چگونگی تبدیل جشنواره مجسمه‌های چوبی رشت  به یک پدیده برند سازی

باز باران خبر/ رضا حقی

 

در راستای برگزاری پنجمین جشنواره مجسمه‌های چوبی در رشت و ارایه پیشنهادات جهت بهتر دیده شدن این جشنواره پانزدهمین یادداشت برند سازی نیز به این موضوع اختصاص می‌یابد.
اساس شکل گیری این جشنواره به خاطر درختانی است که هرساله در سطح شهر به علل مختلف خشک می شوند و یا بر اثر طوفان و یا علل دیگری  قطع می شوند.
طی دو یادداشت و با ارایه  ۳۴  پیشنهاد و درگیر کردن دهها تخصص و شغل مختلف همزمان چند موضوع مد نظر هست.
۱- برند سازی جشنواره
۲- افزایش سرمایه اجتماعی جامعه
۳- ارتباط دو سویه بین مدیریت شهری وعموما مردم
۴- دیده شدن شغل های منسوخ شده با هدف باز آفرینی مشاغل  منسوخ شده وآوردن آنان به چرخه اقتصادی شهر
۵- ایجاد حس نشاط و اوقات خوش برای شهروندان
۶- توجه مردم به پارکهای سطح شهر
۷- ایجاد زمینه برای خلاقیت شهروندان در مسایل زیست محیطی و شهری
در ادامه مراتب فوق بخش های ذیل را علاوه بر ۱۳ پیشنهاد یادداشت قبل به سمع و نظر خوانندگان می‌رسانم.
۱۴- درب های چوبی:  شامل دو بخش نمایشگاهی در بهای چوبی قدیمی که هنوز در بافت قدیمی شهر حوالی کوچه هایی در ساغریسازان ،خمیران زاهدان ، پل عراق ،چله خانه ، خمیران چهلتن دیده می‌شوند و حس نوستالژی   تعداد آنها نیز در سطح شهر بسیار کم است چون نجارهای جدید ما دیگر ساخت این نوع درها را نمی دانند با توجه به انواع مواد عایق نانو بی رنگ و ضد آب می توان شهروندان را ترغیب به استفاده از این درهای چوبی برای ورودی نفر روی خانه ها نمود تا جایگزین درهای بی‌روح آهنی گردد.
حس دل انگیز با استفاده از مواد بومی و ایجاد برند شهری در دراز مدت در سطح شهر ریل گذاری می‌شود.
۱۵ – چوب و نورپردازی: در این بخش با استفاده از هنرمندان و  مغازه های الکتریکی به مدد انواع فراوان لامپ های جدید مناظر بی‌ بدیلی در سطح شهر و داخل خانه ها می توان ایجاد نمود.
۱۵- نیمکت های چوبی طبیعی: در این بخش از هنرمندان صاحبان کارگاه های چوب بری و افراد صاحب اره موتوری که در رشت معمولاً در میدان زرجوب جمع می شوند استفاده می شود که باز هم با توجه به مواد نانو و ضد آب موجود در بازار میتوان فرهنگ استفاده از انواع نیمکت خلاقانه برای استفاده در حیاط خانه ها وسطح پارک های شهر استفاده نمود.
۱۶- کار خلاقه با برگ درختان: این قسمت در بخش های کودکان، نوجوانان و سالمندان برگزار می گردد و با توجه دپو برگ های پارک شهر جلوی ساختمان کانون پرورشی فکری  پارک شهر می توان مشارکت بخش بزرگی از عموم مردم جامعه را در جشنواره شاهد بود.
۱۷- کار خلاقه با شاخه های درختان: این بخش با استفاده از هنرمندان و دانشجویان رشته های هنری و کودکان که نگاه خلاقانه ای دارند صورت می‌گیرد.
می توان با استفاده از شاخه های خشک همراه با رنگ آمیزی حجم های بسیاری را خلق کرد که به طور یقین این بخش خود یک پارک جدا می خواهد.
۱۸- انواع صندوق های چوبی: هنوز در خانه های قدیمی شهری و روستایی نمونه این صندوق ها دیده می شوند. ازصندوق جواهرات گرفته تا صندوق برنج؛ متاسفانه از نسل صندوق سازان رشت فقط دو نفر در محله باقرآباد رشت مشغول کار هستند. متاسفانه این حرفه ها به نسل بعد انتقال داده نشده است.
با ورود هنرمندان صنایع دستی و نقاشان به این حرفه  می توان محصولاتی خلاقانه که هم جنبه کاربردی دارد و هم جنبه های تزیینی به تداوم و تعالی این حرفه قدم عملی برداشت و مطمئناً تقدیر از این دو بازمانده می تواند نسل آینده را ترغیب به ادامه این کار نماید.

۱۹- انواع ظریفکاری و منبت با چوب: هنرمندان این رشته نیز با توجه به ناشناخته بودن این هنر در بین عموم مردم می‌توانند آثار خودشان را در جشنواره معرفی و محصولات خودرا به فروش برسانند.
این رشته سالها است در سازمان آموزش فنی حرفه‌ای تدریس می شود و بی شک حضور در چنین جشنواره‌هایی میوتواند این محصولات را به چرخه اقتصادی شهر بیاورد.
۲۰- خطاطی با چوب و خطاطی روی چوب: با همکاری انجمن خوشنویسان رشت  می توان این بخش را اجرا یی نمود، چون هنر خوشنویسی هنوز مشتریان خاص خود را در بین مردم دارد.

۲۱- بخش چوب فرش: چوب فرش جایگزین خوبی برای سنگ فرش است.
استفاده ازاین محصول بومی به تنهایی یا مخلوط چوب با سنگ، چمن، کاشی با استفاده از  توان هنرمندان و بنا های سطح شهر می تواند پیاده‌رو های شهر را به تنهایی یه یک برند شهری تبدیل نماید.
به یقین راه رفتن روی چوب فرش حس بهتری نسبت به راه رفتن روی سنگ فرش دارد.

۲۲- سر در و دروازه های چوبی:
عموم پارک های ما تا کنون یا المان ورودی ندارند یا المان با استفاده از مواد بومی در آن ها اجرا نشده که این بخش می‌تواند در ورودی همه پارک های رشت اجرا گردد .
۲۳- مشبک کاری با چوب: در این بخش از هنرمندان مشبک کار با همکاری سازمان آموزش فنی حرفه ای استان که به آموزش این حرفه مشغول است برگزار می گردد.
ضمن اجرای کارگاهی مشبک کاران محصولات تولیدی خود را به فروش می رسانند و یا به درخواست شهروندان چهره درخواستی یا شعر درخواستی را تولید و به فروش خواهد رساند.
۲۴- انواع رمش (دیوار): انواع رمش، پرچین، رمش ها حتی در روستاهای ما نیز دیگر کمتر دیده می شوند دیواری سبک ، نوستالژیک، ارزان با شکل پذیری عالی با استفاده از هنرمندان و عموم مردم با اضافه کردن رنگ و فرم های هنری مناظر جالب و دیدنی خلق خواهد شد.
۲۵- کلبه درختی: ساخت کلبه درختی توسط نجارهای شهر به صورت مشارکتی و مسابقه می تواند  جذابترین بخش این جشنواره باشد.
با در اختیار گذاشتن مصالح اولیه یعنی چوب به کلیه شرکت کنندگان به صورت درصدی مثل ما لکیت پنجاه درصدی برای شهرداری و صنف نجاران این اتفاق می تواند رقم بخورد.
شهرداری کلبه های درختی سهم خود را در سطح پارک های شهر جهت استفاده عموم نصب می کند و نجارها نیز سهم خود از کلبه ها را به فروش می‌رسانند. با نصب کلبه درختی در سطح پارک های شهر به تنهایی یک برند سازی شهر ی صورت می پذیرد.
۲۶- قایق های چوبی(لوتکا): ساخت قایق های چوبی از دیر باز در منطقه ما رواج داشته ولی متأسفانه در سالهای اخیر به شدت کم شده تا جایی که می دانم یک نفر در جاده پیر بازار هنوز به این کار اشتغال دارد.
با راه اندازی این قسمت می توان شاهد رونق قایق سواری در تالاب عینک پارک دانشجو و حتی استفاده تزیینی و گل کاری داخل قایق در سطح شهر باشیم.
۲۷- کلبه های فانتزی: ساخت و فروش کلبه های فانتزی بخشی جذاب برای کودکان شهر می باشد.
این بخش می تواند یکی از خاص ترین و پر فروش‌ترین بخش‌های جشنواره باشد.
۲۸- طراحی با ذغال: این بخش توسط هنرمندان نقاش شهر صورت می پذیرد.
استفاده از پتانسیل بالا و منحصر به فرد رشت یعنی مشارکت حدود یکصد آموزشگاه تجسمی و دانشجویان رشته های گرافیک و نقاشی دانشگاه گیلان و چندین آموزشکده سطح شهر.
طراحی چهره شهروندان به صورت زنده و طراحی طبیعت اطراف و همچنین طراحی خلاقانه با ذغال می تواند یک پارک بزرگ را درگیر این رویداد بی نظیر کند.
۲۹ – چهارپایه خلاقانه: با مشارکت هنرمندان، دانش‌آموزان  هنرستان و صنف نجاران می توان یک بخش پر مخاطب، جذاب، کاربردی و پر فروش را بوجود آورد.
۳۰- چیدمان و ساخت پالت چوبی: این بخش با مشارکت صنف پالت سازان که در سال های اخیر تعداد آنها رو به افزایش است و هنرمندان انجام می‌گیرد. هدف ایجاد بازار جدید برای این بخش است.
۳۱- انواع قرقره چوبی: بی شک این بخش با خلاقیت هنرمندان و نجاران شهر می تواند منجر به بروز شغل های جدید و جذاب برای مردم تبدیل شود.
۳۲- واگن غذا: رشت شهر خلاق غذا حداقل به پنج خیابان خوراک در پنچ منطقه شهری نیاز دارد.
پنج خیابان با واگن های غذای جذاب، خاص و منحصر به فرد که خود به تنهایی می تواند به یک برند شهری تبدیل شود که توریست های مختلف برای عکس گرفتن با آنها در کنارشان بایستند.
۳۳- غذاهای هیزمی: با توجه به داشتن پیشوند شهر خلاق خوراک رشت و روحیه غذا دوستی همشهریان این بخش گرما بخش کل جشنواره خواهد بود طبخ انواع غذاهای محلی روی هیزم که اساس پخت غذاهای محلی است که سیستم طبخ طولانی مدت روی هیزم است.
۳۴- دمنوش چوب: این قسمت در نگاه اول  باعث تعجب هر بیننده ایی می‌شود ولی یادمان باشد دارچین پوست یک نوع درخت است.
دمنوش دارچین وچای هیزمی همراه با دارچین می تواند در کنار سرو انواع غذای هیزمی  شهر را بی قرار خواهد کرد.
در اینکه چقدر سرمایه اجتماعی را افزایش می دهیم ،چقدر شور و نشاط ایجاد کرده ایم، چقدر حاضر شدیم مردم را ببینیم ،از هنرمندان گرفته تا صاحبان مشاغل مختلفی، مثل شیشه بر ،خراط، صندوق ساز، کارگاه چوب بری ،الکتریکی و قایق ساز و… باید گام های اساسی برداشت.
تجلیل از چند نفر هنرمند صنایع دستی خراط و صندوق ساز آنها را بزرگ نمی کند، بلکه مسئولین شهری را بزرگ نشان می دهد.
برگزاری چنین جشنواره ای با مشارکت این همه صاحبین مشاغل مختلف برای اولین بار است، که انجام می شود و ماه حصل کار، به عنوان یک جشنواره در سطح شهر دیده می شود.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://bazbarankhabar.ir/?p=36121

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

پیشنهادی: