گزارشی از برپایی نمایشگاه عکس گروهی “دانشجویان” در نگارخانه مارلیک رشت

 

باز باران خبر- مجید مصطفوی: گزارش نمایشگاه عکس گروهی «دانشجویان » زیر نظر امیرحسین گل پور
این روزها در نگارخانه مارلیک به تماشا است؛ نمایشگاهی که این هنرمندان جوان در آثارشان به کشف حقیقت خود در خصوص لایه های کتاب و بازار پرداخته اند.


با ورود به نگارخانه مارلیک در اولین برخورد با آثاری روبه‌رو می‌شوید که سیاه و سفید بوده و از همه چیز دراماتیک تر به نظر می رسد.
البته به دلیل عدم وجود رنگ، متوجه خواهید شد که چگونه نور با محیط اطراف تعامل دارد. دانشجویان با کنتراستی که در اثر خود ایجاد کرده اند، فرم سوژه را برجسته می کنند و ابعاد بیشتری به آن می بخشند و حس نوستالژی را بر می انگیزند و لایه احساسی دیگری به اثر خود اضافه می کنند.
آنطور که امیرحسین گل پور می گوید: لایه های پنهان کتاب را به مخاطب بازنمایی می‌کنند؛ لایه هایی که انسان امروزی به دنبال آن است.
وجه تمایز آثار دانشجویان امیرحسین گل پور در این مجموعه انتزاعی یک نوع آفرینش هنری است که به صورت متفاوت وخلاقانه و بدون تقلید کلی در عکس ها به نمایش گذاشته شده اند.


او که کارشناس ارشد عکاسی از دانشگاه تهران است در زمینه تدریس عکاسی در دانشگاه و آموزشگاه های شهر رشت نیز فعالیت دارد.
مخاطب در این مجموعه با آثاری روبه‌رو است که دانشجویان رشته عکاسی مرکز جهاد دانشگاهی رشت برپا کرده و در آنها کتاب و بازار به بستری برای داستان‌سرایی دانشجویان بدل شده و انگار یک شمایل با خلاقیت جدید در الگوی جدید با تکنیک های عکاسی در دو بخش انتزاعی و اجتماعی با هم به روایتی درباره‌ زندگی رسیده‌اند که آن را برای مخاطب بازگو می‌کنند.
گل پور درباره‌ مجموعه «نمایشگاه عکس» می‌گوید: در این مجموعه به بازار این پدیده اجتماعی و فرهنگی نگاه شده و به نمایش گذاشتیم.
این هنرمند همچنین در رابطه با ایده و کانسپت نمایشگاه توضیح داد: ایده‌ این نمایشگاه را در تمام آثار دانشجویان من می‌توانید ببینید، حاصل کار دانشجویان و خروجی آن در دانشگاه و تدریس است و وجه تمایز آثار این نمایشگاه با سایر نمایشگاه هایی که دایر کرده ام در این است که در این عکس‌ها تاثیر بازار بر فرهنگ جامعه مورد بررسی قرار گرفته و همچنین تأثیری که تولید کننده و یا فروشنده در جامعه می‌گذارد در این آثار به خوبی مشاهده می‌شود.
امیر حسین گل پور یاد آورشد: در این عکس‌ها از کنتراست برای بیان مفهومی آثار استفاده شده و کنتراست در آثار دانشجویانی که دوره‌های عکاسی را گذرانده‌اند وجود دارد و به‌نوعی می‌توان گفت که آنها فرم های مسلط عکاسی هستند؛ من این افراد را در موقعیت‌ها، مکان و جغرافیایی قرار داده‌ام و از آن‌ها خواسته‌ام که تأثیر کتاب و بازار را نشان دهند؛ البته چیزی که بیشتر دنبال آن بودم این ایده و خلاقیت دانشجویان بوده تا بتوانند در این زمینه شکوفا شوند.

عکاسی انتزاعی با گوشی هوشمند

این هنرمند عکاس در رابطه با انتخاب دوربین در آثار دانشجویان خود گفت: «عمده‌ترین تفاوت در آثار نمایشگاه با آثار مجموعه‌های قبلی‌ام که کار کردم از لحاظ اجرایی است. از دانشجویان خواستم که با موبایل هم عکاسی کنند که چند عکس انتخاب شده در این نمایشگاه با گوشی هوشمند است.
از دانشجویان همچنین خواستم از منظری عکس بگیرند که نحوه درک افراد از یک شی را کاملاً تغییر می دهد. به هر حال این تمام هدف گرفتن عکس های خلاقانه است.
گفتنی است نمایشگاه عکس گروهی «دانشجویان» امیرحسین گل پور که مواجهه‌ای با کتاب و بازار است؛ یعنی جایی که اندیشه می‌شود و تولید و کسب و کار دغدغه امروز جوانان است از ۲۰ الی۲۵ اسفند ماه در نگارخانه مارلیک مجتمع خاتم الانبیا( ص) از ساعت ۱۰صبح الی ۱۹شب به نشانی رشت خیابان سعدی مجتمع فرهنگی هنری خاتم الانبیا میزبان هنردوستان است‌.
شایان ذکر است آثار دانشجویان زیر در این نمایشگاه حاضر است.
زینب کریمی، مهدی امیدوار، حسین حسنی مقدم، شقایق پنداره، مهدی راستگو، معصومه بخشی، زینت محمدی، پریچهرملاحسینی، رقیه قلی پور، فاطمه اسلام پرست، محدثه اسدی، فاطمه اخوی، نسیبه علی پور، سحرکاظمی و فاطمه حسن بیگی

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=29912

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: