باز باران خبر/ رضا حقی خیابان شریعتی رشت با وجود پاساژ کویتی، خزر و قدیری و مغازههای دو طرف خیابان عموماً به مرکز فروش پارچه، پرده و کاموا تبدیل شده است؛ بدین منظور بیست و سومین یادداشت برندسازی به این امر اختصاص مییابد. برندسازی این خیابان در شهر رشت میتواند بدون هیچ هزینه خاصی […]
باز باران خبر/ رضا حقی
خیابان شریعتی رشت با وجود پاساژ کویتی، خزر و قدیری و مغازههای دو طرف خیابان عموماً به مرکز فروش پارچه، پرده و کاموا تبدیل شده است؛ بدین منظور بیست و سومین یادداشت برندسازی به این امر اختصاص مییابد.
برندسازی این خیابان در شهر رشت میتواند بدون هیچ هزینه خاصی صورت پذیرد.
با در اختیار گذاشتن درختان دو طرف خیابان و همچنین فضای آسمان بین درختان و مغازهها توسط شهرداری به صاحبان مشاغل مستقر در این خیابان میتوان این مسیر پیاده راه و خیابان اصلی را به یک برند بینظیر شهری تبدیل کرد.
اغلب مغازه داران در مشاغل کاموا و پارچه مقادیر زیادی از پارچه و کاموا را به رنگهای مختلف در مغازه خود دارند که معمولاً اصطلاحا ته بار هست و عموماً چون به متراژ کم است قابل فروش هم نیست و جز ضایعات به شمار میروند.
مغازهداران میتوانند از این نوع کاموا یا پارچههای ته باری استفاده تبلیغاتی کنند و مناظر زیبایی را خلق نمایند.
این کار با تزئین تنه و شاخه های درختان و همچنین فضای حد فاصل درختان و مغازه ها با انواع کاموا و پارچه صورت میگیرد.
مشارکت صاحبان مغازهها در تزیین خیابان فوق آثار اجتماعی مثبتی دارد که از ویژگی های آن به موارد زیر می توان اشاره کرد.
الف- تقویت حس همبستگی: وقتی صاحبان مغازهها به صورت مشترک در تزیین خیابان مشارکت میکنند احساس همبستگی و تعلق به جامعه در آنها تقویت میشود.
ب- جذب مشتریان بیشتر : تزیین یک خیابان باعث جذب بیشتر مشتریان و رونق اقتصادی میشود.
ج- ایجاد هویت بصری منحصر به فرد: تزئین خیابان با توجه به ویژگی محلی و فرهنگی میتواند به ایجاد یک هویت بصری منحصر به فرد برای شهر کمک کند این هویت بصری میتواند به شناخته شدن شهر و ایجاد یک تصویر مثبت از آن در ذهن بازدید کنندگان کمک کند.
د- جذب گردشگران: شهرهایی که دارای خیابانها و محلههای زیبا و تزیین شده هستند جذابیت بیشتری برای گردشگران دارند، این امر به رونق اقتصادی و افزایش درآمد کمک میکند
ه-افزایش ارزش و دارایی ها: محیطهای زیبا و خوشایند معمولاً باعث افزایش ارزش مغازههای آن خیابان میشوند.
و- تاثیر بر رفاه و رضایت ساکنان و شهروندان: تزیین خیابان با ایجاد محیطهای زیبا میتواند رضایت ساکنان را افزایش دهد و احساس افتخار به محل زندگی را تقویت کند؛ این امر میتواند به عنوان یکی از شاخصهای موفقیت برند شهری مطرح شود.
ز- افزایش سرمایهگذاری و توسعه کسب و کارها: یک شهر زیبا و جذاب معمولاً سرمایهگذاران بیشتری را به خود جذب میکند؛ سرمایهگذاران به دنبال فرصتهای سرمایهگذاری در مناطقی هستند که پتانسیل رشد دارند.
ح- ایجاد فرصتهای شغلی: زیبا سازی و تزیین ممکن است نیاز به خدمات مختلفی مانند طراحی، اجرا و مدیریت داشته باشد؛ این امر میتواند منجر به ایجاد فرصتهای شغلی جدید در شهر شود. و در کل با اجازه دادن به صاحبان مغازههای خیابان شریعتی جهت تزیین درختان و فضای حدفاصل درختان تا مغازهها میتوان بدون هیچ هزینه ای به شکوفایی اقتصادی شهر کمک کرد.
افزایش گردشگری، رونق کسب و کار، جذب سرمایه گذار و ایجاد فرصتهای شغلی و از همه مهمتر بدون هیچ هزینه برندسازی شهری صورت میگیرد.
دیدگاهتان را بنویسید