آقای استاندار به فریاد تئاتر گیلان برسید!

 

علیرضا پارسی – نمایشنامه نویس، پژوهشگر و کارگردان تئاتر

جناب آقای استاندار بدون مقدمه وارد اصل قضیه می شوم و آنهم اینکه نمی دانم شما چقدر از مشکلات و گرفتاری های  هنرمندان تئاتر گیلان مطلع هستید؟ آیا تا کنون نماینده یا مشاوری داشته اید که شما را در جریان مشکلات تئاتر گیلان قرار دهند؟
همین قدر عرض کنم که هنر تئاتر از دیرباز هنر آگاهی بخش آحاد جامعه بوده و در ارتقاء سطح فرهنگ جامعه نقش بسزایی داشته و دارد و با توجه به قدمت بیش از یک قرن از پیدایش این هنر مردمی، هنوز هم از هنرهای تاثیرگذار جامعه محسوب می گردد.
آنچه مسلم است در همه جای دنیا تئاتر را به عنوان یک ویترین فرهنگی و هنری تلقی کرده و به نوعی به آن افتخار می کنند و دولت به ویژه شهرداری ها به گروه های تئاتر کمک های قابل توجه ای می کنند؛ یکی از کمک ها به این شکل است که بلیط اجرای تئاترها را از گروه ها می خرند و در اختیار آن دسته از علاقه مندان که توان تهیه بلیط را ندارند، می گذارند.
آقای استاندار متاسفانه بیش از دو دهه است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به تبع آن اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، حمایت و پشتیبانی اقتصادی خود را بطورکل از اجراهای عمومی تئاتر قطع کرده و با شعار خصوصی سازی تئاتر،هنرمندان تئاتر را به حال خود رها ساخته اند تا جایی که به دلیل مشکلات عدیده اقتصادی و هزینه سنگین اجرای یک نمایش،ناچار برخی از هنرمندان به گیشه فکر می کنند و دست به نمایش های تزئینی و درآمدزایی می زنند و در نتیجه به مشتری محوری نظر می کنند.

آقای دکتر عباسی عزیز چند ماهی است زمزمه هایی در گیلان شنیده می شود که منبعد باید برای اجرای نمایش در سالن هایی که در اختیار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان قرار دارد و از بدو تاسیس قرار بر این بود که در اختیار فعالیت گروه های تئاتری قرار گیرد، حالا باید اجاره بها پرداخت گردد.
واقعا چطور ممکن است در استانی که مهد فرهنگ و هنر است،اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی که متولی هنر تئاتر است، می خواهد از هنرمندان پول اجاره بهاء سالن دریافت کند!
در استانی که برای ورزش  به ویژه ورزش فوتبال هزینه های هنگفت انجام میشود، چرا همیشه برای هنر تئاتر اعتبارشان به ته می کشد و از کمک کردن درمانده می شوند.  متاسفانه هنرمندان تئاتر در گیلان مظلوم واقع شده اند، هیچ اداره و نهاد فرهنگی به فریادشان نمی رسد،از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان گرفته تا سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری، کمیسیون فرهنگی شورای شهر، مجمع نمایندگان، فرمانداری، اداره کل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری و… هیچکس به دنبال احقاق حق هنرمندان تئاتر نیست و جماعت هنرمندان تئاتر حتی در جشنواره های متعدد به ویژه جشنواره فجر هم شرکت می کنند و برای سرزمین گیلان افتخارآفرینی می کنند و به نوعی پرچم گیلان را در پهندشت ایران عزیز برافراشته می نمایند از کمترین حمایت ها و پشتیبانی ها بی بهره می شوند.
آقای استاندار متاسفانه این گروه های هنری باید برای هر اجرایی کاسه چه کنم چه کنم، دست بگیرند که شاید اندکی کمک و یا حمایتی از جانب مدیری برخوردار شوند.

استاندار عزیز بد نیست موضوعی را محضرتان خاطر نشان سازم و آن اینکه در سالهای پیشتر از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان برای اجرای گروه ها مبلغ اندکی را پرداخت می کردند، اما متاسفانه از دهه ۹۰ آن کمک قطره چکانی را بطور کل قطغ کردند و در عوض حالا به فکر گرفتن کرایه سالن های تئاتر هم افتادند؛ جنابعالی اگر نیم نگاهی به حضور هنرمندان تئاتر گیلان برای حضور در جشنواره های منطقه ای و سراسری فجر سال جاری که از دو سه ماه پیش  آغاز شده و از بزرگترین و مهمترین جشنواره ملی و بین المللی محسوب می گردد،داشته باشید آگاه خواهید شد که با چه وضع اسفبار و چقدر فقیرانه بدون سرپرست و متولی امور در این جشنواره ها حضور یافته و یا می یابند.
باور کنید هنرمندان تئاتر آدم های شریف و عزتمندی هستند و برای بالا بردن سطح فرهنگ جامعه و افزودن آگاهی بینش و دانش مردم شریف و شهیدپرور گیلان از هیچ کوششی دریغ نمی ورزند و همچون سربازانی جان برکف و عاشق، برای سرفرازی ایران عزیز تا پای جان ایستادگی می کنند.
انصاف نیست که مردان و زنان هنرمند دیارمان که هنرنمایی و افتخارآفرینی شان در سطح کشور و حتی فراتر از کشور در سطح بین المللی زبانزد  خاص و عام است، اینگونه با بی مهری و بی اعتنایی مدیران عرصه فرهنگ و هنر روبرو شوند#!

آقای عباس عزیز اکثر مسئولین و متولیان عالیرتبه کشور در مواقع مختلف به دفعات هنر تئاتر را هنری جامعه ساز، انسان ساز و برای سازندگی جامعه مفید و موثر می دانند و برخی هم اظهار می دارند که جامعه ای که هنر تئاتر نداشته باشد، فرهنگ ندارد. اما وقتی به عمل می رسیم هیچ کس این شعارها را ملاک عمل قرار نمی دهد و به راحتی از کنار آن می گذرد.

بد نیست موضوعی را محضرتان خاطر نشان سازم و البته که شما نیز به این موضوع بخوبی واقفید.”رهبر معظم انقلاب،چقدر به هنر تئاتر علاقمند هستند و مکرر در برخی از مناسبت ها به این مهم می پردازند و از این هنر مردمی و هنرمندانش حمایت می کنند و بر ارزش و اعتبار تئاتر و هنرمندانش می افزایند.
اما کو گوش شنوا! توجه جنابعالی را به فرازهایی مهم از سخنان رهبر معظم انقلاب جلب می کنم که می فرمایند: قدرشناسان هنر تئاتر کم هستند، در حالی که هنر تئاتر از لحاظ تاثیر در شنونده و بیننده خصوصیاتی دارد که فیلم آن را ندارد.
در تئاتر انسان ها ، انسان واقعی اند؛ حرف، حرفی است که از ذهن خود انسان در می آید، چهره اش در مقابل بیننده قرار دارد. هنر نمایش یکی از گویاترین و موثرترین زبان هاست که در جامعه باید به آن توجه جدی شود.”
هنرمند تئاتری که می خواهد از این راه امرا معاش کند،آه در بساط ندارد. آن وقت چگونه می تواند و اصلا از کجا بیاورد که برای سالن تئاتر اجاره بپردازد؟ شاید که بیراه نگفته باشم که اگر وضع به همین منوال ادامه یابد، شاید تئاتر گیلان به تعطیلی کشیده شود و آن وقت دیگر خیلی دیر است!

آقای استاندار از آن جایی که جنابعالی به عنوان نماینده عالی و تام الاختیار دولت در استان گیلان حضور دارید و تمامی مدیران این استان نیز تحت اوامر حضرتعالی در پیشبرد امورات جاری مملکت تلاش می کنند از محضرتان استدعا می کنم، به این مسئله و موضوع مهم ورود کنید تا شاید طی نشستی ضروری با مدیران، کارشناسان و متولیان امور فرهنگی و هنری گیلان،این مشکل بزرگ و اساسی که همانا اجاره بهاء سالن ها است، خاتمه یابد و هنرمندان تئاتر استان از این مخمصه رهایی یابند و از این پس با حمایت های همه جانبه مدیران فرهنگی و هنری و بدون دغدغه به فعالیت شان ادامه دهند و همچنان با هنرنمایی خود در خدمت جامعه و مردم عزیز گیلان باشند.

 

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=34391

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: