با حضور 500 مداح و پیرغلام از 8 کشور صورت گرفت؛

آغاز بیستمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان و خادمان حسینی

 

باز باران خبر/ بیستمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان و خادمان حسینی، هم‌زمان با ولادت حضرت رسول اکرم (ص) و با حضور ۵۰۰ مداح و پیرغلام از هشت کشور در مجتمع آموزشی، فرهنگی صداوسیما در زیباکنار استان گیلان با برگزاری آیین افتتاحیه‌ای، کار خود را آغاز کرد.

 

به گزارش روابط‌عمومی رسانه ملی، زنگ بیستمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی با اجرای ضرب مرشد نظامعلی از گیلان نواخته و سپس پیام آیت‌الله سبحانی از مراجع عالی‌قدر شیعیان در مراسم افتتاحیه این اجلاس قرائت شد.

آیت‌الله فلاحتی، نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان در این مراسم به ایراد سخن پرداخت و با بیان اینکه اهل‌بیت عصمت و طهارت حق عظیمی‌بر گردن بشریت دارند گفت: هر چه نیکی و خوبی در دنیا وجود دارد منبعث از پیام‌های انبیای الهی به‌ویژه پیامبر ختمی‌مرتبت و اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام است.

وی افزود: حیات طیبه انسانی به برکت کلمات نورانی اولیای ربانی است که به ما رسیده و اگر ما از این میدان بزرگ معرفت فاصله بگیریم آثار منفی آن در جامعه ظهور پیدا می‌کند.

وی اجلال و تکریم نام اهل‌بیت (ع) را از جمله مصادیق ادای حقوق اهل‌بیت (ع) دانست و افزود: مراسم امروز که پاسداشت ذکر و نام امام حسین (ع) است حقیقتاً روز خداست و ما باید شکرگزار آن باشیم. برپایی چنین مجالسی در راستای احیای شعائر الهی است و باوجود تلاش‌های دشمنان در طول تاریخ برای کمرنگ کردن آثار این شعائر، ما همچنان شاهد گسترش آن در دنیا هستیم.

 

اسدالله عباسی، استاندار گیلان دیگر سخنران آیین افتتاحیه بود و با اشاره به اینکه گیلان به میزبانی پیرغلامان حسینی افتخار می‌کند، عنوان کرد: گیلان سرزمین مردمانی ولایتمدار، متدین و انقلابی است که در طول تاریخ همواره مقابل ظلم و ستم ایستاده‌اند. این خطه در قرن‌های گذشته همواره خاستگاه شیعیان بوده است.

وی مبارزات سردار نهضت جنگل روحانی شهید میرزاکوچک خان جنگلی علیه استعمار خارجی و استبداد داخلی را نمونهٔ بارزی از ایستادگی گیلانی‌ها مقابل ستمگران دانست و با اشاره به برخاستن علمای گرانقدری چون آیت الله بهجت از این استان، تأکید کرد: گیلان نماد وحدت و همدلی اقوام است. شیعیان و اهل تسنن در این استان با همدلی در کنار هم شرافتمندانه زندگی می‌کنند و اعتقادات دینی ما در گیلان با نهضت امام حسین (ع) پیوند خورده است.

عباسی با قدردانی از رئیس سازمان صداوسیما و بسیج این سازمان برای سپردن میزبانی بیستمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی به گیلان افزود: مردم این استان ۱۹ سال منتظر این روز بودند و ما قدردان حضور پیرغلامان و مداحان اهل‌بیت (ع) در این مراسم هستیم.

 

حجت‌السلام‌والمسلمین مدنی از اساتید حوزه و دانشگاه نیز در این مراسم، به بیان مطالبی در خصوص جایگاه ائمه اطهار علیهم‌السلام در جامعه پرداخت. همچنین، سید حسن گل ختمی، از مداحان اهل‌بیت علیهم‌السلام در این مراسم دقایقی در رثای امام حسین (ع) مدیحه‌سرایی کرد. تجلیل از خادمان، مداحان و پیرغلامان حسینی گیلان، پایان‌بخش این مراسم بود.

 

اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی از ۱۱ تا ۱۳ مهرماه ۱۴۰۲ به مدت سه روز در گیلان برگزار می‌شود. مهم‌ترین هدف برگزاری این اجلاس بین‌المللی معرفی الگوهای اسلامی و خادمان مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام به جامعه است. در این اجلاس ۱۵۰ بانوی مداح، سخنران و تبیین‌گر مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام نیز حضور دارند.

 

برپایی محفل شعر آیینی، رونمایی از کتاب‌های آیینی، برپایی یادواره شهدای مداح و تجلیل از خانواده معظم شهدا و دیدار عیدانه پیرغلامان به مناسب ایام میلاد حضرت رسول (ص) بخشی از برنامه‌های محوری این اجلاس سه روزه است.

اختتامیه اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی نیز قراراست روز پنج‌شنبه، سیزدهم مهرماه بعد از اقامه نماز مغرب و عشا در مصلای امام خمینی رشت با حضور ۵۰۰ مداح، مهمانان کشوری و لشکری و رئیس سازمان صداوسیما برگزار ‌شود.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=32951

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: