مدیریت شهری درکنارمردم و با برنامه به دور از رانت!

باز باران خبر/ به طور کلی برای اینکه در حوزه مدیریت شهری و  به خصوص در شورای شهر شاهد عملکردی قوی همراه با برنامه ریزی و همچنین اجرای مناسب طرح ها باشیم، نیازمند برنامه ریزی مدون و همچنین چهارچوبی ضابطه مند نه برای یک دوره چهار ساله و نتیجه گیری های فوری، بلکه بلند مدت و در کنار آن پیگیری اهداف کوتاه مدت و میان مدت باشیم به نوعی که برای همه طرح ها مطالعات مناسب و دقیق بسته به شرایط طرح انجام شده تا ضمن همراهی اقبال عمومی و شهروندان باید بررسی در هر مورد صورت گیرد و همه موارد جزیی و کلی در نظرگرفته شود. در زیر به چند مورد کلی اشاره می کنیم.۱ – صداقت، شفافیت و انعطاف پذیری برگ برنده برنامه ریزی: برنامه های شهری باید از طرف شورای شهر به مردم به صورت شفاف و صادقانه ارائه شود.این کار افزایش حس اعتماد شهروندان را فراهم می کند.
۲- نظرات شهروندان را محترم بشماریم:منافع مادی، حس بشر دوستی، انگیزه های مذهبی، قومی، احساس وظیفه و… دلایل متفاوت مردم برای مشارکت است که نباید اینها را تهدیدی برای طرحها برشمرد بلکه فرصت هایی است که شورای شهر باید جهت ایجاد یک پشتوانه قوی و محکم برای کارها از آنها استفاده کند.
۳- زمینه سازی مناسب برای آشنایی مردم با قوانین و مقررات شهری:مردم چون با فواید مقررات شهری آشنا نیستند با آن مقابله می کنند و یا به انحای گوناگون از اجرای آن سربازمی زنند. بهتر است مدیران شهری فرصت های آموزشی برای آشنایی شهروندان با مقررات شهری را فراهم نمایند. برگزاری مسابقات در زمینه چهره شناسی شهر، معرفی عناصر زیبایی در شهرو… از این جمله است.
۴- برنامه ریزی دقیق و پیگیری: پروژه ها  باید براساس حقایق شهر طراحی و متناسب با کالبد و فضای شهری باشد. این امر می تواند منجر به ایجاد روش های محیطی جدید در برنامه ها و طرح های شهری باشد که برای اولین بار در سیستم برنامه ریزی شهری اتفاق می افتد.ارائه پیشرفت کار به مردم می تواند از تعارضات کاسته و نسبت به ادامه کار طبق برنامه تدوین شده ایجاد امیدواری اجتماعی نماید.
۵- مصور سازی و ثبت و مستند سازی: .برای ایجاد انگیزه بیشترمشارکت در شهروندان بهتر است طرح ها از حالت نوشتاری به حالت تصویری (بیلبرد، اسلاید ) در معرض دید و یا در اختیار مردم گذاشته شود. از طرفی ثبت دقیق نمادهای مشارکت همرا با تبلیغات وسیع حتی به صورت موردی می تواند در ایجاد فرصت های جدید مشارکتی  بسیار موثر باشد. معرفی شهروندانی که به هر ترتیبی با شهرداری ها همکاری می نمایند در محافل عمومی، صدور تقدیر نامه از طرف مجموعه مدیریت شهری برای شهروندان نمونه و… موجب ارتباط قوی شهروندان با مدیریت شهری را فراهم می نماید.
۶- بهره گیری حداکثری از کارشناسان: (سرمایه های فکری جامعه) به ویژه در شهرهای کوچک استفاده از توانمندیهای بومی فرصت بسیار مغتنمی است که می تواند زمینه ظرفیت سازی محیطی همراه با اعتماد سازی در شهروندان را افزایش دهد.
۷_ایجاد پایگاه اطلاعات زمین مرجع و بهره گیری از روش های علمی: .برای آنکه مدیریت شهری را به یکی از مهمترین ابزار کار  تجهیز کنیم بسیار مناسب است که شورای شهر با استفاده از تکنولوژی روز اقدام به ایجاد بانک جامع زمین مرجع نماید که کلیه لایه های اطلاعاتی فیزیکی،محیطی و فرهنگی، اقتصادی،اجتماعی، تجاری و… را در برداشته باشد. مسلما بکارگیری گسترده از قابلیت های GIS در مدیریت شهری راهگشای بسیاری از مسایل می باشد.  اگر چه رویکرد مدیریت شهری در ایران با مقوله برنامه ریزی علمی فاصله بسیار دارد. اما فرصت های کوچک در این زمینه را در شهرها حتی شهرهای کوچک نباید از دست داد. مهم رویکرد شورای شهر می باشد که  باید به برنامه ریزی علمی معتقد  باشد.چرا که برنامه ریزی و‌ روزآمد کردن آنها ، باعث جذب و همراهی افکار عمومی می شود و از طرفی در اجرای بهتر پروژه ها کمک می کند .  شورای شهر نهادی است که از بطن مردم با رای مستقیم آنها برخواسته است پس جای عقیده های شخصی یا سیاسی کاری و فقط در نظر گرفتن نفع یک حزب یا گروه خاص  نیست. بلکه هر موضوع یا طرح یا جلسه ای که برگزار  یا مطرح می شود، قطع به یقین باید به دور از هیجان ، احساسات ، جهت گیری های شخصی و‌سیاسی باشد و باید به عوامل مختلفی همچون نظر کارشناسان ، اساتید دانشگاه ، مردم ، اقبال عمومی، پتانسیل مکان پروژه  و هر آنچه که می تواند باعث‌ بهتر انجام گرفتن یک طرح و همراهی مردم کمک کند، استفاده شود. اگر از مشورت گرفتن کارشناسان یا مشاوران می گوییم ، منظور افرادی متخصص و‌کارآزموده یعنی شخصی که نظرش کاملا منطبق کار کارشناسی و پژوهشی منطقی باشد، است، نه افرادی که در دوره های قبل هم میدیدیم در شورا فقط به جهت فعالیت انتخاباتی یا همراهی با اعضای محترم ، احکام مشاور و ….دریافت می کردند؛ بدون اینکه در حوزه خاصی صاحب نظر یا رزومه اجرایی قابل قبولی داشته باشند. به هر حال امیدواریم در دوره چهار ساله پیش رو شاهد رشد روز افزون همه جانبه شهرها به خصوص شهر رشت باشیم.

دکتر مصطفی عباسی – عضو هیأت علمی دانشگاه

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=20989

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: