یاریگران زندگی – مشارکت اجتماعی – پیشگیری از اعتیاد

باز باران خبر/ برای پیشگیری از مصرف مواد مخدر که با محوریت شعار سال ۱۴۰۰ «یاریگران زندگی- مشارکت اجتماعی- پیشگیری از اعتیاد» می باشد از آلوده شدن خود و فرزندان مان به این معضل خانمان سوز به پیام های زیر توجه نماییم.
به گزارش باز باران خبر؛ شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گیلان در هفته پیشگیری از مصرف مواد مخدر و مبارزه با آن شعار و پیامهایی را که خانواده ها باید به آن توجه و اهتمام داشته باشند صادر کرد که در زیر به آن اشاره شده است.

✅ سرمایه‏ گذاری مطمئن برای آینده اعتیاد: زندگی منهای اعتیاد

✅ اعتیاد ویرانگر زندگی

✅ دوری از اعتیاد نشانه‏ای شجاعت است.

✅ والدین گرامی: در صورت بروز تغییرات عمده شخصیتی، رفتاری و جسمی در فرزندان نظیر اختلال تمرکز و تعادل، رفت و آمدهای مشکوک، دیر آمدن به منزل، کمبود انگیزش برای تحصیل و کار، اختلال در فعالیت های اجتماعی، فراموشی، افکار خودکشی، سرقت وسائل از منزل، پرخاشگری و خُلق و خوی تهاجمی، پر تحرکی، بی‏قراری، کناره گیری شدید و انزواطلبی، از مشاوران و متخصصین کمک به گیرید.

 ✅ویژگی‏های نوجوانان و جوانان مستعد اعتیاد: خُلقیات تکانشی و کنترل رفتاری ضعیف، مخاطره جویی، فقر مهارت‏های عاطفی- روانی-اجتماعی و شناختی، احساس ناامیدی و درماندگی، دارای خانواده پر تنش، تاثیر پذیری از همسالان، عدم مهارت ابراز وجود، هویت دنباله رو و بحران زده. فرزندانی که عضو خانواده ‏های نیرومند هستند، کمتر احتمال دارد با همتایان مصرف کننده مواد رابطه برقرار کرده یا تحت تاثیر آنان قرار گیرند.

✅ عوامل سوق دهنده نوجوانان به سوی رفتارهای پر خطر اعتیاد،  به دلیل فقر مهارت لازم در آنان، فراتر از کنترل آنها می‏باشد. بیایید به فرزندان‏مان مهارت های لازم را بیاموزیم.

 ✅فقر اطلاعات، کنجکاوی‏های هدایت نشده، اضطراب و افسردگی، ضعف مبانی دینی، کمبود امکانات تفریحی، ضعف اعتماد به نفس، نگرش مثبت به مواد، مصرف مواد توسط والدین، وجود دوستان مصرف کننده مواد و عدم ارتباط موثر با والدین ، از جمله عوامل گرایش افراد به مصرف مواد می‏باشد.

 ✅شانس ابتلا به مصرف مواد در دختران و زنانی که به یک اختلال خُلقی مبتلا هستند چهار برابر و شانس دختران و زنانی که به یک اختلال اضطرابی مبتلا هستند دو برابر دیگران است. والدین گرامی به سلامت روان دختران‏مان بیشتر توجه کنیم.

✅ بانوان، شش سال زودتر از مردان  به وابستگی شدید به اعتیاد رسیده و درمان آنها سخت‏تر خواهد بود.

✅ پیامدهای بهداشتی ناشی از مصرف مواد عبارتند از: گسترش بیماری‏های  جسمانی و روانی نظیر بیماری‏های عفونی، ایدز، هپاتیت، مرگ و میر، افسردگی، اضطراب، خودکشی، انزواطلبی و شخصیت ضد اجتماعی.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=20395

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: