ماه محرم و نهضت عاشورا

باز باران خبر/ ماه محرم در مکتب تشیع یادآور نهضت حضرت سیدالشهدا و حماسه‌ جاودان کربلاست؛ واقعه کربلا که منجر به شهادت امام حسین(ع) و یارانش شد در ماه محرم سال ۶۱ هجری قمری اتفاق افتاد؛ بدین منظور شیعیان هر سال از ابتدای این ماه سوگواری می‌کنند.این ماه یادآور دلاورمردی‌های یاران با وفای امام حسین(ع)، فداکاری‌های زینب کبری(س)، حضرت سجاد(ع) و همه‌ اسرای کاروان امام حسین(ع) است.

پس از شهادت امام حسین (ع) در محرم این ماه برای شیعیان به ماه عزا تبدیل شده است، شیعیان در این ماه به برگزاری مراسم  دسته عزاداری، نوحه‌خوانی، سینه‌زنی، زنجیرزنی، تعزیه و پخش غذای نذری می پردازند.عزاداری برای امام حسین (ع) و یارانش از روز اول محرم آغاز می‌شود و در ظهر عاشورا به اوج می‌رسد و در غروب و شامگاه عاشورا این سوگواری تحت عنوان مراسم شام غریبان ادامه پیدا می‌کند. در روز دوازدهم محرم نیز مراسمی با نام (سوم امام حسین) انجام می گردد، این نوع مراسم‌ها در روز شانزدهم  محرم با نام (هفتم امام حسین) و بیستم صفر با نام (اربعین) ادامه پیدا می‌کند. سوگواری ماه محرم در نقاط مختلف ایران به صورت‌های گوناگون انجام می‌شود.

عزاداری در محرم علاوه بر ابعاد مذهبی، ابعاد سیاسی و اجتماعی نیز دارد و در نقاط مختلف کشور بصورت باشکوه برگزار می شود. مردم گیلان نیز همچون مردم سایر مناطق ایران، آداب و رسوم ویژه ای برای سوگواری امام حسین (ع) دارند؛ گیلانی ها در چنین روزهایی سعی می کنند تا در روزهای نهم و دهم محرم به زادگاه خود بروند و در جمع اقوام و آشنایان خود در این مراسم شرکت کنند. مساجد ،امامزاده ها، بقعه ها و اماکن مقدس محل دسته های عزاداران است. مداحان اغلب  محلی هستند که گاه علاوه بر فارسی به زبان های محلی نیز مرثیه می خوانند. 

اعتقاد و باور خاص مردم به حضرت ابوالفضل(ع)، علی اکبر(ع) ، علی اصغر(ع) زنان و کودکان سیدالشهدا(ع)، نمونه‌ای از باورهای مذهبی مردم استان گیلان است؛ به هر حال حفظ سنت های نهضت عاشورا  اعتقاد قلبی مردم گیلان به ائمه اطهار است و هر ساله با شور و اشتیاق به استقبال ماه محرم می رویم و بر سر و سینه خود می زنیم و بر این ماتم عظما اشک می ریزیم. ماه محرم نگرش انسان را به زندگی تغییر می دهد و هدف برای زندگی کردن را عمیق تر می کند همچنین به زندگی معنایی بس عظیم می بخشد. انسانهای عاشق در این ماه با تمام وجود به کارهای خیر و عزاداری حسینی میپردازند. در کلاس درس عاشورا می آموزیم هر کاری که به عزت انسان اندک ضربه ای وارد کند مردود است. این درسی است که باید همه ارادتمندان به امام حسین (ع) و یارانش آن را در رفتار و گفتار خود مد نظر داشته باشند به خصوص مسئولین اسلامی که در برابر دشمنان اسلام عزتمند عمل نمایند.

بدون شک، حرکت و قیام امام حسین(ع) مهمترین حرکت سیاسی و اجتماعی ایشان در تاریخ اسلام محسوب می شود.نهضت امام حسین (ع) مدرسه ای  دارای ابعاد گوناگون است که رشادت، فداکاری ، گذشت و تمامی ارزش های آسمانی به معنای واقعی در آن نهفته و  انسان می تواند از صحنه ها و مراحل و فصول گوناگون نهضت حسینی درس های زیادی بیاموزد.

   سیدرضا میرحسینی

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=20950

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: