن‌های نمایش از اداره بازرسی اعلام نظرخواسته تا آنان نیز جهت کمک به منبع درآمدی برای سالن‌های تئاتر اجاره تعیین کنند.
این امر در کل کشور سابقه ندارد و اجرایی کردن این توصیه اداره بازرسی، جامعه هنری خصوصاً تئاتر را دچار تعطیلی خواهد کرد.
در ماده دوم قانون مصوب شورای انقلاب فرهنگی مورخ ۷۸/۱۱/۲۶به صراحت تولید نمایش و ایجاد مکان‌های نمایش از وظایف دولت تعیین شده است.
حالا به بهانه‌های مختلف برای تولید تئاتر هیچگونه حمایتی که نمی‌کنند، هیچ؛ حتی برای در اختیار گذاشتن سالن هم ساعتی ۱ تا ۴ میلیون تومان اجاره می‌گیرند و برای تمرین نمایش نیز این هزینه گزاف گرفته می‌شود.
هرچه فکر می‌کنم جناب مدیر کل این کار و پیگیری مجدانه را با چه اهدافی دنبال می‌کند، چیزی به ذهنم نمی‌رسد و جالب اینجاست که پول‌های گرفته شده نیز به حساب خزانه دولت واریز می‌شود و ربطی به درآمد استان و یا اداره کل فرهنگ و ارشاد استان ندارد!
اینکه چرا جناب ایشان در اولین اقدام این حرکت خلاقانه را انجام داده خدا می‌داند و بس!
چند ماه قبل که به اداره کل فرهنگ و ارشاد رفته بودم و با برخی دوستان کارمند صحبت می‌کردم متوجه شدم که هیچ کدام دل و دماغ سابق را نداشته و هر کدام می‌خواستند یا زودتر بازنشسته شوند و یا به اداره دیگری مامور شوند!
یکی می‌گفت برای کاری به بانک مراجعه کردم و برای افتتاح حسابی در قسمت شغل نوشتم کارمند! پرسیدند کدام اداره؟ صدایم را پایین آوردم به طوری که بغل دستی وی هم نشنود،  گفتم ارشاد! راستش خجالت کشیدم بلند بگویم کارمند اداره ارشاد هستم!
حقیقتا من هم از آن موقع خجالت می‌کشم حتی برای گرفتن مجوز تئاتر به اداره کل فرهنگ و ارشاد گیلان بروم؛ نمی‌دانم شما از این خجالت کشیدن‌ها چه حسی دارید که بغل گوشتان این اتفاق‌ها می‌افتد؟!
مورد قبلی را می‌توانیم بگوییم که در جریان نبودید، اجاره گرفتن سالن‌ها را الان به گوش شما رسانده‌ایم، بی‌پرده به شما می‌گویم
آقای استاندار تئاتر قانونی در این استان تعطیل می‌شود! تئاتر قانونی تئاتریست که شامل انواع مجوزهای مختلف از ابتدای کار مجوز متن نمایش بعد مجوز اجرا که شامل لباس موسیقی، گریم خدای نکرده حرکات موزون و حتی پوستر است.
با تعطیل شدن تئاتر قانونی گونه‌های دیگر اجرا در تئاتر باب می‌شود و بروز و ظهور این امر جدید نیست قبلاً در حوزه موسیقی پاپ این اتفاق افتاده است که منجر به ظهور موسیقی زیر زمینی شد.
با این سیاست‌های غلط استان، این بار به جای تئاتر خیابانی و صحنه‌ای که با انواع مجوزهای ارشاد اجرا می‌شوند، اجرای تئاترهای آپارتمانی و کافه‌ای و زیر زمینی و۰۰۰ بدون هیچ گونه مجوز با اسپانسرها خصوصی باب می‌شود؛ بعد آن وقت دیگر کار از کار گذشته است و آن صبو بشکست و آن پیمانه ریخت!
آقای استاندار قبلا در مورد کنگره میرزا طی یادداشتی به شما یادآوری کرده بودم که میرزا را جدی بگیرید! گوش ندادید که نتیجه آن حیف و میل چندین میلیارد از پول بیت المال در برگزاری کنگره بین المللی بدون هیچ گونه بازدهی خاصی شد و البته تشکیل چندین پرونده در اداره بازرسی نیز ماحصل آن کنگره هست.
با این وصف امیدوارم این بار این یادداشت را جدی بگیرید و کمیته ای را مسئول پی گیری این مسئله کنید تا کار از کار نگذشته و رشت تبدیل به اولین مجری تئاتر آپارتمانی و زیرزمینی در کشور نشده اقدام عاجلی بفرمایید!
باور بفرمایید اینبار  دیگر جایی برای خجالت کشیدن هم نمی ماند!

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=34395

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: