سیر نزولی ورزش ایران در مسابقات المپیک!

باز باران خبر/ المپیک بزرگترین رویداد ورزشی در دنیا می باشد که هر ورزشکار پس از سال ها تلاش و تمرین در تیم ملی کشورش و پس از کسب سهمیه در مسابقات مختلف، آرزوی رسیدن به مدال المپیک را دارد.
رقابتهای المپیک۲۰۲۰ توکیو که به دلیل شیوع بیماری کرونا با یک سال تاخیر در سال میلادی ۲۰۲۱ برگزار شد در کاروان ورزش ایران روند رو به رشدی نداشت و در جدول مدال ها در رده بیست و هفتم ایستاد.
کاروان ورزش ایران در المپیک۲۰۱۲ لندن چهار مدال طلا ، پنج مدال نقره و سه مدال برنز کسب نمود ودر جایگاه هفدهم المپیک قرار گرفت که بعد ها پس از گذشت چندسال با مثبت شدن تست دوپینگ تعدادی از ورزشکاران تعداد آن به ۷ مدال طلا افزایش یافت و رتبه ایران از هفدهم به دوازدهم ارتقا یافت.
چهارسال بعد در المپیک ۲۰۱۶ ریو نیز کاروان ایران با سه مدال طلا ، یک نقره و چهار برنز موفق به کسب هشت مدال شد و نتوانست تعداد مدال های خود را در المپیک ۲۰۱۲ لندن تکرار کند و در رده بیست و پنجم جدول مدال ها قرار گرفت.
امادر المپیک ۲۰۲۰ توکیو که تازه به پایان رسید، کاروان ورزش کشورمان با سه مدال طلا، دو مدال نقره و دو مدال برنز موفق به کسب هفت مدال شد و در مجموع نتوانست عملکرد بهتری نسبت به دو دوره گذشته داشته باشد و در رده بیست و هفتم جدول المپیک قرار گرفت.
کاروان ورزشی ایران به نام ستارگان ایران زمین با شصت و شش ورزشکار در رشته های های مختلف ورزشی راهی المپیک ۲۰۲۰ توکیو شده بود در رشته‌های ورزشی کشتی آزاد و فرنگی، وزنه برداری، تکواندو، بوکس، تیراندازی، تیروکمان، قایقرانی، تنیس روی میز، دوچرخه سواری، دوومیدانی، شمشیربازی، والیبال، بسکتبال، جودو، شنا، بدمینتون و کاراته شرکت داشت.
ورزشکاران ایرانی در مسابقات رشته های ورزشی تیراندازی، کشتی فرنگی، وزنه برداری و کاراته و کشتی آزاد موفق شدند مدال کسب کنند.
درالمپیک ۲۰۲۰ توکیو، سجاد گنج زاده در کاراته، جواد فروغی در تپانچه بادی و محمدرضا گرایی در کشتی فرنگی سه طلا کاروان ایران را بدست آورند. علی داوودی در وزنه برداری و پهلوان حسن یزدانی در کشتی آزاد نیز صاحب مدال نقره شدند. امیر حسین زارع در کشتی آزاد و محمدعلی ساروی در کشتی فرنگی نیز دو مدال ارزشمند برنز کسب نمودند.
با این وصف المپیک توکیو نیز باهمه فراز و نشیب هایش به پایان رسید و متاسفانه سهم ورزشکاران ما از مدال در حد و اندازه تاریخ و فرهنگ کهن ایران نبود؛ کشورمان سرزمینی پر از رشادت ها و حماسه های تاریخ ساز است و این را نمیتوان در چند خط و نوشته گنجاند؛ چرا که هرچه بیشتر در تاریخ آن پیش میرویم دنیای بزرگتری را کشف می کنیم.اما با وجود این تاریخ غنی و کهن ، سهم ما در ورزش و مدال های المپیک بسیار کم است. شاید فقدان برنامه استراتژیک و روشن و کمبود نیروی متخصص و کارآمد در عرصه مدیریتی ورزش، نبود نظارت و
ارزیابی درست ، کمبود منابع مالی و نامطلوب بودن نظام استعدادیابی درورزش قهرمانی و نبود برنامه صحیح ،تنها بخشی از چالشهای پیشروی ورزش قهرمانی باشد.
بر این باور هستیم که برای رسیدن به رشد و پیشرفت کافی در ورزش قهرمانی علی الخصوص مدال المپیک باید شاهد تغییرات اساسی در برنامه های کلی و جزئی ورزش باشیم. ورزشکاران و قهرمانانی که سالها در عرصه های مختلف ورزشی افتخار آفرینی نمودند نیازمند تشویق و حمایت های جدی مسئولین هستند و باید مورد توجه قرار گیرند. قهرمانان و ورزشکاران در میادین جهانی و المپیک نه تنها باعث غرور و افتخار ملت ایران هستند، بلکه بارها پرچم ایران را به اهتزاز درآوردند؛ پس شایسته است با برنامه ریزی درست و هدفمند جهت پویا نمودن رشته های المپیکی بیشتر تلاش گردد.

سیدرضامیرحسینی _ مربی و داور ورزشی (گیلان)

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=20938

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: