باران؛ فرصت یا تهدید؟!

باز باران خبر/ باران از زیباترین نعمت های خدادادی و رحمت الهی بوده و از مشخصه های جدا ناشدنی شهرهای گیلان زمین است؛ چنان که خاک سرزمین گیل و دیلم چون  مردمانش بدون بارش آسمان بالای سرشان انگار چیزی کم دارند و دلتنگش می شوند. 

اما همین باران گاهی معضلی برای شهر های ما می شود، مثل نمونه های دیگری که فرصت را به محدودیت و تهدید تبدیل می کنیم این بار هم  اینگونه یک باران ما را با چالش و معضلی به نام آبگرفتگی در شهر ها مواجه می کند!به زبان مهندسی هرگاه شدت بارش در یک بازه زمانی مشخص از آهنگ خروج و هدایت آن در سطح یک منطقه بیشتر باشد، رواناب سطحی ایجاد می شود، به عبارت دیگر حجم باران در سطح زمین وقتی که بیشتر از مقدار خروج آن باشد، آبگرفتگی داریم که علل وقوع و راه های درمانش از حوصله این متن خارج است. اگر از تمام جنبه های مختلف مشکلات عینی که با این آبگرفتگی ایجاد می شود بگذریم، برخی تصاویر به جای مانده از بالازدگی فاضلاب در برخی نقاط لزوم اولویت دادن به اینگونه پروژه های زیرساختی که با بهداشت و سلامت شهروندان ارتباط دارد را بیش از پیش نمایان می کند و این خطری است که شهرهای گیلان را بیشتر از هر جای دیگری تهدید می کند. سطح آب زیرزمینی در گیلان زمین بالاست، وقتی که آلودگی های فاضلاب و سایر آلودگی های سطحی در این فرآیند به این جریان رواناب سطحی ملحق می شود در گام بعدی برای نفوذ و حرکت رو به پایین به جریان آب زیر زمینی  اضافه می شود.

همانطور که اشاره شد به سبب بالا بودن تراز آب زیر زمینی در گیلان شرایط برای این پیامد منفی مهیاست و رخ دادن این پدیده با دشواری و زمان زیادی مواجه نیست. این جریان آلوده هم به منابع آبی مان  و هم به پیرامون لوله های آب آشامیدنی که در دل همین خاک کار گذاشته شده اند می رسد و کافی است ترک، درز و روزنه ای در سطح این لوله ها یا محل اتصال هایشان باشد و آن وقت آب شرب هم از این آلودگی بی نصیب نمی ماند‌ و متاسفانه اثراتی زیانبخش برای سلامتی و بهداشت شهروندان را به دنبال دارد. 

به دلیل شرایط و خصوصیات اقلیمی و منطقه ای شهرهای مان  در مواقع آبگرفتگی ها علاوه بر مشکلات رایج عدیده و لوتکا رانی در کوچه ها و خیابان ها اما در ورای آنها و مهمتر، مساله این آلودگی سطحی است که در معرض تماس با افراد نیز بوده و به خصوص در دوره  حاضر که پیدایش و شیوع یک ویروس ابعاد زندگی را تحت شعاع قرار داده، باید مورد اهمیت جدی قرار بگیرد و چنین مباحث و پروژه هایی با اجرای راهکارهای تخصصی مربوط به جمع آوری و ساماندهی آبهای سطحی  اولویت داده شود. هر چند که این مهم و سایر مباحث زیر ساختی که گویی از آنها عقب و غافل مانده ایم  کار یک روز و دو روز نبوده، اما باید به فکر چاره بود تا دیگر این نعمت زیبای الهی برای مان معضل و عذاب نباشد. زیر باران باید رفت، با همه مردم شهر زیر باران باید رفت.

میثم محبوب

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=21206

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: